Annons

Erfarenhet av CF Sandisk Extreme 4 Gb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Jag har använt Sandisk Extreme 2 Gb i min KonicaMinolta Dynax 5d och är otroligt nöjd med skrivhastigheten och funktionen i stort. Nu överväger jag att köpa samma kort i 4Gb-storlek och undrar om någon här har erfarenhet av dessa kort. Alla kort är ju olika och bara för att 2Gb-korten fungerar bra finns ju ingen garanti för att 4Gb-korten fungerar lika bra.

Någon med erfarenhet, siffror eller andra synpunkter?

Har både 1, 2 och 4GB av SanDisk Extreme III till mina Nikonkameror och de fungerar helt perfekt...

Nackdelen med ett "stort kort" är väl om det blir något fel, då kanske alla bilder försvinner. Bättre att fördela dem på flera mindre kort istället...

bomalt skrev:
Har både 1, 2 och 4GB av SanDisk Extreme III till mina Nikonkameror och de fungerar helt perfekt...

Nackdelen med ett "stort kort" är väl om det blir något fel, då kanske alla bilder försvinner. Bättre att fördela dem på flera mindre kort istället...
Jo, jag har tänkt på samma vis tidigare - dumt att lägga alla ägg i samma korg, så att säga. Men nu har priserna sjunkit så otroligt och särskilt då för 4Gb-korten. Jag hittade en butik som säljer 4Gb för 615 kr, medan 2 Gb kostar 390kr (alltså 780kr för "samma" antal Gb). Skillnaden blir ju väsentlig om man behöver mycket lagringsutrymme (vilket jag behöver inför en förestående långresa)

Men du upplever ingen skillnad i prestanda eller skrivhastighet mellan korten?

Jag har SanDisk 4 GB Extreme III och Extreme IV i mina Nikonkameror och det funkar snabbt och problemfritt.

Betalade 2.395:- inkl moms för Extreme IV 4 GB hos Dustinhome för tre veckor sen, idag kostar kortet 895:- på samma ställe, så nog rasar priserna alltid....

Grattis, alla ni som väntat med att köpa!

Man undrar vad som har hänt egentligen, för det här är väl tidernas prisras. TBH säljer Extreme IV 4 GB för 799 kr. Undrar om det skall börja byggas kameror med hårddisk.

paul innergård skrev:
Man undrar vad som har hänt egentligen, för det här är väl tidernas prisras. TBH säljer Extreme IV 4 GB för 799 kr. Undrar om det skall börja byggas kameror med hårddisk.

Vad jag kan utläsa av denna artikel handlar det mer om internationellt priskrig. Bara att tacka och ta emot i så fall... :)

http://www.pcworld.idg.com.au/index.php/id;378565220

Och här är en annan artikel. Tydligen är det Samsung som driver på och vill ta marknadsandelar:

http://www.livingroom.org.au/photolog/news/flash_memory_prices_fall.php

iMatte skrev:
Vad jag kan utläsa av denna artikel handlar det mer om internationellt priskrig. Bara att tacka och ta emot i så fall... :)

http://www.pcworld.idg.com.au/index.php/id;378565220

Och här är en annan artikel. Tydligen är det Samsung som driver på och vill ta marknadsandelar:

http://www.livingroom.org.au/photolog/news/flash_memory_prices_fall.php
Bara att tacka Samsung. Jag kommer definitivt att inhandla en 4GB inom kort. Jag kommer ihåg en annons runt 1998-99 då har jag för mig att ett CF 64 mb gick loss på ca 2000-2500.

paul innergård skrev:
... Jag kommer ihåg en annons runt 1998-99 då har jag för mig att ett CF 64 mb gick loss på ca 2000-2500.

Ja det är lite märkligt. De minsta och sämsta korten man har är de dyraste...

4 GB trodde jag ett tag var bra. Då fick man rum med hela kortet på en DVD-backup. Sedan har jag upptäckt att jag inte fyller 4 GB till vardags, och då försvinner den direkta DVD-backupfinessen. Kanske. Fast jag börjar lära mig att använda flerbildstagning på rörliga motiv. Då fyller det på...

Sedan måste man vara uppmärksam på att kameror som adresserar med FAT16 bara klarar 2 GB. För mer krävs FAT32.... för så är det väl?

BAn skrev:
Ja det är lite märkligt. De minsta och sämsta korten man har är de dyraste...

4 GB trodde jag ett tag var bra. Då fick man rum med hela kortet på en DVD-backup. Sedan har jag upptäckt att jag inte fyller 4 GB till vardags, och då försvinner den direkta DVD-backupfinessen. Kanske. Fast jag börjar lära mig att använda flerbildstagning på rörliga motiv. Då fyller det på...

Sedan måste man vara uppmärksam på att kameror som adresserar med FAT16 bara klarar 2 GB. För mer krävs FAT32.... för så är det väl?

Nja, under vissa omständigheter - vilka är oklart för mig - klarar FAT16 volymstorlekar upp till 4Gb. Om jag inte minns fel klarar FAT32 volymer upp till 8 terabytes storlek... Dit är det väl förhoppningsvis en bit kvar innan vi är...

Inför resan!

Jag skulle rek. dig att istället för att ta med en massa minneskort så titta lite på en portabel hd utan skärm. Kostar inte allt för mycket idag och du kan "ladda" den med en hur stor disk du tror att du behöver. Ett annat alternativ är att ta med bärbar dator om du har tillgång till det.Var själv iväg på en 5 veckors resa i bl.a. Kambodja och tog ca 500 bilder i Raw vilket tog sin plats. Fördelen med att ha en laptop är att du har möjlighet att kolla in bilderna direkt när du kommer hem på hotellet.

Re: Inför resan!

hj.cs skrev:
Jag skulle rek. dig att istället för att ta med en massa minneskort så titta lite på en portabel hd utan skärm. Kostar inte allt för mycket idag och du kan "ladda" den med en hur stor disk du tror att du behöver. Ett annat alternativ är att ta med bärbar dator om du har tillgång till det.Var själv iväg på en 5 veckors resa i bl.a. Kambodja och tog ca 500 bilder i Raw vilket tog sin plats. Fördelen med att ha en laptop är att du har möjlighet att kolla in bilderna direkt när du kommer hem på hotellet.

På den typen av resor jag gör - vildmarksvandringar - fungerar det bättre med minneskort. Dels har man ingen tillgång till el eller laddning, dels måste man tänka på varje gram i packningen. Även volymomfånget kan lätt bli ett problem vid vandringar över två veckor - när ryggsäcken är full så är den full. Och allt över 30 kilo på ryggen är en plåga...
Till Grönlandsresan i sommar kommer jag att ha ca 11 Gb minneskort, vilket ger plats för 750-800 RAW-bilder. Jag är medveten om att det kan bli begränsande, men å andra sidan ska jag ju hinna fiska oxå... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar