Annons

Epson V700 eller HP G4050, hur väljer man scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon_I

Aktiv medlem
Att köpa scanner är en djungel! Jag har försökt läsa på om Epson V700 som alla säger att man ska ha eftersom den är så bra. Vad skiljer dock den från t ex HP scanjet G4050 som har snarlik spec om man kollar på prestanda i form av upplösning osv. Den enda riktigt stora skillnaden i mina ögon verkar vara priset där Epson går loss för ca 6000 SEK och HP för 1500 SEK.

Mitt premära användningsområde kommer att vara scanning av sv/v negativ framkallade hemma och i småbildsformatet men planerar även att på sikt köra en del mellanformat. Därutöver skulle jag vilja digitalisera alla negativ (småbild) samt dia-bilder från min barndom vilka är fördelade på ca 2000 neg samt 450 dia. Vid ngt enstaka tillfälle skulle jag vilja ha möjligheten att scanna en påsiktsbild.

Jag betalar gärna 6000 SEK för Epson om resultatet blir 4500 SEK bättre än med HP'n. Är skillnaden dock försumbar ser jag inte ngn anledning att betala extra för att ha varumärket Epson på min scanner.

Vore oerhört tacksam för hjälp med mitt val, eller om ngn i Göteborgsområdet har en neg-scanner ni vill sälja till ett bra pris så hör av er.
 
Bara tvungen att blåsa liv i tråden så den hamnar i aktiva diskussioner, ngn som kan hjälpa?
 
epson v700

köpte en epson v700 för drygt ett år sedan och tycker inte alls att den ger särskilt bra scanningsresultat vid skanning av film.
ständigt lite grynigt vid skanning av svart-vit film.
ICE (dammborttagning) påslaget ger ofta mycket konstigt resultat med stora blaffiga fält.

och filmhållarna skall man bara inte tala om, så fladdriga och svårjobbade och besvärliga att ladda film i att halva nöjet försvinner innan man börjat.

vet inget om andra scannrar, men nöjd med min epson v700, nej det är jag inte.

jo, den gör snabbt och lätt pdf-filer vid vanlig påsiktsskanning, med det var inte det jag betalde 7000 kr för.
 
Senast ändrad:
Mkt tråkigt att du inte är nöjd... samt spär på min förvirring ännu mer. Finns det ngn som har förslag på en scanner som i första hand ger skarpa bilder av negativ, i andra hand även kan göra bra bilder från dia samt scanna en och annan påsiktsbild?

Givetvis allt detta till ett överkomligt pris.
 
Sitter och funderar på Epsons V700/750
Filmhållarna är väl genomgående dåliga kommentarer på, Filmhållare från 3:part finns ju men kostar lite.

Test av skannern V700 och V750 finns att läsa på photo-i

Skannern är väl mest lämplig för mellanformatsfilm och däröver.

Ska få låna en V700 till helgen och provskanna med. Har även lånat en filmskanner Nikon 8000 samt en flatbädd Umax powerlook III med ljuslåda.

/Hasse
 
Johan Okker skrev:
Simon, om du ska skanna så mycket. Överväg att köpa en begagnad dedikerad negskanner. Nikons LS5000 / LS9000 anses t ex vara bra.

Har sökt på Imaconskanner och dom jämförs ofta mot Nikon LS 9000, verkar vara rätt jämnt lopp.
Fördel Nikon är ju att den har ICE.
Fördel Imacon, virtuell trumma.

Photo-i jämför ju Epson V750 mot Nikon LS9000 och där är det rätt lika.
Epson har ju ICE den med.

Prisnivån är däremot rejält olika på dom olika skannrarna.
 
hasse lundberg skrev:
Prisnivån är däremot rejält olika på dom olika skannrarna.


Jämfört med en Imacon och en V750 och skanning av småbild + mellis är nog en LS9000 väldigt prisvärd sett till resultaten.

Annars finns ju LS5000 för samma?? pengar som V750 men utan möjlighet till mellanformat.
 
hasse lundberg skrev:
Har sökt på Imaconskanner och dom jämförs ofta mot Nikon LS 9000, verkar vara rätt jämnt lopp.
Fördel Nikon är ju att den har ICE.
Fördel Imacon, virtuell trumma.

För den som har provat både Nikon LS9000 och ett par st Imacon-skannrar finns en stor fördel för Imacon, den ger skarpare slutresultat, även ute i kanten på bilden.

Stefan
 
stefohl skrev:
För den som har provat både Nikon LS9000 och ett par st Imacon-skannrar finns en stor fördel för Imacon, den ger skarpare slutresultat, även ute i kanten på bilden.

Stefan


Absolut är det så, men det är ju inte så konstigt med tanke på att priset för en nyare men begagnad Imacon jämfört med en begagnad LS9000 skiljer med en faktor av c a tio.

Så för prismedvetna användare kanske Imaconen tyvärr inte är ett givet förstahandsval.

Den största akilleshälen för ALLA skannrar utom Imacon är väl just negmaskerna som försvårar planhållning etc och därmed skärpan.
 
Priset på Nikon LS9000

Hmmm... en Nikon LS9000 kostar ny på pixmania lite drygt 24000 SEK!!! Jag har inte hittat några begagnade men har å andra sidan bara letat i en halvminut. Ungefär vad ska de kosta på begagnatmarknaden?

När jag skapade tråden stod valet mellan en 1500 SEK skanner och en för ca 6000 SEK, där jag ville ha motivering till varför man skulle välja den dyrare. Det är klart att jag är mån om resultatet eftersom om en 1500 SEK skanner ger dåligt resultat har jag ju slängt både pengarna och min tid i sjön. Nu är tyvärr plånboken en begränsande faktor i valet och är det så att ett godkänt resultat inte kan uppnås för under 10 000 SEK kanske jag behöver tänka om och gå genom negativen på ett ljusbord och sedan lämna in de som är bra hos ett fotolabb för skanning?!
 
Simon, bra resultat kräver tyvärr insatser.

Begagnat måste du kunna hitta en LS5000 för c a 8000 kronor och få en skanner för småbild som kommer leverera bättre resultat än en V700, men på bekostnad av mellanformat och påsiktare.

Det är också bara du som kan avgöra vilka kvalitetskrav du har för dina skanningar - men det är kanske synd att sitta med en sextusenkronorsskanner som kanske visar sig inte räcka till.

Din idé med "benchmarking" är nog inte så dum, men det vore nästan bättre om du hade ett neg som kunde skannas på olika skannrar du är intresserad av.
 
Jag måste börja med att säga att jag är väldigt tacksam för era synpunkter!

Mkt bra idé Johan att använda ett och samma neg på olika skannrar för en mer rättvisande Benchmark. Ngn som har förslag på vart man skulle kunna göra jämförelsen?


Vilka neg är svårast att få till i skannern, sv/v eller färg för att verkligen kunna sätta hårdvaran på prov? ca 90% av mina äldre neg är i färg och i varierande skick efter i vissa fall något tveksam förvaring. Samtliga dia är i färg och har förvarats fritt från damm antingen i magasin eller i sina lådor de kom från labbet i. Framtida neg kommer merparten vara i sv/v och framkallade hemma samt bara enstaka rullar i färg. Ska nämnas att jag avser att skaffa en mellanformatare för porträttfoto där jag ibland vill kunna skanna negativen för att bearbeta bilderna i PS eller för att få en uppfattning om vilka som är värda att jobba på i mörkrum (vilket jag ska lära mig ngn gång).
 
Minns jag rätt har Epson ett par väsentligt billigare skannrar, bl.a. Epson Perfektion 4490 (med möjlighet att skanna film upp till mellanformat också). Dessa ger förmodligen nästan lika bra resultat som V700 men till mindre än halva kostnaden.

Eller varför inte Canon 8800F för 1795 kr. Den senare hade jag köpt om det hade varit aktuellt med köp idag. TIPA utmärkelse dessutom.
 
Svante, håller med dig! Finns ingen anledning att spendera en mindre förmögenhet om skillnaden är försumbar i stil med att endast ngt brus kan anas i 200% crop. Är det dock större problem som oskärpa eller utsmetade eller felaktiga färger känns det som pengar kastade i sjön om man lägger 1500-2000 SEK på en vad som i den här diskussionen kan anses vara en billig skanner.

Har någon vänlig läsare förslag på vart man kan ta med sig ett neg och testa olika typer av skanners utan att behöva köpa grisen i säcken.
 
Simon_I skrev:
Har någon vänlig läsare förslag på vart man kan ta med sig ett neg och testa olika typer av skanners utan att behöva köpa grisen i säcken.


Du kanske kan börja med att kolla i recensionerna på fotosidan? Finns det några som har de modellerna som du är intresserad av? Du kanske kan fråga om någon av dem kan hjälpa dig med en provskanning?


Annars är det väl välsorterade kamerabutiker som kanske kan hjälpa dig? Men det förutsätter nästan att de har någon sådan skanner för demo.
 
Epson var hos ScandinavianPhoto (Bankeryd) idag och demonstrerade bland annat V700 skannern.

En kund hade med sig ett 6x6 dia och inskannad bild från Nikon LS9000 på USB-minne.
Vid jämförelse på skärn tyckte då jag att Epsons bild var trevligare.
(Sedan printade dom ut bilden i A3+ åt honom)

Samtidigt måste ju påpekas att det var två olika personer som gjort skanningen av samma bild.

Jag är imponerad av kvaliten från Epson V700.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.