Annons

Erfarenheter 135mm STF?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Funderar på världens bästa bokeh. Någon här som använt denna fina lins?
Visserligen manuellt fokus men härligt optisk teknik.

Jag äger Zeiss 135/1,8 men har testat 135 STF så jag vill påtala dessa punkter i referens till Zeiss som annars vore ett logiskt alternativ:
1. STF är manuell fokus och blir lättast att fokusera på en SLT kamera och då brännvidden blir lite lång på en APS-C kamera ser jag detta främst som ett alternativ på A99.
2. Då T-stop är 4,5 lämpar sig STF egentligen bara för porträtt medan Zeiss är mångsidigare tack vare AF och f1,8 och T-stop ligger väl runt 2,2 eller så.
3. Tack vare mindre bländare ger STF mindre longitudinell kromatisk abberration (LoCA) vid full öppning än Zeiss
4. Karaktären på oskärpan på STF är mjukare än Zeiss och för den delen nästan alla andra gluggar, ffa nedbländade till f/2,8. Så kör man Zeiss nedbländad för porträtt bör man fundera på STF.
5. Zeiss möjliggör väldigt tunnt skärpedjup, men ibland vill man ha större skärpedjup men ändå ha väldigt mjuk bokeh och i dessa lägen skiner STF. Det är en smaksak hur mycket skärpedjup man vill ha i sina porträtt.

Har man en cropkamera och vill ha bra bokeh bör man alvarligt fundera på en 85/1,4 istället då 135mm kan bli lite långt för porträtt på en mindre sensor.

Detta är mina synpunkter baserade på att ha testat STF och att äga Zeiss. Jag kunde köpt STF för ungefär samma peng beg, men jag valde Zeissen p g a mångsidigheten och då jag inte har A99, men alla prioriterar olika.

Det blev en STF!
Toppen var ute och fotade och filmade hela eftermiddagen. Vilken optik, den är förstklassig. Bra komplement till 1.4/85 ZA. Satin softness härligt. Slide movies helsköna!
Varför har jag inte köpt detta objektiv för flera år sedan??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar