Annons

Erfarenhet sökes

Produkter
(logga in för att koppla)
Lycka till och återkom gärna med dina egna funderingar sedan, sitter själv och är nervös för ett bröllop längre fram i sommar så jag lusläser alla dessa trådar :D
 
Hej Johan,

Jag har fotograferat en del bröllop, men också mycket annat som påminner om situationen som råder i en kyrka under ett bröllop.

Och som någon/några redan varit inne på redan så gör det för guds skull så enkelt för dig som möjligt.

1. Kameran som du har duger alldeles utmärkt. Om det skulle behövas kan du utan problem köra på ISO 3 200. Hellre något brusiga, men skarpa bilder, än tvärtom.

2. Det enda du behöver är din standardzoom. Den duger alldeles utmärkt. Själv har jag stått i kyrkan och fotat med Canons 17-55/2.8 som enda objektiv och det gick helt perfekt.

3. Personligen har jag dessutom varit fräck nog och använt blixten vid några vigslar. Men då har jag kollat med brudparet och prästen i förväg om det varit okej.

4. Om du hinner komma in i kyrkan i förväg för att kolla ljuset, ta några provexponeringar, leta vinklar, och så vidare, så är det något jag starkt rekommenderar. Försök att göra det.

Lycka till!

/Joakim
 
Jag tycker att en vidvinkel är rätt väsentlig om du dels ska kunna få med inmarsch o gäster i kyrkan. En normal zoom kan räcka beroende på vilket avstånd du kan stå på. Blixt inne i kyrkan är inte speciellt poppis att köra med o med dagens kameror så brukar det räcka med att skruva upp iso.
Däremot för porträtt bilder efteråt kan blixt vara bra som upplättning. Jag använde blixt på analoga tiden i kyrkan eftersom då fanns det inte möjlighet till höga iso (film) på samma sätt som idag. Nu för tiden kan blixt bli aktuellt mest för bröllop på vinter tid när det kan vara riktigt mörkt i kyrkan men då är det som sagt viktigt att kolla med präst etc o inte tokköra så att du stör vigseln.
Vilken exponeringsmetod du ska använda det tycker jag beror på vad som är viktigast att priotera antingen tid eller bländare.Jag brukar oftast föredra bländare eftersom det styr skärpedjupet.
Men är du nybörjare eller inte har riktigt koll så kanske program är vettigast för då kommer du få tider som ialla fall räcker till för att bilden inte ska bli suddiga om inte brukar dom flesta kameror varna annars.

Står du på samma ställe o har samma ljus å är det enkelt det är bara att kolla histogrammet o kompensera om det inte är rätt exponering. Att kunna tyda ett histogramm på kameran tycker jag är a&o.
Jag själv kör med 14-24 24-70 D700 samt Canon 5D mark 2 70-200 is 4 samt 85 + blixtar.
 
Mitt första bröllop är nu fotat och jag känner mig faktiskt nöjd med resultatet. Självklart finns det mycket mer att lära sig innan man kan kalla sig fotograf. Tack gode gud för digitala kameror, vilka gör det möjligt att studera bilder och histogram direkt efter exponering!

I kyrkan körde jag nästan uteslutande på helt manuella inställningar (efter att många här på fotosidan menat det var det enda rätta) och jag är glad att jag vågade mig på det. Bilderna blev mer konsekventa på det viset. Jag var i kyrkan 30min innan ceremonin och testade olika inställningar.

Jag använde mig av blixt till många av fotona i kyrkan (jag frågade naturligtvis brudpar och präst om detta var OK). Efter ceremonin frågade jag en handfull personer, inklusive prästen om blixten hade uppfattats som störande men ingen tyckte det. Jag slog blixten rakt upp i taket och det funkade bra då det var en ganska liten kyrka.

En sak jag oroade mig för var om jag skulle störa ceremonin när jag förflyttade mig i kyrkan. Några veckor före bröllopet fick jag vigselprogrammet och jag satte mig ner och gjorde upp en plan för förflyttning. Jag försökte tajma in förflyttningarna under sångframträdanden då gästernas blickar var riktade åt de som framträdde och det fungerade ganska bra tror jag (eftersom det var min första bröllopsfotografering frågade jag runt lite om jag hade varit i vägen och ingen tyckte att så var fallet). I vissa fall tror jag snarare att jag var lite för feg och borde kanske ha bytt position.

Jag använde mig faktiskt endast av zoomar, 70-200mm 2.8 och 18-50mm 2.8-4.5. Anledningen till detta var att jag kände att jag inte skulle vara lika mycket ivägen som om jag hade använt mitt 50 1,8, som först var tanken. Eftersom jag använde mig av blixt var jag inte lika beroende av den stora bländaren. Om jag hade använt mitt fasta 50mm hade jag inte fått de bilder jag ville, det var helt enkelt inte tillräckligt med svängrum för att komponera bilderna som jag ville ha dem (har tyvärr ingen kamera med fullformat). Mitt 70-200 använde jag vid in- och uttåg och till närbilder av brudpar och släktingar. 18-50 var den glugg som användes mest. Optiken satt på två olika kamerahus, båda 1,6x sensor.

Bilderna utomhus, när brudparet kom ut från kyrkan, tog jag med bländarprioritet och porträttprogrammet av den anledningen att ljuset var så olika beroende på vilka vinklar jag stod i och beroende på moln osv. Jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig för att ha kunnat fota helt manuellt där.

Efter kyrkan bar det av till en strand där vi tog lite bilder och använde mig där av upplättningsblixt och reflexskärm i olika kombinationer.

I festlokalen var det givetvis blixt som gällde och stundtals så ställde jag in den på att skjuta på andra ridån för att få till lite dynamik när jag fotade dansande gäster tex.

När jag har gått igenom alla foton och har lite tid över så ska jag ladda upp några bilder så ni kan kommentera dem och hjälpa mig att bli bättre.

Tack än en gång för alla tips, ni har hjälpt mig mycket!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.