Jo adapter har jag funderat på. Kör med en enkel adapter till mina gamla M42 Chinon objektiv. Vill dock inte använda adapter till nya objektiv med autofokus. Om jag redan haft ett gäng moderna objektiv så skulle jag helt klart kört med adapter till dem men när det nu är frågan om att skaffa helt nya objektiv så tror jag att jag vill ha "rätt" fattning redan från början. Visar det sig att Sony FE 70-200 är för lite pang för pengarna så väntar jag nog ett tag innan jag skaffar ett telezoom. Men just nu så känns det nog som att jag skaffar ett.
Har inte använt det, eller Sony ILC, men enligt vad jag hört och läst så skall det vara ett rätt bra objektiv i nästan samma klass som motsvarande Canon och Nikon 70-200 f4. Skall tydligen vara lite softare än Canon/Nikon på telesidan (runt 200), och lite sämre bildstabilisering.
På plussidan så är det lite gedignare byggt, vädertätat och får med tripodfäse (extra till mitt Nikon och även motsvarande Canon).
Adapter kan ju alltid vara ett alternativ, men det jag läst tycker att om AF är viktigt så är det "native" objektiv som gäller, och då är detta enda alternativet. Fått överlag bra betyg tycker jag.
Här är en länk till ett test som verkligen rekommenderar det:
http://www.photozone.de/sonyalphaff/870-sony70200f4oss
Prismässigt så tycker jag inte att Sony fläskat på med priset heller, så som de tex brukar göra med sina nyaste spegellösa kamerahus (lite Leica-varning där ibland, IMHO), utan det ligger väldigt rimligt till. Nästan exakt samma prisnivå som Canons och Nikons motsvarigheter, dvs ca 10 - 12 kkr.
Tror det blir perfekt till dig så som du beskriver ditt behov!