Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

er relation till kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är olika för mig. Min Olympus OM-20 var ett verktyg för att ta bilder med.

Mina Rolleiflex- och Rolleicordkameror och kodak Retinakameror ser jag däremot både som tekniska underverk och konstverk samtidigt som jag njuter av känslan som bildresultaten ger. Ibland avfyrar jag compurslutaren i en kamera utan film bara för att höra ljudet. Jag gillar också att titta i objektiven i olika vinklar. :)

ariadne skrev:
hur betraktar ni er kamera/kameror?

Ungefär som jag tror Jimi Hendrix betraktade sin gitarr (inga andra jämförelser)

Det gäller att få den att tjuta, kvida, kvacka eller smeka fram sköna harmonier (ja, bilder då)

Kort sagt utnyttja den maximalt. Det är du som måste bestämma över manicken. Inte tvärtom.

Hatkärlek till min Nikon, som någon skrev. När hon ligger i min hand, jag vet vad jag ska fotografera och den fungerar som jag vill älskar jag den. När den inte fungerar och när idetorkan är som värst hatar jag den.

Till digitalen har jag inga känslor. Den blir jag bara irriterade på.

Den har blivit en kär vän, som jag inte alltid förstår. Men mellan vänner har man väl överseende med sånt va? :)

Min kamera är ett kärt verkyg som skall kunna prestera så bilderna, förhoppningsvis, ska bli som jag hade tänkt mig innan jag tryckte av. Så om bilden blir dålig skyller jag på mig själv och inte herr F2:a eller herr F90X.

mvh
Jonas

(jonaseriksson)
SUND tanke Du har att ge Din/Dina kamera/ kameror "egennamn"!
Min Pentax Z1-p heter "There´se"... efter sin "namna", There´se Granqvist.
Vaa???
Jo, hon som gjorde cover'n av Freestyles gamla "Vill ha Dej".
Varför? Jo, Z1-p va' och ÄR mitt "Drömhus"...
(Det är ju så T.G. kallar sej som artist...)
Hur konkret som helst...klockrent!!!

För mig är kameran ett verktyg som jag använder för att förverkliga mina idéer, visioner och seende. För att kunna fungera som verktyg krävs det att den inte hindrar mig på något sätt, utan att alla inställningar är snabbt åtkomligt, att jag kan använda den utan att egentligen tänka på hur jag använder den. Jag föredrar således riktiga rattar och knappar och därför har jag en Pentax MZ-5n. Verktyget ska vara så lätt och smidigt som möjligt, samtidigt med hög kvalitetskänsla. Slutarljudet ska vara ljudmässigt tilltalande, därför att sådant förhöjer nöjet. Och kameran ska vara snygg också, den ska se ut som en "riktig" kamera.

Med vänlig hälsning
Roland

lion-62 skrev:
(jonaseriksson)
SUND tanke Du har att ge Din/Dina kamera/ kameror "egennamn"!
Min Pentax Z1-p heter "There´se"... efter sin "namna", There´se Granqvist.
Vaa???
Jo, hon som gjorde cover'n av Freestyles gamla "Vill ha Dej".
Varför? Jo, Z1-p va' och ÄR mitt "Drömhus"...
(Det är ju så T.G. kallar sej som artist...)
Hur konkret som helst...klockrent!!!

:)
Men hon kallar sig inte "Drömhus" längre, hon har gått ner sig djupare i house och jungle träsket och har lämnat Dr. Albans lite lättviktigare produktion till förmån för tyngre grejjer.

Med vänlig hälsning
Roland

Jag har ett GRYMT sentimentalt förhållande till vissa kameror, och då främst de jag själv haft förstås. De har en egen historia och har ofta följt mig genom spännande äventyr...
Jag kan också känna REN, ÄKTA och OFÖRFALSKAD glädje när jag håller i vissa kameror. De är nästan undantagslöst av blank metall med hög finish. Objektiven har jag samma förhållande till.
Jag funderar på att skaffa några klassiker enbart för att beundra på nära håll. Contax G2 och Nikon FM3A ligger i riskzonen...

Ett inlägg som fick igång funderingarna - kul.
Jag har nog en ganska personlig relation till mina kameror. Minoltan är en kär vän som jag ställer ganska stora krav på att hon är med på svängarna och inte djäklas. Kowa´n är en lika kär lekkamrat som får mej på gott humör när vi utforskar staden. Shen Hao´n får mej att känna mej som en upptäckresande både i teknik och bildseende. Alla tre är både verktyg, hjälpmedel och njutningsmedel.
Dock är det bara att konstatera - i valet mellan dammsugare och disk eller putsa linserna och rengöra kamerorna - vinner kamerorna utan minsta lilla tvekan eller diskussion.

"Kameranamn"...

Tack för informationen, Roland! Du vet, jag håller mej inte sådär "alldeles uppgraderad" med info beträffande den "nya musiken"...
Jag vill ävenså, till mitt "försvar", tillägga att även Z1-p är "substituterad" av den i många avseenden långt ifrån lika kompetenta MZ:s...
Vad/hur/om Pentax tekniker tänkt är jag INTE riktigt "på det klara om"...
Således, kanske(?)att T.G.(Drömhus)och Z1-p, ändå, trots allt är, i paritet med varandra tidsmässigt...
Mvh: Stefan S

Man må väl ha vilken relation man önskar till vilket föremål man vill.... men egentligen är det väl en form av prylhysteri som i detta forum omfattar kameror eller i de flesta fall här uppenbarligen kamerahus.
Någon som möjligen skulle kunna tänka sig en relation med någon eller några av sina bilder.
Vi är nog många som tycker att de är betydligt viktigare än kameran.....?
Us

Det är väl sjutton klart man har en relation till sina bilder. Även om kameran är "kär" så är det ju slutprodukten dvs bilden som ger erkännande att man är "ett" med sin kamera.
Sen använder vi ju bilderna olika ex en bild man använder till Ädelförfarande har man (åtminstone jag) direkt en relation till då det krävs tid, engagemang och känsla för att få ett bra resultat och då används minsann inte ett foto, vilket som helst.

ursäkta om jag kom av mig i diskussionen, jag fastnade i auktion...jag som inte var prylgalen. eller hur det nu var.

en BROWNIE, lådkamera ska jag köpa:)

..

Jag betraktar min Nikon F80 & Hbl 500c med tillhörande optik och övrig utrustning som ett verktyg som jag vårdar för att jag tycker om dem både som verktyg och som prylar. Känner man sig lite nere en dag kan man alltid ta fram prylarna och putsa lite så blir man mycket gladare.

Jag tror inte det har någon större betydelse vad det är för kamera man har, allt från en gammal Rollei till en Hbl H1 är värt att vårda och hålla i gott skick.

Kom bara att tänka på .....jo, det finns väl antagligen sådana här sidor för trädgårdsälskarna, det måste det göra. Skulle vara inressant att veta om några tar fram spaden, tycker mycket om den, har gett den ett namn o.s.v. Ja eller vattenkannan, räfsan eller annat.?
Us

jag har faktiskt döpt min gamla Nikon FM2.
det säger nog ganska mycket.. ;o)
min nya Nikon D100 har inte fått nåt namn än, men det är nog mest för att vi inte jobbat ihop så länge än. bara ett drygt halvår jämfört med 17 år med FM2'an.

tjo!

ps.
"Gamla Bettan" heter min FM2 förresten.. ;o)
ds.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar