Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

err99. vad kan det vara för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Min 10D har börjat krångla. Det började med att då och då så kom fel meddelandet err99 och kameran låste sig (det blev ingen bild då man tryckte av). Men det räckte med att slå av kameran så gungerar den igen. Sen blev det oftare och oftare det skedde. Nu sker det på cirka ver tredje försök att ta bild.

Om jag tagit en serie och det laddas ned bilder i bufferten. Måste dessa bilder laddas ned innan jag kan slå på kameran igen.

Det känns konstigt om det skulle vara ett mekaniskt fel (slå av och på kameran borde inte hjälpa då). Kan det vara mjukvaran som krånglar?

MVH
Olav
 
Err 99 är ett allmänt felmeddelande.

Att prova andra gluggar och rengöra kontakterna är en klassiker.

Testa också ditt minneskort på andra kameror och att blixten inte fått en smäll.
 
Har haft problemet med mitt gamla sigam 24mm. Men den har fungerat prickfritt med de objektiv jag har till för någon vecka sedan.
(har Tamron 27-75/2,8 XR Di, Sigma 20 DG och Sigma 70 - 200/APO HSM).
 
froderberg skrev:
Err 99 är ett allmänt felmeddelande.

Att prova andra gluggar och rengöra kontakterna är en klassiker.

Testa också ditt minneskort på andra kameror och att blixten inte fått en smäll.

Har provat andra objektiv. Inklusive mitt canon 50mm II. Felet uppkommer på alla objektiv.

Hur rengör man kontakterna?
 
Senast ändrad:

Har tagit nästan 10000 bilder. Har flyttat två ggr sen jag fick kameran och kan för mitt liv inte hitta kvittot. Den är köpt i januari på Kameradoktorn. Har testat lite på olika bländare och slutar tider och felet uppkommer hela tiden.

MVH
Olav
 
olav.karlsson skrev:
Har tagit nästan 10000 bilder. Har flyttat två ggr sen jag fick kameran och kan för mitt liv inte hitta kvittot. Den är köpt i januari på Kameradoktorn. Har testat lite på olika bländare och slutar tider och felet uppkommer hela tiden.

MVH
Olav

Slutaren ska hålla för ca 60 000 exponeringar.

kameradoktorn skrivet ut serienumret på kvittona via datorn. De kanske kan köra ut ett nytt kvitto till dig. Det är ett serviceminded ställe..
 
froderberg skrev:
Slutaren ska hålla för ca 60 000 exponeringar.

kameradoktorn skrivet ut serienumret på kvittona via datorn. De kanske kan köra ut ett nytt kvitto till dig. Det är ett serviceminded ställe..

Ringde centralservice. Vi testade utan objektiv och flet uppkom även då. Alltså är objektivfel helt uteslutet. Skall testa att gå till kameradoktorn och se om jag kan få ett nytt kvitto utskrivet. Centralservice verkar även de nöja sig med ett kvitto från kortköpet.

tack allihopa för hjälpen!

MVH
Olav
 
Byta slutare kan tyvärr vara svaret. Jag fick err 99 då och då med ökande frekvens och kameran fungerade igen efter omstart. Efter slutarbyte fungerar nu allt opåklagligt. Låg på ca 15000 exponeringar när slutaren gav sig.

mvh

Bent
 
Samma för mig!

Jag fick lite err 99 då och då förra sommaren och såg att det va repor på min slutare. Sen funkade den bättre frammåt höstkanten och vintern och nu i början av sommaren började den err99:a igen. Sen ratt som det va slutade den helt och ville inte ta några bilder mer. Startade man om fick man err 99 så for man tryckte på avtryckaren.

Så efter c:a 70000 exponeringar och 550 dagar (127 bilder dagen i snitt.... Har jag inget riktigt liv...) va det slut med den slutaren. Man hör liksom på namnet, att en slutare tar slut så småningom.

Som tur är kostar en ny slutare bara 300 kr + moms och är man lite händig är det rätt lätt att skruva i den!
 
Re: Samma för mig!

AronAkesson skrev:
Jag fick lite err 99 då och då förra sommaren och såg att det va repor på min slutare. Sen funkade den bättre frammåt höstkanten och vintern och nu i början av sommaren började den err99:a igen. Sen ratt som det va slutade den helt och ville inte ta några bilder mer. Startade man om fick man err 99 så for man tryckte på avtryckaren.

Så efter c:a 70000 exponeringar och 550 dagar (127 bilder dagen i snitt.... Har jag inget riktigt liv...) va det slut med den slutaren. Man hör liksom på namnet, att en slutare tar slut så småningom.

Som tur är kostar en ny slutare bara 300 kr + moms och är man lite händig är det rätt lätt att skruva i den!

Tyvärr är jag född med tummen mitt i handen, så jag skulle aldrig våga prova själv.

En vän till mig var tvungen att byta slutare på sin 60D för nått år sen. Det kostade honom 4000:- Du menar altså att de kan ta 3700 extra för något man kan göra själv???

MVH
Olav
 
Ja, jag va på god väg in i min 10D, men "ändrade" och lämande in den. Hamnade på 2700 tror jag. Blev dock lite förvånad när det stog att slutaren som reservdel kostade typ 350 spän. Trodde det va en rätt avancerad och betydligt dyrare pryl att tillverka. Såg sen i tråden om killen som har massa sprängskisser på canonkameror, att den tydligen kostar 300 + moms som reservdel.
 
AronAkesson skrev:
Ja, jag va på god väg in i min 10D, men "ändrade" och lämande in den. Hamnade på 2700 tror jag. Blev dock lite förvånad när det stog att slutaren som reservdel kostade typ 350 spän. Trodde det va en rätt avancerad och betydligt dyrare pryl att tillverka. Såg sen i tråden om killen som har massa sprängskisser på canonkameror, att den tydligen kostar 300 + moms som reservdel.

De tär tiden som kostar samt momsen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.