Annons

Erfarenhet av Tri-X 400.

Produkter
(logga in för att koppla)

hstrand

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av långa exponeringar med Tri-X 400, och som vill dela med sig av denna erfarenhet? Med tanke på den kraftiga reciprociteten hos Tri-X så borde den filmen vara lämpad för långa exponeringar.
Ett mätvärde på 80 sekunder ska tydligen korrigeras till en exponering av 10 minuter och 40 sekunder. Själv har jag ingen egen erfarenhet av långa exponeringar med Tri-X 400. (Har bara arbetat med T-Max 100 för långa exponeringar.)
Tips och råd tas tacksamt emot.
mvh, Håkan Strand
 
Några funderingar:

I princip vilken film som helst funkar för långa exponeringar (har gjort exponeringar på 30-40 minuter med Agfas gamla APX100) men Tmax och Neopan Acros 100 har båda mycket bra reciprocitetsegenskaper, vilket gör att du märkligt nog redan vid ett par minuters exponering kan få exempelvis Tmax att bli "snabbare" än Tri-X 400.

Acros funkar utan korrigering av exponeringstiden i upp till två minuter (120 sek) vilket borde räcka för exempelvis en 80 sekunders exponering. Och det med ISO 100...

En annan sak är ju själva tonaliteten - att du kanske föredrar Tri-X' utseende och kanske kopierar analogt. Om du scannar filmen, kan Tmax och Acros vara bättre eftersom scannern inte plockar upp filmens korn lika mycket.
 
Jag vill alltså ha långa exponeringstider. Arbetar oftast med exponeringar från 4-5 minuter upp till 2-3 timmar, ibland även mer.
Jag undrar mest hur kvalitén blir med långa exponeringar med just Tri-X 400.
Med T-Max 100 är jag van att arbeta med, men just Tri-X 400 och långa exponeringar har jag ingen erfarenhet av. Men eftersom Tri-X 400 har sina påtagliga reciprocitetsegenskaper så verkar ju den filmen vara bättre lämpad för just långa exponeringar.
mvh, Håkan
 
Ett alternativ kan ju vara att använda en film som t.ex Efke KB25 som har en känslighet som mera ligger kring 15 ISO, alltså nästan 5 ggr så långsam som Tri-X och med liknande reciprocitétsegenskaper. Då bör du kunna få ordentligt långa tider. Men att du vill använda Kodak-filmer förstår jag, mera problemfria och reptåliga filmer är svårt att hitta. Plus-X har väl också liknande reciprocitétsegenskaper samt två gånger långsammare.
 
Senast ändrad:
Ett annat sätt är ju ND-filter. Jag vet en nya zeeländsk fotograf som plåtar i strålande sol på Velvia och exponerar i timmar mha ND-filter. Jag tror han specialbeställer sina filter från Lee.
 
timeUnit skrev:
Ett annat sätt är ju ND-filter. Jag vet en nya zeeländsk fotograf som plåtar i strålande sol på Velvia och exponerar i timmar mha ND-filter. Jag tror han specialbeställer sina filter från Lee.

Eller så använder han bara linslocket! :p
 
hstrand skrev:
Är det någon som har erfarenhet av långa exponeringar med Tri-X 400, och som vill dela med sig av denna erfarenhet? Med tanke på den kraftiga reciprociteten hos Tri-X så borde den filmen vara lämpad för långa exponeringar.
Ett mätvärde på 80 sekunder ska tydligen korrigeras till en exponering av 10 minuter och 40 sekunder. Själv har jag ingen egen erfarenhet av långa exponeringar med Tri-X 400. (Har bara arbetat med T-Max 100 för långa exponeringar.)
Tips och råd tas tacksamt emot.
mvh, Håkan Strand

Undrar om du inte tänker lite baklänges här?
Just reciprocitetsegenskaperna gör som sagt att du måste förlänga exponeringstiden markant. Men dessutom innebär det konkret att kontrasten skenar. Exempelvis om man fotar stadsmiljö på natten så kan skillnaden mellan de ljusare partierna och de mörkare man vill ha teckning i bli väldigt stor redan innan man räknat med reciprocitetseffekten. I och med att de mörkare partierna påverkas mer än de ljusa så är det lätt att kontrasten skenar mer än vad man kan kompensera för vid framkallningen.

Jag har kört en del nattfoto med neopan 400 som har liknande egenskaper som trix och min erfarenhet är att den är betydligt svårare att hantera vg kontrast (läs det är näst intill omöjligt att få teckning i både hög och lågdagrar). Just vid nattfoto har jag kört en del delta 100, vilken i praktiken ger lika hög eller högre känslighet, just beroende på bättre reciprocitetsegenskaper, jag brukar dessutom trycka ihop kontrasten vid framkallning.
 
Tack Alf.

Tack Alf, det besvara min fråga. Långa exponeringar med Tri-X 400 ger problem med kontrasten. Bäst att jag fortsätter att hålla mig till T-Max 100. Men då kommer nästa fråga; jag tycker det är på tok för dyrt att lämna in filmen (T-Max 100(120-film)för framkallning, med kontaktkarta. Har sökt lite info om att framkalla filmen själv. Men ju mer info man finner - ju mer förvirrad blir man. Många verkar, inte minst här på fotosidan, tycka det är svårt att framkalla T-Max 100 själva. Och de flesta ger rekommendationer som är motstridiga. Har du något tips till en nybörjare som inom kort ska försöka framkalla på egen hand? Kan kort berätta att jag alltid arbetar med långa exponeringar. Detta ska säkert kompenseras på något sett vid själva framkallningen, vet dock inte hur.
Tacksam för alla tips du har.
Med vänlig hälsning,
Håkan Strand
 
Det är absolut inga problem att framkalla Tmax själv. Testa med XTOL, billig och bra framkallare, eller Tmax-framkallaren. Den senare fungerar tydligen extra bra vid 24°C.

Tmax har en ganska kraftig lila ton i basen som kan vara lite svår att få bort, pröva att fixera i Tmax fix, eller fixera extra länge i fix av andra märken. Det är en stor fördel att använda HCA efter fixet, samt att skölja något längre än för traditionella filmer.

Om du har hög kontrast i dina motiv kan du pröva dig fram till något kortare framkallningstider.
 
Hej

Börja att ladda ner denna guide.

http://www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf

Framkalla själv är enkelt och får man lite volym i det så är blir kostnaden för varje rulle mycket låg.

Kör själv XTOL och du får ut 30 rullar 135 film eller 20 rullar 120 per påse när jag kör 1:1 blandning. En påse kostar drygt 130kr.

Det finns många mörkrums rävar här på forumet som har olika åsiker. Spelar igentligen ingen roll vad du väljer för kemikalier men några kombinationer kanske fungerar sämre ihop.

Kör du enbart T-max som är en T-korns film så kan jag nog rekomendera Kodak T-max framkallare/fix.


Mvh
Fredrik
 
fredrikru skrev:
Det finns många mörkrums rävar här på forumet som har olika åsiker. Spelar igentligen ingen roll vad du väljer för kemikalier men några kombinationer kanske fungerar sämre ihop.


Vad menar du egentligen? Mina svar är de enda rätta, kom ihåg det!

Jag vet SANNINGEN!

;-)
 
Tri-x film och Kodak D76 framkallare är annars en mycket populär bland nybörjare för det är mycket förlåtande kombination som tål att man gör lite nybörjar misstag.
 
Tmax-filmerna är känsliga för variationer i framkallningen, men det är inget problem om man bara är noga med temperaturen. Tmax-framkallarna är gjorda för att fungera bäst vid 24 grader. Ett annat alternativ är tidigare nämnda D76, som användes vid utprovningen av Tmaxfilmerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.