Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarna kritiker, missa inte chansen

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Nä, men man kan väl kräva lite självinsikt av de som anser sig vara "mycket erfarna", och därmed är det väl inte mer än rätt att kritisera valet av pool just i detta fall. På samma sätt som man kan sätta betyget "fint, dags för bildkritikpoolen" på nybörjarens bild, så kan man väl fälla kommentaren "fult, dags att hoppa ner ett snäpp" till den som tagit sig vatten över huvudet?

Skillnaden är att för nybörjaren är det en hjälpande kommentar - i det andra fallet är det väl ingen som blir hjälpt.
 
Fast så som förklaringen till poolen "mycket erfaren" är formulerad idag, så spelar det ju ingen roll hur bilden är, den kan vara hur dålig som helst. Det enda som behövs är att det är en mycket erfaren fotograf som tagit bilden. Själv vill jag ju att poolen istället för mycket erfarna fotografer ska handla om mycket bra bilder. och att de som lägger in bilderna där är beredda på mycket tuff kritik.
 
jkene skrev:
Skillnaden är att för nybörjaren är det en hjälpande kommentar - i det andra fallet är det väl ingen som blir hjälpt.
Jo, man kan faktiskt bli hjälpt av att inse att man kanske inte är så jäkla bra som man tror. Dags att inse hur det ligger till och börja jobba på saken.
Man blir inte en bra fotograf bara för att man är erfaren, men många verkar tro det. "Jamen jag har ju fotat sen 1903!". Jaha, det kan väl vara skitbilder för det?
 
Eeros skrev:
Fast så som förklaringen till poolen "mycket erfaren" är formulerad idag, så spelar det ju ingen roll hur bilden är, den kan vara hur dålig som helst. Det enda som behövs är att det är en mycket erfaren fotograf som tagit bilden. Själv vill jag ju att poolen istället för mycket erfarna fotografer ska handla om mycket bra bilder. och att de som lägger in bilderna där är beredda på mycket tuff kritik.

Hur skulle du formulera det? Är du en erfaren fotograf som tar skitbilder och laddar upp i poolen, så hoppas jag att det kommer att skrivas i kommentarerna. Om än ngt mer p.k. och enligt våra regler.

(ett nytt stycke om hårda kommentarer är ditlagt f.ö)
 
Makten skrev:
Jo, man kan faktiskt bli hjälpt av att inse att man kanske inte är så jäkla bra som man tror. Dags att inse hur det ligger till och börja jobba på saken.
Man blir inte en bra fotograf bara för att man är erfaren, men många verkar tro det. "Jamen jag har ju fotat sen 1903!". Jaha, det kan väl vara skitbilder för det?

Och det är naturligtvis helt uteslutet att bara ignorera? Det kan ju desutom vara så att andra inte har samma smak som du, men om bild efter bild som laddas upp av samma person förblir ignorerad lär nog budskapet gå fram ändå,
 
elmfeldt skrev:
De krävs lite mer av bilderna i den poolen och därför kan kritiken också vara hårdare.

Bra! Att det redan i beskrivningen står att kritiken kan bli tuff och att det krävs lite mer av bilderna, gör nog att en del av "dussinbilderna" sållas bort. Dessutom, då möjligheten till tuff kritik nämns redan i beskrivningen, det gör nog att fler vågar ge även negativ kritik, det blir liksom "legitimt" med negativ kritik.

Fast man får inte glömma att även negativ kritik bör/ska vara konstruktivt.
 
jkene skrev:
Om kommentarer i fortsättningen kommer att fokusera på huruvida bilder ligger i rätt pool eller inte är ju den senaste förändringen helt förfelad. En sådan kommentar hjälper ju ingen. Att sedan Jannes svarskommentar är rena självmålet gör ju inte det hela bättre...

Tror du missförstod mig?
Det här handlar inte bara om det här specifika fallet utan mer om principen, Kenneth. Du får läsa mellan raderna oxo. Alltså jag går inte i svaromål för att jag är stött, förnärmad och putt för att inte Anders gillar min bild.

Det är mer principer angående samtalstonen här och sättet man ibland ger "hård kritik" på jag vänder mig mot. Plus; en bra bild ska ju tex. egentligen vara helt självgående och stå på egna ben även utan titel tycker jag. JANNE
 
elmfeldt skrev:
Hur skulle du formulera det? Är du en erfaren fotograf som tar skitbilder och laddar upp i poolen, så hoppas jag att det kommer att skrivas i kommentarerna. Om än ngt mer p.k. och enligt våra regler.

(ett nytt stycke om hårda kommentarer är ditlagt f.ö)

Den nya formuleringen är mycket lyckat, tycker jag, då alla nu borde förstå det ni redan från början strävade efter; bra bilder från mycket erfarna fotografer och att man får vara beredd på hård kritik.

(Jag hann inte se före mitt förrförra inlägg att du precis hade svarat och redan gjort omformuleringen.)
 
cw-op skrev:
Tror du missförstod mig?
Det här handlar inte bara om det här specifika fallet utan mer om principen, Kenneth. Du får läsa mellan raderna oxo. Alltså jag går inte i svaromål för att jag är stött, förnärmad och putt för att inte Anders gillar min bild.

Det är mer principer angående samtalstonen här och sättet man ibland ger "hård kritik" på jag vänder mig mot. Plus; en bra bild ska ju tex. egentligen vara helt självgående och stå på egna ben även utan titel tycker jag. JANNE

Jag förstår det, och det du skriver ovan är jag enig i. Men det känns som du kanske borde kunnat använt ett smidigare sätt i den givna situationen.

Som Eero skrev: "Man får inte glömma att även negativ kritik bör/ska vara konstruktivt."
 
jkene skrev:
Och det är naturligtvis helt uteslutet att bara ignorera? Det kan ju desutom vara så att andra inte har samma smak som du, men om bild efter bild som laddas upp av samma person förblir ignorerad lär nog budskapet gå fram ändå,
Ja, för mig är det uteslutet att ignorera. Man lägger bilden i en kritikpool för att få kritik, och då får man ta sådan också. Och är det då i poolen för mycket erfarna fotografer så tycker jag att sågning vid fotknölarna är extra motiverat om bilden inte säger en nånting. Vill man att bilderna ska bli ignorerade så kan man väl behålla dem för sig själv?
 
jkene skrev:
Och det är naturligtvis helt uteslutet att bara ignorera?
Kommentarsfältet går att ignorera oavsett man tycker en bild är bra eller dålig (om man känner för det,) likväl som det borde gå att formulera en kommentar om sin åsikt oavsett vad man tycker. Vore trist om bara berömösande över de bra bilderna fanns. Tycker jag.
 
Makten skrev:
Ja, för mig är det uteslutet att ignorera. Man lägger bilden i en kritikpool för att få kritik, och då får man ta sådan också. Och är det då i poolen för mycket erfarna fotografer så tycker jag att sågning vid fotknölarna är extra motiverat om bilden inte säger en nånting. Vill man att bilderna ska bli ignorerade så kan man väl behålla dem för sig själv?

Så det är alltså viktigare att du blir "hjälpt" än den som du skickar kommentaren till? Jag tror nog de flesta här kan ta konstruktiv kritik, men agressiva kommentarer som inte är konstruktiva och koncentrerar sig på formalia snarare än bilden hjälper knappast någon.
 
Makten skrev:
Ja, för mig är det uteslutet att ignorera. Man lägger bilden i en kritikpool för att få kritik, och då får man ta sådan också. Och är det då i poolen för mycket erfarna fotografer så tycker jag att sågning vid fotknölarna är extra motiverat om bilden inte säger en nånting. Vill man att bilderna ska bli ignorerade så kan man väl behålla dem för sig själv?

Jag håller med dig, men jag kan inte tycka att det är fritt fram och såga utan eftertanke. Om poolen ställer krav på fotografen/bilden, så ställer den som jag ser det motsvarande krav på att den som kommenterar tänker till i tolkningen av bilden.
 
QUOTE]Martin Hertsius (Makten) skrev:
Hur då menar du?
Vi kan väl ta detta här eftersom det är relevant för tråden... Anser du att din bild är så bra att den uppenbarligen är tagen av en erfaren fotograf? Jag antar det, eftersom du lagt den i den poolen, men för mig är den medelmåttig om ens det. Det du skriver i ditt svar till den andre kritikern är ju bara löjligt. Det är ju betraktaren som avgör om bilden är bra eller inte. Inte du som fotograf. Och det är det som gör hela idén med poolen problematisk. Hur avgör man om man tar bra bilder själv?
Om betraktaren inte ser "händerna" så är ju bilden ett misslyckande, eller hur?

][/QUOTE]

Javisst är den här typen av pool problematisk - lindrigt uttryckt! En utställning vore bättre (som nån nämnde tidigare) eller varför inte en sorts jury om man måste gå på "creme de la creme - konceptet"?

Inget beslut för den enskilde fotografen att ta och som det sagts tidigare så är erfarenhet ingen garanti för bra bilder! Vad som e bra för dig osv. Samma gamla frågeställning mao.

Möjligen skulle det kunna gå att -om man betraktar fotografi som ett rent hantverk- kunna avgöra kvaliteten på bilden men bara möjligen. Helt utan den konstnärliga aspekten då + budskapet + meningen med bilden osv.
Fast problemet är att alla fotografier har konstnärlig potential -mer eller mindre- beroende på vem man frågar.

Svar jo ja, jag gillar bilden, ingalunda nåt masterpiece eller egentligen nåt för FS-parnassen men jag gillar den. Subjektivt så det stänker om det men om så 100 medlemmar kom in å skrev i samma anda som ni gjorde så gillar jag den. Kalla det "konstnärens privelegium" eller vad du vill
.

Ville testa hur poolen funkade och eftersom jag tyckte att bilderna därinne såg ut ungefär som dom alltid har gjort så anammade jag Tomas tips å tog en rövare bara.

Ärligt talat kritik i all ära men ska man kommentera i konnässör-poolen så bör man väl ändå ha nåt mer att säga än att man sågar bilden för att man inte fattar titeln och dess koppling till bilden?

Hur många har inte stått i entre´n till Moderna Museét och kliat sig i huvudet när dom har sett titeln på Dalis "Wilhelm Tells Gåta" men trots frågetecknen ändå blivit berörda eller hänförda? (Alla andra likheter med min titel är en ren tillfällighet) (C;= JANNE
 
cw-op skrev:
Ville testa hur poolen funkade och eftersom jag tyckte att bilderna därinne såg ut ungefär som dom alltid har gjort så anammade jag Tomas tips å tog en rövare bara.

Tråkigt när en bra idé "missbrukas". Inte konstigt att poolerna tappar sitt syfte då folk bara vill få sina bilder sedda och egentligen inte bryr sig om kritiken. :(
 
Andy-Pandy skrev:
Tråkigt när en bra idé "missbrukas". Inte konstigt att poolerna tappar sitt syfte då folk bara vill få sina bilder sedda och egentligen inte bryr sig om kritiken. :(

Håller verkligen med! Men jag hoppas att de som kritiserar vågar säga vad de tycker (enligt våra regler naturligtvis) för bilderna i den poolen skall verkligen vara ett snäpp mer genomtänkta och fotografen skall vara så luttrade att de kan ta hård kritik.
 
Makten skrev:
Och är det då i poolen för mycket erfarna fotografer så tycker jag att sågning vid fotknölarna är extra motiverat om bilden inte säger en nånting. Vill man att bilderna ska bli ignorerade så kan man väl behålla dem för sig själv?

Det ligger en allvarlig motsägelse i det här för dels så ställs det mycket höga krav på både fotograf och bilder. Fotografen skall vara MYCKET erfaren, verken får absolut inte gå av för hackor heller och kriterierna skall efterlevas det är oxo MYCKET viktigt! Allt detta samtidigt som orden "hård kritik & sågning vid fotknölarna" nämns i samma andetag?

Är det så att det här r*nkandet och sågandet med hård kritik tilltalar vissa mer än andra? Tanken slår mig och det hela påminner mig om när Leif Boork tvingade Djurgårdarna att käka huggorm! Är det verkligen nån härinne som tror att nån blir en bättre/framgångsrikare fotograf för att den o den har klarat "en durksväng" i fotosidans värsting-terrarium?

Bra fotografer gör bra bilder som vanligt såklart. Dom kommer oxo att -precis som vanligt- motta folkets jubel inne i den där poolen. Dom som kommer att få spö därinne det är dom som har förrirrat sig dit i tron att dom har gjort en hyfsad bild men en bild som kanske hade kunnat göras bättre. Tror admin får anställa en "fotosidanpysskolog" framöver. JANNE
 
Andy-Pandy skrev:
Tråkigt när en bra idé "missbrukas". Inte konstigt att poolerna tappar sitt syfte då folk bara vill få sina bilder sedda och egentligen inte bryr sig om kritiken. :(
Det här var en del av det jag ville belysa när jag startade tråden.
Nu när det är så få bilder i poolen finns ju ett bra tillfälle att styra upp den genom att kommentera bilderna som finns, och genom att kommentera de nya när de läggs in. Och det var framför allt en uppmaning till de som tidigare inte varit nöjda med bilder i den gamla poolen.

Nyheter måste testas för att utvärdera deras värde, eller hur? Janne gjorde den testen och fick en reaktion, så jag tycker att det var bra gjort. Nu vet vi att poolen vaktas. Att det blir en mustig diskussion tycker jag bara förgyller min upplevelse.

Dessutom är det inte bara pooler som måste testas, det är framför allt våra bilder. Och de har åtminstone jag testat genom att lägga i kritikpoolen. Visst måste man vara beredd på hårda omdömen, men det är enda sättet att få veta vad andra tycker. Samtidigt måste den som kritiserar vara medveten om att kritiken också blir bedömd, och vara beredd på mothugg.
 
Janne Hansen>>

Jo, jag förstod nog att det var så du tänkte. Och så tänker väl de flesta i någon mån. Jag är nybörjare, men jag tycker att mina bilder ligger över nivån i nybörjarpoolen, och alltså lägger jag dem i fd. bildkritik istället. Jag gör alltså "samma fel", men jag har faktiskt inget emot en sågning. Skulle nån skriva "den här passar nog bättre i nybörjarpoolen" så skulle jag förstås undra varför, och fundera på vad som är felet med bilden, och vad som kan göras bättre. Det kan alltså på sätt och vis vara konstruktivt med en enkel sågning, bara fotografen tar sig tid att tänka lite.
Vad gäller din bild så tycker jag knappast att kritiken du fått har varit några sågningar. Jag och föregående skrev att vi inte förstod bildens budskap och/eller innehåll, och det är väl lite svårt att vara konstruktivare än så när man inte ens har sett det du såg, nämligen "händerna" som träden bildar. Nu vet du ju i alla fall att vi andra kanske inte ser dem, och det är väl konstruktivt?

Sen tycker jag ju inte att man ska såga för sågandets skull, även om det ibland är frestande. Men om man kan tycka att kattbilder är förjävliga så är det mycket värre med en "mycket erfaren fotograf" som inte ser att hans eller hennes bilder inte är nåt vidare.

Personligen tycker jag att det är fånigt vad lätt folk blir trampade på tårna. Ber man om kritik så ska man fasen också tåla kritik. Särskilt om man anser sig vara duktig.
 
Makten skrev:
Janne Hansen>>



Personligen tycker jag att det är fånigt vad lätt folk blir trampade på tårna. Ber man om kritik så ska man fasen också tåla kritik. Särskilt om man anser sig vara duktig.

Känner mig träffad där, är det mig du menar, Martin? Stryk det där med om att anse sig duktig isf, jag vet min plats i kön men det är j-ligt kul med foto! Vi har ju detta uuuunderbara intresse gemensamt vi kanske skulle fokusera på det istf olikheterna?

Men, jag tycker att, ger man kritik så kanske man får vänja sig vid att det KAN bli en diskussion särskilt om kritiken e ovederhäftig? Eller ska vi vända även den andra kinden till i sann Luthersk anda - trots att kritiken är åt pipsvängen? Vad säger lagen?
JANNE
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.