Annons

ersätta trasigt kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JNyman

Medlem
Jag vet att det finns hundratals forumtrådar med frågan "Vad ska jag välja för objektiv?" Men efter att ha sökt och läst i flera dagar så har jag inte lyckats hitta någon som efterfrågar precis samma sak som mig så jag tvingas starta ytterligare en till och riskerar väl att reta gallfeber på någon som tycker han har svarat på det här hur många gånger som helst redan.

Jag har en Canon 450D. Min kitglugg har gått sönder (sprucket, så antagligen ingen idé att laga), och eftersom jag ändå gick i tankarna att uppgradera mig funderar jag nu på att istället för att lägga självrisk på att få ett likadant så använder jag de pengarna + mellanskillnad på att införskaffa ett objektiv som har samma användningsområde men är snäppet vassare.

Nu kommer alltså frågorna, vad är det för skillnad på Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro och Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM? (Ja, jag har läst recensionerna, men jag är fortfarande förvirrad). Hur mycket sämre än dessa är Sigma 17-70 2,8? (priset skiljer ju iallafall en del!)

Som ni märker är jag rätt mycket inne på Sigma, men det är inte obestridligt, råkar bara vara den änden jag har börjat i.

För att underlätta, såhär fotograferar jag: Jag fotograferar mycket inomhus (vardagsbilder, mat, barn, inomhussporter (kampsporter). När man är inomhus kommer man ju automatiskt ganska nära saker så större brännvidd borde inte vara nödvändigt? Jag tycker om att ta närbilder. Jag är ännu inte en så speciellt duktig fotograf men jag försöker hela tiden lära mig och det vore självklart kul om det verkligen märktes på bilderna att det är ett bättre objektiv än det jag hade innan. Som sagt blir det mest bilder inomhus men naturbilder är också trevligt och jag försöker utveckla mig där också, det kan nog bli ett större intresse ju bättre jag blir.
 
Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM betyder att objektivet har en HSM motor istället för micromotor. I canon fattningen är det dock micromotor fortfarande och jag hag har inte hört att den skall komma med HSM motor. Det hade ananrs varit trevlig då det även finns hopp om att HSM motor skulle lösa ett detta objektivs största problem vilket är bristande noggranhet hos af-systemet vilket i praktiken gör AF-one shot till en chansartat historia vid fullt öppen bländare. Oki, det går att lösa genom att köra AF-servo, men då låter det ju som om man håller på att raka sig...

Till Nikon är det HSM motor till detta objektiv har jag för mig.

I övrigt kan sägas att Sigma 18-50 f/2.8 MACRO är ett bra objektiv, inte perfekt, men bra iaf. Skall du köpa begagnat och vill ha tyst och noggrannare af så överväg annars EF 17-40 F/4L istället. Det kostar dig ett bländarsteg, men ger dig säkrare och tystare af.
 
Hej!
Till att börja med vill jag påpeka att ett dyrare objektiv typ Sigma 18-50 2.8 endast ger marginellt bättre bilder än Canon 18-55is så förvänta dig inte så mycke på den fronten.Skillnaden ligger i ljusstyrkan men då detta objektiv saknar is och behöver bländas ner något steg för att få likvärdig skärpa som ditt 18-55is,så är fördelen mycket liten på stillastående objekt.Hsm är en typ av af motor som liknar Canons usm i övrigt är det samma objektiv.Jag hadde tidigare ett Sigma 18-50 2.8 Macro och hadde problem med felfokusering på detta och vet att samma problem även finns på Sigma 17-70.Tamron har ett 18-50 2.8 som ska vara skarpt redan från största bländare men detta har jag ej testat.
Mvh Sverker
 
En 450D är väl så pass ny att du kan få ett nytt objektiv på garanti. Jag är också intresserad av hur det kommer sig att kitobjektivet spricker (jag är rädd att mitt ska spricka också)

Om det var så enkelt, nej det var inget fel på objektivet som gjorde att det sprack utan skadan orsakades av en olyckshändelse då kameran for ner i ett stengolv. Så ingen garanti på det, bara försäkring, men med självrisken så tjänar man bara ett par hundra om man plockar ut ett likadant.
 
Hej!
Till att börja med vill jag påpeka att ett dyrare objektiv typ Sigma 18-50 2.8 endast ger marginellt bättre bilder än Canon 18-55is så förvänta dig inte så mycke på den fronten.Skillnaden ligger i ljusstyrkan men då detta objektiv saknar is och behöver bländas ner något steg för att få likvärdig skärpa som ditt 18-55is,så är fördelen mycket liten på stillastående objekt.Hsm är en typ av af motor som liknar Canons usm i övrigt är det samma objektiv.Jag hadde tidigare ett Sigma 18-50 2.8 Macro och hadde problem med felfokusering på detta och vet att samma problem även finns på Sigma 17-70.Tamron har ett 18-50 2.8 som ska vara skarpt redan från största bländare men detta har jag ej testat.
Mvh Sverker

Nja, nog har sigmat en bit kvar till att bli perfekt, men bra mycket vassare än 18-55is är det allt... Lite skillnad på f/5.6 och f/2.8.... 18-55is behöver också bländas ner för att bli skarpt. Och 450D har så pass hög pixeldensitet att dne verkligen behöver skarp optik om man vill ytnyttja sina pixlar.
 
Nu har jag hunnit med att surfa runt ytterligare en massa och varit inne på en butik och pratat med vad det verkade väldigt kunnig personal och det känns som om det slutgiltiga resultatet kommer bli ett Sigma 18-50 2,8. Hoppas jag inte behöver ångra mig, det handlar ändå om en del slantar.

Någon som tror jag kan få tag på ett billigare än 4039 kronor?

Och sedan tillkommer såklart frågan hur man hittar rätt i filterdjungeln? Vad ska man ha för filter "till vardags"?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.