Janne Hansen>>
Jo, jag förstod nog att det var så du tänkte. Och så tänker väl de flesta i någon mån. Jag är nybörjare, men jag tycker att mina bilder ligger över nivån i nybörjarpoolen, och alltså lägger jag dem i fd. bildkritik istället. Jag gör alltså "samma fel", men jag har faktiskt inget emot en sågning. Skulle nån skriva "den här passar nog bättre i nybörjarpoolen" så skulle jag förstås undra varför, och fundera på vad som är felet med bilden, och vad som kan göras bättre. Det kan alltså på sätt och vis vara konstruktivt med en enkel sågning, bara fotografen tar sig tid att tänka lite.
Vad gäller din bild så tycker jag knappast att kritiken du fått har varit några sågningar. Jag och föregående skrev att vi inte förstod bildens budskap och/eller innehåll, och det är väl lite svårt att vara konstruktivare än så när man inte ens har sett det du såg, nämligen "händerna" som träden bildar. Nu vet du ju i alla fall att vi andra kanske inte ser dem, och det är väl konstruktivt?
Sen tycker jag ju inte att man ska såga för sågandets skull, även om det ibland är frestande. Men om man kan tycka att kattbilder är förjävliga så är det mycket värre med en "mycket erfaren fotograf" som inte ser att hans eller hennes bilder inte är nåt vidare.
Personligen tycker jag att det är fånigt vad lätt folk blir trampade på tårna. Ber man om kritik så ska man fasen också tåla kritik. Särskilt om man anser sig vara duktig.