Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Era bästa Pentaxlänkar

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag håller på och samlar info inför beslut om ny systemkamera. Jag kommer inte att bestämma mig förrän i slutet av september men jag vill gärna hitta så mycket info som möjligt binnan dess.

Av den info som finns nu lutar det nog åt Pentax K10D (om den är så lågbrusig som det ryktas) och de andra alternativen är i nu nämnd ordning Sony a100, Nikon D80 och Canon D30 och Nikon D200

Jag skulle uppskatta om ni ville dela med er av era bästa Pentax-länkar. Sidor dedikerade till Pentax eller bara sidor med mycket information om bland annat Pentax och optik/utrusting som fungerar ihop med Pentax.

Tack på förhand!

FINNS det egentligen någon information om detta? Allt jag sett är påståenden av precis samma slag som Nikon & Sony gjort från officiellt håll om "lågt brus" och förhoppningar från Pentax-fanboys som tror att det på något automagiskt sätt blir lägre brus bara för att det står Pentax på kameran (med bibehållen detaljnivå såklart). Jag skulle inte ens våga kalla det rykten, bara våta drömmar? Vill bara inte att du ska bli besviken... Eller är det jag som missat något?

falke skrev:
Av den info som finns nu lutar det nog åt Pentax K10D (om den är så lågbrusig som det ryktas)

Det är nog klokt att vara skeptisk. Den information som finns är dock ett uttalande från Pentax om att K10D skall ha förbättrade brusegenskaper.

Möjligt eller ej? Kanske sitter det en annan typ av sensor i kameran?

Allt tyder på att specen släpps i mitten av september så tills dess kan man ju drömma på...

Tack för din omtanke, Daniel!

Det pågår just nu ett antal diskussioner på bland annat Dpreview och PDML där folk uppger att de har varit på slutna visningar och sett presentationer kring K10D. Det hänvisas också till en del av Pentax patent inom detta område. Tyvärr är det inte mer än halvkväden som kommer ut men lägger man samman det som sägs och det som står i patenten, verkar det som om bland annat brus vid höga ISO-tal kommer att vara lägre än tidigare.

Jag väntar ialla fall med mitt beslut till jag har sett vad det ligger i detta. Mina gamla pentaxobjektiv tycker också att detta är en klok strategi, istället för att byta helt och hållet..... ;o)

falke skrev:
Tack för din omtanke, Daniel!

Det pågår just nu ett antal diskussioner på bland annat Dpreview och PDML där folk uppger att de har varit på slutna visningar och sett presentationer kring K10D. Det hänvisas också till en del av Pentax patent inom detta område. Tyvärr är det inte mer än halvkväden som kommer ut men lägger man samman det som sägs och det som står i patenten, verkar det som om bland annat brus vid höga ISO-tal kommer att vara lägre än tidigare.

Jag väntar ialla fall med mitt beslut till jag har sett vad det ligger i detta. Mina gamla pentaxobjektiv tycker också att detta är en klok strategi, istället för att byta helt och hållet..... ;o)

finns det nån info om det är hårdvaru eller mjukvarupatent??

hoppas också att pentax implementerar komprimerad RAW,

Goran skrev:
finns det nån info om det är hårdvaru eller mjukvarupatent??

hoppas också att pentax implementerar komprimerad RAW,

En spekulationssammanfattning från forumet på DP.

There has been a flurry of threads on the PDML recently about the K10D and new Pentax patents. Many are whacky and downright funny, but one or two people seem to be in the know and have been sworn to silence, but they are dropping some huge hints!

It seems that Pentax have been very busy filing patents surrounding sensor and processing techniques.

I quote from one recent post about one particular patent (below):

http://v3.espacenet.com/... ...0341590&DOC=d1a86118cf8640fbb36f2fe6ae55fccc73

"I think the fairly broad claim 8 gives the best summary on what they are doing. (Press "Claims" in the menu on top of the espace page).

Note that this may be the first of a number of applications. The inventor, Sato Koichi, is also the inventor of a number og Japanese patent applications that has been filed recently with the title "Solid State imaging element" and "Solid state imaging device" . Moire reduction without AA filter, improved aperture of light sensing diodes, microlenses covering more than one pixel etc.

They are working on something related to the sensor and it makes lots of interesting reading for those who are also interested in the technology. Use the advanced search option of espacenet and search for Sato Koichi as inventor (he seems tyo be the key inventor) and Pentax as applicant."

End quote.

I have also independently been advised from a very reliable source that the new K10D has a brand new ASIC.

The patents seem to state that the Image Pump cancels out the dark current, so no more noisy shadows and eliminates blooming, and perhaps effects over exposure?

This should quell all doubts about ISO noise problems, or dynamic range!

We've also had hints in this forum, that those who switch systems will kick themselves when they see what Pentax have on offer!

There is also a rumoured feature that will make one PDML poster move from his 6x7 gear and make the move to digital! Apparently it is so obvious, yet hasn't been implemented by anyone else, that many folk will be slapping their heads!

So I've put 2 and 2 together and come up with 42, which as we know, is the answer to life, the universe and everything!

So stand by! - only 29 days to go before the lifting of the official embargo, and as we know, things hot up significantly before then!

..... Sleep tignt!
--
Richard Day - 'Carpe Diem!'
Gloucester UK

riktigt intressant den där patentdatabasen:
mer från Pentax..

"... a lens data memory for storing lens data that indicates the shading characteristics of the photographing lens, a lens data reader that reads the lens data based on the identification data, and an image corrector that corrects an error in the image of the subject caused by shading, based on the lens data read by the lens data reader and imaging device data that indicates the shading characteristics of the imaging device."

Automatisk korrigering av vinjettering redan i kameran...
=)

Goran skrev:
Automatisk korrigering av vinjettering redan i kameran...
=)

Ja, men det är ju inget märkvärdigt med det.
Ett litet tillägg till den exiterande MTF funktionen (Modular Transfer Function). Pentax autofokus optik sen 1993 har det s k KAF2 chipet, som har dubblerad kapacitet jämfört med det tidigare KAF chipet. I FA, FA J, DA, D FA optik så innehåller chipet information om objektivets optiska prestanda vid olika bländarvärden, denna information har hitills endast lästs av Pentax toppmodeller (Z-1, MZ-S, *ist D) och använts bl a av MTF programmet i kameran, där kameran automatiskt väljer bästa bländare för att maximera objektivets prestanda. Det här innebär att varje objektiv som Pentax släpper ut, mäts i fabriken och de optiska värdena kodas in. Ja, varje *individuellt* objektiv mäts, det är alltså inte en fråga om att man kodar in generella värden utifrån ett idealmall. Eftersom variatoner förekommer i produktionen, vilket är oundvikligt, så mäter Pentax varje objektiv separat.

Informationen finns redan kodad i objektiven, det vi har väntat på är bra mjukvara som nyttjar informationen (mer avancerat än att bara ställa in bländaren) - och det kommer nu äntligen.

Hälsar
R

Erkänner att jag är osäker på årtalet, det kan vara 1991 istället för 1993.. äh, det introducerades med FA objektiven iaf. :)

(och bara för att förvirra det hela så släppte Pentax F objektiv under mitten av 90-talet, som har KAF2 chippet och inte KAF... man had strukit den motordrivna zoomen.... och bara för att förvirra ytterligare ännu mer, så släppte de sen FA optik utan motorzoom... alltså, det är hur rörligt som helst Pentax och funktioner på objektiv och namn...
Men sen trasslet med motorzoomen så har det iaf stabiliserat sig. :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Ja, men det är ju inget märkvärdigt med det.
Ett litet tillägg till den exiterande MTF funktionen (Modular Transfer Function). Pentax autofokus optik sen 1993 har det s k KAF2 chipet, som har dubblerad kapacitet jämfört med det tidigare KAF chipet. I FA, FA J, DA, D FA optik så innehåller chipet information om objektivets optiska prestanda vid olika bländarvärden, denna information har hitills endast lästs av Pentax toppmodeller (Z-1, MZ-S, *ist D) och använts bl a av MTF programmet i kameran, där kameran automatiskt väljer bästa bländare för att maximera objektivets prestanda. Det här innebär att varje objektiv som Pentax släpper ut, mäts i fabriken och de optiska värdena kodas in. Ja, varje *individuellt* objektiv mäts, det är alltså inte en fråga om att man kodar in generella värden utifrån ett idealmall. Eftersom variatoner förekommer i produktionen, vilket är oundvikligt, så mäter Pentax varje objektiv separat.

Informationen finns redan kodad i objektiven, det vi har väntat på är bra mjukvara som nyttjar informationen (mer avancerat än att bara ställa in bländaren) - och det kommer nu äntligen.

Hälsar
R

Pentax verkar ju ha fina idéer men sen gäller det ju att få till det i praktiken också..
;)

får väl se hur mycket dom lyckas stoppa in i K10D, Har dom inte en ny bajonettkoppling på gång?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar