Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

err99. vad kan det vara för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Fick min EOS 10D + ett 50/1.8 II från Dustin idag (köpte då de hade helgerbjudande).
Men det tog inte länge innan Err99 lös på displayen. Ja, ja, tänkte jag. Och stängde av och sätte på igen. Och provade igen men Err99 igen. Det är vid korttagningsögonblicket som kameran låser sig. Precis som att slutaren inte går ner igen. Sedan så klarade den inte av att hitta fokus. Höll på fram och tillbaka. Och så fungerade det igen. Och så kastar fokus igen.
Jag tänkte att det kanske är blixten som spökar då det först bara var när den var uppe som kameran låste sig, men nu på slutet låste den sig men den nere också.
Har provat att nollställa kameran. Har haft i och ur batteriet. Har även provat att ta kort utan objektiv, med lock och då funkade det både med och utan objektiv. Däremot så lös inte de där högfrekventa blixtarna på slutet (fokuseringshjälp förmodar jag). De lös tidigare när jag provade i samma ljus.
Har även testat med och utan minneskort och samma fenomen uppträder.

Jag tänkte få lite råd inför min kontakt med Dustin imorgon.
Dead On Arrival är det ju men är det i objektivet eller i kameran felet sitter?

/Lennart, som ursäktar ett rörigt inlägg och är tacksam för all hjälp i denna svåra stund..

Karlsson skrev:
Hej!
Fick min EOS 10D + ett 50/1.8 II från Dustin idag (köpte då de hade helgerbjudande).
Men det tog inte länge innan Err99 lös på displayen. Ja, ja, tänkte jag. Och stängde av och sätte på igen. Och provade igen men Err99 igen. Det är vid korttagningsögonblicket som kameran låser sig. Precis som att slutaren inte går ner igen. Sedan så klarade den inte av att hitta fokus. Höll på fram och tillbaka. Och så fungerade det igen. Och så kastar fokus igen.
Jag tänkte att det kanske är blixten som spökar då det först bara var när den var uppe som kameran låste sig, men nu på slutet låste den sig men den nere också.
Har provat att nollställa kameran. Har haft i och ur batteriet. Har även provat att ta kort utan objektiv, med lock och då funkade det både med och utan objektiv. Däremot så lös inte de där högfrekventa blixtarna på slutet (fokuseringshjälp förmodar jag). De lös tidigare när jag provade i samma ljus.
Har även testat med och utan minneskort och samma fenomen uppträder.

Jag tänkte få lite råd inför min kontakt med Dustin imorgon.
Dead On Arrival är det ju men är det i objektivet eller i kameran felet sitter?

/Lennart, som ursäktar ett rörigt inlägg och är tacksam för all hjälp i denna svåra stund..

Om det funkar utan objektivet låter det som om det är just objektivet det är trassel med. Har du ngt annat objektiv du kan prova med? Prova oxå att putsa kontakterna mellan objektiv och kamerahus (även om det är osanolikt att det är problemt med en helt ny kamera).

MVH
Olav

Jo, jag tror ju det är objektivet.
Men då tycker jag att det är konstigt varför felprocenten är betydligt högre vid blixtanvändning.

olav.karlsson skrev:
Ta och testa manuellt alla bländare och tider. Du kanske kan se ett mönster då?

MVH
Olav

Nu har jag provat schematiskt med olika slutartider vid då bländare 5,6 men har fått olika resultat vid samma tider när jag kollat från 1/30 till 1/200, alltså vanliga tider. Så något mönster går inte att skönja.
Tyder det på objektivet, eller skulle jag sett ett mönster om det sitter i objektivet?

/Lennart

Karlsson skrev:
Nu har jag provat schematiskt med olika slutartider vid då bländare 5,6 men har fått olika resultat vid samma tider när jag kollat från 1/30 till 1/200, alltså vanliga tider. Så något mönster går inte att skönja.
Tyder det på objektivet, eller skulle jag sett ett mönster om det sitter i objektivet?

/Lennart

Man kan ju tycka att om det är ngt mekaniskt fel i objektivet så borde men kunna se ett mönster....
MVH
Olav

Jo, jag ser nu att när Autofokusen får spel så indikerar inte någon av punkterna rött. Har även kört med fast fokuspunkt i mitten men det hjälper inte när den får spel, alltså låter bli att låsa.

froderberg skrev:
De tär tiden som kostar samt momsen

Jag skall ta me fan, om utbilda mig! Det är ju snudd på värre timmpening än vad vi tar i IT-branschen. Med andra ord för liten konkurens.

Men handen på hjärtat, inte kan det ta en timme eller två timmar att byta slutaren?

\Sten

Hej igen!
Nu har den fungerat ett tiotal kort utan låsning och även fokusen har fungerat.
Vi får se hur länge det varar.
Jag kommer i vart fall att kontakta Dustin och göra dem medvetna om DOA ifall det kommer tillbaka så jag kommer undan eventuell servicetid och får en ny.
Ofrf topic: Varför får jag helt annorlunda slutartid vid blixtfotografering och samma bländare om jag kör på Program jämfört med Aperture. Slutartiderna blir mycket längre på Bländarprioritet. I övrigt med nollställda inställningar.

/Lennart

Och så låste den sig igen, så det var att starta om. Men bara en gång på 10 nu. Dessutom tappade den inte fokusen nu.

/Lennart, som är en aning konfunderad.

Lennart!

Av din fel beskrivning så känns det som att det är något fel på huset. Jag tycker att Du absolut skall ta kontakt med Dustin i morgon och försöka att få den utbytt. Då det är kampanj just nu, så handlar det om att få slut på lagret. Vilket bör innebära att det på kort sikt inte kommer att finnas några 10D kvar. Sedan tror jag inte att Du skall känna Dig för optimistisk till att få den utbytt mot en ny. För i ordets rätta bemärkelse så är det inte en DOA. Den fungerar till viss del och är inte helt död.

Så visst skall Du stå på dig. För jag personligen tror att det är något fel på den och kan vara vad som helst.

För även som Magnus skrev att "99" är ett almänt fel kan det också innebära "okänt fel". Som den klassiska fel koden på ga MAC. "Fel 1 har inträffat", Vilket just betydde att ett okänt och odokumenterat fel inträffade.

Lycka till med det hela.

Sten

roinek skrev:
Försök rengöra kontakterna mellan objektivet och kameran

I BIRDS AS ART BULLETIN 149 kan man läsa följande;

"We do not recommend using any sort of abrasive material to clean the contacts on EF lenses and extenders as well as the lens mount contacts in the camera body. Try rubbing them gently with a clean, dry, soft cloth first. This technique is sufficient to remove fingerprint oil, which is the most common source of dirty contacts. If the problem is more persistent, try rubbing the contacts with a lens
tissue that has been slightly moistened (not soaked) with isopropyl alcohol. Remove any residue with a clean, dry, soft cloth. If the problem still persists, have the equipment examined by a Canon service technician."

Best Regards,

Chuck Westfall
Director/Technical Marketing Dept.

Så var försiktig när du rengör kontakterna.

-- Nicke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar