Bo Johansson
Avslutat medlemskap
Skulle vara kul att höra om alla slags erfarenheter av digiscoping. Ett par särskilda frågeställningar för mig är val av kompaktkamera kontra DSLR och av 100-mm-tuber kontra 80 mm.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej,
jag digiscopar en del så fråga gärna på. Fördelen med att fota med en kompaktkamera istället för system genom tuben är dels att man slipper vibrationerna från slutaren/spegeln samt att du har autofokus.
Jag har fotat en del digiscoping. Min erfarenhet är att det är assvårt trots fäste för kameran till kikaren. Det krävs en dyr kikare samt en hyffsat bra kamera för att bilderna skall bli ok och när de blir ok så är de under bästa förutsättningarna dvs ljust vindstilla samt att målet man skall fota sitter still tillräckligt länge för att fixa alla förberedelser, körde med swarowskis ljusstarkaste och det blir rejält mörkt inne i kameran så fixa en kamera som klarar höga iso utan att det blir brus.
Det började med att ja dela på tubkikaren med min far och de va då ja blev mer intreserad för foto. ja började då med digiscoping men var missnöjd med bilderna så han köpte loss kikaren från mig så köpte ja ett teleobjektiv istället vilket fungerar bättre i alla avseenden föutom att man inte får extrem förstoring. Båda alternativen är dyra.
ja vet inte va du har för avsikt med fotandet men om du vill ha mycket förstoring till lågt pris köp en avancerad kompaktkamera med typ 20x zoom vilket räcker långt och kvaliten på bilderna kan nog bli bättre än digiscoping och så kan kan du fota saker som rör på sig också =) vill du ha ännu mer förstoing så sätt då på den på kikaren =) hoppas du blev lite klokare
Hej,
Jag har en 7D och det gå ju att köra med spegeluppfällning och Live-view (med trådutlösare). då bör ju vibrationerna gå att hantera. Förvånad över att AF fungerar med kompaktkameror men inte med DSLR, det kanske beror på det här med kontrastfokus hos kompakter kontra fasdetekterande hos DSLR?
Fungerar kompakternas autofolus riktigt bra eller bara halvdant ? (om det går att uttala sig om det)?
mvh/Bo