Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Equalize?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Kan nån förklara vad Photosoppens "equalize" [Image/Adjustments/Equalize] egentligen gör?

Skaffade nyss ett polariserande filter och när jag prövade mej fram i PS märkte jag plötsligt att "equalize" ofta gör himmlen just så mäktig som man kanske väntar sig att ett polariserande filter skall göra i den bästa av världar. Men det "tär" ju på andra delar av bilden. Vad gör alltså "equalize"... jämnar ut nått, men vad?

Skall försöka förklara hur Equalize fungerar. Men det är ganska avancerat.

Låt säga att du har en RGB-bild som du tillämpar Equalize på.
Vad som händer är att programmet letar upp de ljusaste och mörkaste färgerna i din bild.
Därefter går det in de tre kanalerna och letar upp de ljusate pixarna samt de mörkaste pixlarna.
Det kanske hittar ett par pixlar som är åttio procent vita i den röda kanalen och nån pixel som är sjuttio procent svart i den blå.
Dessa pixlar gör programmet om till helt vita respektive helt svarta.
Sedan gör det samtliga pixlar i de tre kanalerna lite ljusare eller lite mörkare för att få en så jämn över gång som möjligt mellan de vita och svarta pixlarna som det ändrade tidigare. Därav namnet Equalize = Utjämna.

Vad har man då för användning av Equalize.
Tja, det enda som jag kan tänka mig är att om man har ett överexponerat område så kan det kanske fungera att använda Equalize.
Nackdelen med kommandot är att det fungerar mer eller mindre på automatik. Man har ju ingen kontroll på hur resultatet blir.
Jag skulle rekommendera att man använder Nivåer eller Kurvor istället.

Om du vill fortsätta testa Equalize så prova att kolla in Kanalerna före och efter du använder kommandot.
Du kan också ta fram histogrammet i Nivåer. Då ser du vad som händer före och efter.

//Jimmy - som fångar bollen precis på målinjen.

Ok, nu blev jag en hel del klokare! Tack! Det som jag märkt är att bildkvaliteten uppenbarlignen försämras drastiskt av equalize. Bara i några få fall har jag haft nytta av funktionen - och då för att den på ett trevligt sätt "lyft fram" himmlen. Men skall ta en titt på kurvorna!

ANNONS