Annons

Ersätta kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag funderar på att ersätta mitt kitobjektiv som jag fick till en Nikon D60 en gång i tiden. Det är ett NIKKOR 18-55mm f 3,5-5,6 G.

Det ska sitta på en Nikon D7200 men det vore bra om det fungerade på en fullformat också ifall jag ska ta med mig det in i framtiden.

Andra egenskaper jag söker: Bra optik, bra allround-brännvidder (alltså inte ett fast), mindre minsta bländarvärde än på kitzoomen och bildstabilisering.

Svårt att hitta någon med likvärdiga brännvidder som även funkar med FX, finns ju vissa 24-70 eller liknande, men då får man inte mycket vidvinkel på DX, annars är ju zoomar kring 18-55 dx vad jag hittar i alla fall.

Svårt att hitta någon med likvärdiga brännvidder som även funkar med FX, finns ju vissa 24-70 eller liknande, men då får man inte mycket vidvinkel på DX, annars är ju zoomar kring 18-55 dx vad jag hittar i alla fall.

Hmmm. Vidvinkel vill jag ju ändå ha möjlighet till. Kanske får bli DX ändå då.

Vad får det kosta? En vidvinkekzoom som också passar FX kostar en slant även med bländare 4. Räkna med 6-7 tusen och uppåt på begmarknaden.

Jag har ett 35mm fast objektiv. Och det går alltid zooma med fötterna men inte alltid zooma ut pga väggar osv. Så om vi istället tänker att jag vill ha en ljusstark vidvinkelzoom upp till 35 mm, men i övrigt enligt önskemål i ursprungsposten. Någon som har något förslag då?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar