Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err01 - vad gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

brunotheman

Medlem
Hej, har köpt ett lite äldre sigma 15-30mm här på fotosidan, har varit väldigt nöjd med det och det har funkat felfritt i ett halvår, men igår när jag skulle fota med det och monterade dit det så var bilden i sökaren väldigt mörk.
När jag sedan försökte knäppa en bild så går den fram och tillbaka och söker fokus. Sedan dyker felmeddelande Err01 upp:
kommunikationen mellan kameran och objektivet är felaktig
Sedan står det att man ska rengöra kontakytorna, detta har jag gjort, till ingen nytta och har även provat med andra objektiv som funkar utmärkt.

Vad ska man göra? Om objektivet har funkat till kameran borde det väl inte helt plötsligt sluta fungera eller?
 
Jag har samma problem med ett objektiv, dock ett Nikon AF-D 35mm/2. Har upptäckt att när sätter på objektivet på kameran, så måste jag vrida det tillbaka åt motsatt håll och då får det kontakt igen. Jättekonstigt, det handlar liksom om en vridning tillbaka, som om man skulle ta av objektivet, fast utan att trycka in "release"-knappen på kameran. Då funkar det, vet ej vad det beror på..
 
Jag lyckas dock inte vrida tillbaka mitt, nu har jag försökt göra det. Någon annan som har något tips?
 
Men objektivet har fungerat i ett halvår, det började flippa ur sista veckorna nu! kan det fortfarande var okompatibelt då?
 
Beror på hur du använt objektivet.
Prova att använda det på fullt öppen bländare och se om det funkar.
Lägger det av när du bländar ner så är det som i länken ovan.
 
Började göra som du sa och helt plötsligt så fungerade det, i alla bländarlägen! jag gjorde inget annat än att montera på och av objektivet, som jag gjort flera gånger bara idag...

Lustigt!
Tack ändå för hjälpen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.