Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna Dia.

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inne på ditt spår av både tid- och kostnadsskäl. Hur blir kvaliteten? Kan du lägga upp en provbild i full storlek någonstans?

Muni skrev:
... Flatbäddsscanner är för mig otänkbart pga tidsåtgången... udda lösning: Nikon Macrobälg PB-5 med tillhörande diahållare
 
720p = 1 mpixel
1080p = 2 mpixel.

Så du behöver inte scanna i så hög upplösning om du har en HD tv.

Nikon ED5000 är rätt jobbig att scanna Dia i ram om du inte har magasin matare men annars är det en fantastisk fin scanner.

Mvh
Fredrik
 
Hallå igen, sitter o skannar för fulla muggar.
Problem... Ja bilderna blir så stora...

Skannar i 1200DPI o 400% uppskalning(vad det nu är) "miljoner färger". Har inte ändrat så mycket från orginalinställningarna i HP-programvaran.
Bilderna blir ca 10Mb stora. Ska det vara så eller? Trodde dom skulle bli mindre.... Hur stora blir era filer?

Förslag o tips på inställningar? Har bara provat programvaran som följde med HP skannern.
 
Varför kör du med "400% uppskalning"? Det enda som händer är ju i praktiken att dina filer blir väldigt mycket större.

Spara i den skannade storleken istället. Uppskalning kan du göra när du eventuellt behöver det, för nån stor utskrift eller så.
 
Nä det var föriställt så, det stod att det var bättre o göra så än o skanna i högre dpi för att få fram mera detaljer. Ska prova utan o skala upp o se hur det blir...

Tack för svar. /Matte
 
Det där lät konstigt... Det måste vara bättre att skanna i högre dpi om man vill få fler detaljer istället för att låta en dator gissa hur bilden ser ut. Om jag skannade diabilder skulle jag alltid använda den högsta upplösning som maskinen klarar av.
 
campokatt skrev:

Skannar i 1200DPI o 400% uppskalning(vad det nu är) "miljoner färger". Har inte ändrat så mycket från orginalinställningarna i HP-programvaran.
Bilderna blir ca 10Mb stora. Ska det vara så eller? Trodde dom skulle bli mindre.... Hur stora blir era filer?

Jeg scanner mine 135-dias med 4000dpi, 8bit, miljoner farger. Filstorleken blir på 50MB!
 
pcnilssen skrev:
Jeg scanner mine 135-dias med 4000dpi, 8bil, miljoner farger. Filstorleken blir på 50MB!
Du är tydligen en gut med mycket tid eller bara ett fåtal dia.
Jag som har tusentals skannar dia i 2000 dpi och sparar i jpg kval 10. Det räcker eftersom jag inte behöver efterbehandla när jag använder Vuescan.
 
Ofta ganska meningslöst att scanna högre upplösning än vad scannern i praktiken klarar av.

Min Epson 4990 ger bara större bilder men inte skarpare bilder när jag försöker scanna över 2400 dpi.
 
molusk skrev:
Du är tydligen en gut med mycket tid eller bara ett fåtal dia.
Jag som har tusentals skannar dia i 2000 dpi och sparar i jpg kval 10. Det räcker eftersom jag inte behöver efterbehandla när jag använder Vuescan.

He, he...
Jeg har nok verken mye tid eller få dia (5000 dias for å være mer nøyaktig).

Jeg kunne ha scannet inn på svakere oppløsning, og så rescannet de aller beste av mine dias med den høyeste oppløsning. Men, siden jeg ikke kan scanne inn flere dias på 1 gang med min Coolscan V tar forberedelsene til scanning like lang tid (ta ut av glassramme, sette inn i glassløs ramme, fjerne synlig damm) uavhengig av oppløsningen på innscanningen.

Jeg har derfor bestemt meg for å scanne inn bildene kun 1 gang, og rett til tif-formatet, og så selge min diasscanner etterpå. Ja, det tar lang tid, men dersom jeg hører vakker musikk samtidig, merkes ikke tiden så godt.
 
Exempel på Epson V750 med filmhållare (för en gångs skull). Velvia 50 120-film, skannad på 3200 utan dammborttagning. Kanske inte bästa exemplet med det korta skärpedjupet. Filstorleken är ca 120MB.

Till Hasse: jag får tumnaglar, men det krävs att det finns en tydlig gräns. Nu igår fick jag tumnagel på 2 av 3 rutor, den missade bilden var väldigt mörk.
 
BjörnN skrev:
Är inne på ditt spår av både tid- och kostnadsskäl. Hur blir kvaliteten? Kan du lägga upp en provbild i full storlek någonstans?

Jag tog en dia i högen och fotograferade med macrobälgen och diahållaren. Jag hade tänkt mig detta som ett vinterarbete och ser att jag behöver ett vidvinkligare objektiv.

När man som jag ärvt ett stort antal dia, är de oftast placerade i magasin. Det innebär oftast att en hel film finns i ett magasin. Dvs en film med samma värde och inställningar. Det gör det ganska enkelt genom att man kan använda samma inställningar i arbetsflödet med ett stort antal bilder.

Här kommer mitt bidrag:
http://i219.photobucket.com/albums/cc268/soptunna/cervin.jpg

//Martin

http://www.kikarforum.se
 
Jag tänker skanna dia i ramar med en Epson 2400. Vilken upplösning rekommenderar ni som testat? Några andra inställningar som ni funnit viktiga?

mvh,
Tommy
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.