Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Era inriktningar..

Produkter
(logga in för att koppla)

Smajly

Aktiv medlem
..på foto.

*Fotograferar ni samma motiv nu som ni gjorde när ni började? Okej, i början fotograferade man kanske allt som både rörde sig och stod stilla men jag tänker på när ni började bli lite varma i kläderna.
*Hur länge fotograferade ni på innan ni kom på att t.ex. naturfotografi, porträtt, nattbilder, macro mm mm var just "eran" grej.
*Och vad gjorde att det blev just detta?

Har själva märkt att jag nuförtiden mer och mer övergår till att fotografera ute i naturen.

Jag har svängt helt sedan jag började..

Då jag började för inte så länge sedan, typ ett och ett halvt år sedan så fotade jag mest bara macrobilder i färg på blommor i tre månader. Den typen tappade jag helt intresset för att ta sedan och dessutom har jag tappat mycket intresse för att fotografera färg också.

Därefter fotograferade jag jättemycket hud och bara s/v. Den perioden håller fortfarande på och förmodligen kommer jag aldrig över den heller;) Vad som gjorde att jag började fotografera kropp och hud kanske hänger ihop lite med mitt intresse för kropp och anatomi samt fascinationen jag alltid haft till både fotograferade och målade kroppar. Jag kom på att det dessutom var svårt och därför blev jag ännu mer motiverad;) Det är en rejäl utmaning.

Lika kul är det att fotografera människor annars också. Lite byggnader och natur slinker med på rutorna ibland men det är inte de bilderna jag egentligen planerar eller är jättesugeen att ta. De bara blir då jag ser det rätta motivet när jag ändå är ute..

Smajly skrev:
..på foto.

*Fotograferar ni samma motiv nu som ni gjorde när ni började? Okej, i början fotograferade man kanske allt som både rörde sig och stod stilla men jag tänker på när ni började bli lite varma i kläderna.

-Japp! och på samma ställe. Ser ändå annorlunda på platsen. Först var det mest avbildningar. Nu försöker man mer komma åt den speciella själen för området (Lill- Jansskogen, Stockholm).

*Hur länge fotograferade ni på innan ni kom på att t.ex. naturfotografi, porträtt, nattbilder, macro mm mm var just "eran" grej.

-Ungefär 2 veckor. Började fota på en resa till Cannes (obs! krockade med Mattias Klum på Arlanda). Resultatet var ganska bra så jag satte igång direkt när jag kom hem, med att fota grävling. Vet faktiskt inte riktigt just varför. Satt och väntade vid grytet i över en timme och man såg inte ens grävlingen på bilderna (felinstäld blixt). Men fortsatte sedan med naturbilder.

-Vet inte riktigt, har alltid varit intreserad av naturen. Ville väl visa upp mina möten och upplevelser för andra. Kul var det i alla fall i början så man fortsatte självklart. Tycker det bara blir roligare och roligare!

lotelo skrev:
Därefter fotograferade jag jättemycket hud och bara s/v. Den perioden håller fortfarande på och förmodligen kommer jag aldrig över den heller;) Vad som gjorde att jag började fotografera kropp och hud kanske hänger ihop lite med mitt intresse för kropp och anatomi samt fascinationen jag alltid haft till både fotograferade och målade kroppar. Jag kom på att det dessutom var svårt och därför blev jag ännu mer motiverad;) Det är en rejäl utmaning.
[/B]

Fortsätt med det. Dina bilder är riktigt bra!

Fotohälsningar Jonas

Smajly skrev:
Jag började som vanlig "familjefotograf" d.v.s använde kameran för att dokumentera händelser.

Sen blev jag intresserad av den konstnärliga delen av fotograferingen (ett naturlig komplement till mitt målande) och då blev det naturbilder i första hand..och det är det fortfarande.

Men jag plåtar även andra saker..både då och nu.

Smajly skrev:

Jag vill inte begränsa mig inom ett snävt område..jag trivs med att variera mig, även om det till största delen handlar om naturfotografering av olika slag...även när jag plåtar modeller så är det i naturen.

Smajly skrev:

Inget går upp mot naturen helt enkelt :)

Men som sagt..det är kul att plåta annat ibland oxå.

Jag har i princip hela tiden haft naturmotiv framför mina objektiv..och då för att försöka fånga det vackra/sköna i naturen. Mest har det blivit landskap och miljöbilder, men också en del växter och djur.

De senaste månaderna har jag dock "fått upp ögonen" för en annan typ av motiv - nämligen människor och kultur. Är numera väldigt sugen på att försöka genomföra mer reportageaktiga projekt med människan i centrum. Någonting i stil med de reportage som NG gör. Det vore kul att få med helheten; människor, deras kultur, omgivningarna de vistas i, detaljer, arbete etc. Hittills har jag i stort sätt bara sett till ytan - att bilderna ska vara vackra. Nu vill jag, förutom att försöka skapa vackra kompositioner, också gestalta ett starkt innehåll. Jag vill berätta någonting!

Jag har fortfarande inte hittat riktigt rätt i mitt fotograferande. Är alltså ännu inte fullt medveten om vad jag vill berätta och har heller inte "funnit min stil". Naturfotografering för mig innebär ett ganska strukturerat tillvägagångssätt och en hel del "petigheter". Ljusmätning, släpande på mycket utrustning, stativanvändning, olika filter, trådutlösare etc. Det är också en del väntande på både ljus och djur innan en exponering går av. Det reportageaktiga fotograferandet däremot känns mer spontant och kräver heller inte samma mängd utrustning.

För första gången har jag också låtit stativet vara hemma, vilket har gett mig en helt annan känsla och närhet till kameran. Det gör det naturligtvis även lättare att jobba intuitivt med bildskapandet. Just det där intuitiva är förhoppningsvis nyckeln till en mer personlig stil.

Hur som hellst känns det spännande att nu testa en annan typ av motiv och ett annat tillvägagångssätt i bildskapandet jämte naturfotograferingen.. :=)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto