Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av spegelobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasRaden

Avslutat medlemskap
Har någon av er erfarenheter att dela med av spegelobjektiv?
Jag har för mig att man kan få upp till 500mm objektiv med
bländare 8 rätt rimligt i pris, men är det användbart till naturfoto?

Ljuspunkter som inte är i skärpa avbildas som ringar på grund av primärspegelns form. Vissa tycker att det är störande.

Canon har inget spegeltele som passar EOS. Alternativ är FD 500/8 med FD-EOS adapter, Tamron 500/8 med Tamron/EOS adapter eller Skräptele 500/8 med EOS-T2 adapter.

Räkna dock med att resultatet blir ganska dåligt, speciellt med de billiga 500/8 som finns med T2-fattning. Kontrasten är lägre på spegeltelen och det gillar inte digitalkamerorna.

Har ett Sp-Tele av märket Chinon som jag köpte för ett par hundra kr.Kan konstatera att kvaliteten ligger i paritet med priset.Lågt skärpeintryck och låg kontrast alltså.Har så vitt jag kan minnas bara tagit en bild som blivit hyfsad.Tror att ett 400mm "vanligt" obj. av ex. Tokinas senare konstruktioner kan vara ett bättre alternativ.Dessa kan man ganska lätt hitta till hyfsade priser,

Terje H. har tagit flera naturbilder som han visat här på fotosidan med spegeltele, bl.a en fantastisk bild av en kråka. Där var spegelteleringarna enbart välgörande för bilden tycker jag.

Sigma har ett bra spegeltele. Dock skulle jag nog spara pengarna till ett bättre objektiv. Spegeltele är lätta och så, men konstruktionen är inte direkt den bästa för att oftast ge den kvalite man är ute efter.

Spara ihop till ett av Canons L-optik istället så blir du mer än nöjd :)

ANNONS