Annons

er relation till kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Min kamera? relation - nja, jag vet inte, inte riktigt än. Vi känner knappt varann... mitt mellanobjektiv gillar jag inte, för det trilskas alltid med sin glappande skärpa.

Nej, min relation ligger nog mer till *mina* bilder... viljan att så att säga locka och pocka fram den *där* bilden, eller låtsat ointresserat plötsligt överfalla motivet och fånga det innan det glider iväg.

fast joo, kanske, lite känner jag nog för min kamera ändå. Fast jag är inne på den tredje av exakt samma sort (EOS 300), för två har jag "slarvat" bort.

äsch.
-Christian

Jag älskar mina kameror. Vissa kameror älskar jag mer än andra. Min Olympus C-1 är den första digitalkameran jag köpte. Den ger inte speciellt bra bilder, men den var min första kamera, så jag kan inte bli av med den.

Just nu är jag kär i min 10D. Jag går alltid runt med den. Jag känner mig naken utan den. Hm, sitter jag och tänker på det så skulle jag känna mig mer naken utan kameran och kläderna på, än utan kläder och med kameran.

Enda nackdelen med kameran är att jag vet att den kan bli ersatt till fördel av någon annan kamera med fler megapixels och bättre build och allt sånt (kan ni säga 1Ds?).

Trist. Får hoppas jag inte behöver uppgradera på ett tag.

Linmajon skrev:
Jag funderar på att skaffa några klassiker enbart för att beundra på nära håll.

Jag känner igen det där. Jag fick för många år sen tillfälle att ta några bilder med en Leica M4 och då såddes nog ett frö. Känslan att hålla den, ljudet, eller snarare tystnaden från slutaren. Fan, det är lite som att den upplevelsen fördunklar mina nuvarande sinnesintryck och får mig att snegla på Leica-annonser hela tiden. Men sen tar jag mitt förnuft tillfånga och tänker på dem som verktyg och kan på nytt glädjas åt det jag har för handen. Jag är nog lite kär i mitt Nikkor 80-200 iofs..:)

Jag är uppväxt med Leicakameror (min pappa har ca 15 stycken) och jag uppskattar den suberba mekaniken. Men sanningen är att jag får bättre bilder med mina Canon-hus.

Själv har jag många gånger funderat på att skaffa en M6:a eller liknande. Men när förnuftet fått tala så kommer jag alltid fram till att om jag möjligen skulle ha en mätsökarkamera så är Contax G2 bättre för mig.

Det var värst vad många det är som tycks ha ett personligt förhållande till sina kameror. Är det just kameran som lockar fram dessa känslor eller är det ett personlighetsdrag. Jag menar gosar ni med era favoritkrattor, pussar älsklingslampan eller tar fram första miniräknaren och putsar på den när ni är deppiga?

Det är väl väldigt vanligt generellt att folk har relationer till sina prylar. Äldre prylar fylls med nostalgi och nya med inovationsglädje.

ariadne skrev:
kanske en liten konstig fråga, men jag kör...

hur betraktar ni er kamera/kameror? betraktar ni den/de som värd ( inte i pengar) väldigt mycket i sig själv/a, och anser att bilderna som kommer är en bonus? eller
ser ni kameran mest som en förutsättning, ett verktyg, som i sig själv inte är värd så mkt, utan vad man använder den till?

med andra ord - diggar ni kameran som den pryl den är eller som det verktyg den är?

För min del är det enbart ett verktyg, men jag gillar verktyg..bra verktyg, för det ger bästa förutsättnigen för att kunna utföra arbetet man ska göra, ett dåligt vertyg stör och inverkar negativt på arbetet (fotograferandet i detta fall)

Så visst är kameran viktig..men ändå bara ett medel för det jag ska göra.

kan m.a.o byta ut kameran när som helst om jag hittar ett bättre verktyg.

mvh
/Kim

Senast ändrad:
ariadne skrev:
diggar ni kameran som den pryl den är eller som det verktyg den är?
Kameran blir mindre värd för varje bild jag tar med den. Å andra sidan måste jag erkänna en känsla av tillfredsställelse när jag arbetar med skön (eller borde jag skriva ''funktionell''?) teknik. I mitt fall rör det sig närmast om mekanik eftersom jag oftast använder gamla kameror. Det är klart att jag skulle bli ledsen om någon av de gamla trotjänarna skulle gå sönder men jag använder hellre sönder dem än att de samlar damm.

Relation intim så nära snabb enkel okomplicerad
som du vill ha det med bilderna och klara bilder innan din käresta somnat på kudden. Digitalt då...Inget annat!

froderberg skrev:
Det är väl väldigt vanligt generellt att folk har relationer till sina prylar. Äldre prylar fylls med nostalgi och nya med inovationsglädje.

Tja, äldre helt mekaniska kameror kan blidka fotografens "innovationsglädje" då man måste börja låta hjärnan ta över de funktioner som lagts till på de modernaste elektroniska kamerorna.

J. Patric skrev:
Tja, äldre helt mekaniska kameror kan blidka fotografens "innovationsglädje" då man måste börja låta hjärnan ta över de funktioner som lagts till på de modernaste elektroniska kamerorna.

Det är flödet (strömmen) Mellan idé känsla och färdig bild som är viktig. Foto blir det omedelbara på alla och bästa vis..!

J. Patric skrev:
Tja, äldre helt mekaniska kameror kan blidka fotografens "innovationsglädje" ..................
Vad är det för innovationsglädje som måste blidkas????
Ordet blidka betyder: göra mindre arg, lugna, stilla. Man kan (försöka) blidka sin egen eller annans vrede men detta var nytt.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar