Annons

Epson R300 - inte bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har samma problem som Lars-erik - färgerna blir helt kass med min nya R300 vid utskrift direkt från PS2. Bilder som jag tagit med frugans Canon S60 och printar med Epsons eget utskriftsprogram (följde med vid köp av skrivaren) så blir bilderna perfekta.

Faktum är att jag får betydligt bättre bilder ur min gamla HP 970cxi än den helt nya Epson R300. Det suger verkligen och ingen tycks kunna hjälpa en att få det till att fungera - allra minst Epson själv. Jag har tröttnat på skiten och börjar tappa intresse för bildredigering helt sen jag köpte R300 och jag har mycket svårt att acceptera att man skall behöva köpa en dyr skrivarprofil som ju faktiskt Epson borde skicka med från början.
 
Håller med dig

jag tycker det är dåligt, och undrar samtidigt om någon känner till någon som gör bra skrivarprofiler. Man får väl i alla fall behålla skalet till skrivaren
 
Har sedan en tid installerat svartvita pigmentbläck från MIS i min C86. Skriver visserligen ut med Epsons drivrutin fortfarande men med inställningar och kurvor från Paul Roark. Blir verkligen bra! Orkade inte kontakta Epson Sverige igen - de hade inte ens tillgång till Photoshop och verkade inte förstå vad jag menade. När jag kämpade med originalbläck och -papper verkade det som om det gick sämst att skriva ut från Photoshop av någon anledning. Om jag skrev ut från Photoshop fick jag bäst resultat med gamma 1.5 - annars sotade skuggorna igen.
 
Det var en bra tutorial. Men så här är vi väl redan överens om att man ska göra så det är ju inget nytt. Problemet är att det inte fungerar när man följer dessa anvisningar (med PS CS2 och winxp). Det är något annat som gör att det ser rent bedrövligt ut med helt igengrodda skuggpartier. Jag vet inte om det är PS eller wxp eller båda som ställer till det.
 
niklasl skrev:
Det var en bra tutorial. Men så här är vi väl redan överens om att man ska göra så det är ju inget nytt. Problemet är att det inte fungerar när man följer dessa anvisningar (med PS CS2 och winxp). Det är något annat som gör att det ser rent bedrövligt ut med helt igengrodda skuggpartier. Jag vet inte om det är PS eller wxp eller båda som ställer till det.

Kan du skicka en sådan profil till mig? Adressen är [email protected]. Vore intressant om det är en av dessa profiler som Epson skickar ut som inte innehåller en korrekt svartpunktsangivelse. Jag har sett att de gör dessa märkliga profiler vid ett par tillfällen.

Stefan
 
På väg. Bra att frågan kom upp igen, har själv funderat varför det är så här trots att jag inte köpte skrivaren för färgbruk. Samtidigt orkar jag inte ta mig fram till Epsons support bara för att höra att de inte kan hjälpa mig (eller ens verkar förstå problemet).
 
Förresten, varför har du 15% dot gain i dina färginställningar (som jag laddade ned från dig) och inte 20% som verkar vara det man brukar se?
 
niklasl skrev:
På väg. Bra att frågan kom upp igen, har själv funderat varför det är så här trots att jag inte köpte skrivaren för färgbruk. Samtidigt orkar jag inte ta mig fram till Epsons support bara för att höra att de inte kan hjälpa mig (eller ens verkar förstå problemet).

Jag har nu tittat på din profil i ett program som heter ColorThink. Ett underbart program om man vill veta mer om profiler. Den visar att det inte finns någon svartpunktsangivelse i profilen. Då är det inte så konstigt att bilderna blir alldeles igengrodda i de mörka partierna.

Stefan
 
niklasl skrev:
Förresten, varför har du 15% dot gain i dina färginställningar (som jag laddade ned från dig) och inte 20% som verkar vara det man brukar se?

Den enda inställning som jag har på 15% punktförstoring är för dekorfärg (spot color). Den enda påverkan den har är när man trycker bilder med fler färger än de vanliga CMYK-färgerna. Det gör man oftast på ett rätt bra papper. På sådana papper har man aldrig en så stor punktförstoring som 20%. 15% är mer troligt, kan t o m vara så lågt som 10%.

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag har nu tittat på din profil i ett program som heter ColorThink. Ett underbart program om man vill veta mer om profiler. Den visar att det inte finns någon svartpunktsangivelse i profilen. Då är det inte så konstigt att bilderna blir alldeles igengrodda i de mörka partierna.
Hoppla! Då var det profilen trots allt. Tycker dock att det låter märkligt att Epson skickar med felaktiga profiler. Går det att fixa dit en svartpunktsangivelse (profilmanipulering kan jag inget om) så här i efterhand? Har profilen för Mac svartpunktsangivelse, tro?
 
niklasl skrev:
Har laddat ner och kollar nu med Colorthink på profilen. Hur ser man att det inte finns någon svartpunktsangivelse? *frågvis*

Om du tittar på denna profil, som är en normal profil, ser du att denna slutar en bit ovanför den nedersta linjen, som representerar svart.
 

Bilagor

  • svartpunkt.jpg
    svartpunkt.jpg
    55.4 KB · Visningar: 113
Detta är Epson-profilen, som du ser går den allra längst ner. Eftersom det aldrig finns en skrivare som ger en totalt svart färg, som inte reflekterar något som helst ljus, är detta en teknisk omöjlighet.
 

Bilagor

  • svartpunktno.jpg
    svartpunktno.jpg
    54.9 KB · Visningar: 86
Jag har nu tittat igenom Russell Browns instruktionsfilmer utan att funnit något nytt! Jag har även gjort en provutskrift och funnit att min son (på bilden) blivit gul-grön i ansiktet och att färgerna för övrigt ser fruktansvärda ut. Mystiskt och trist när allt är så fint på skärmen!

Om man nu skulle få för sig att beställa en profil inbillar jag mig att det är för ett speciellt papper, bläck etc. Eftersom jag använder flera papperssorter beroende på ändamål skulle jag behöva minst 3 profiler och det är mer än jag anser att det är värt.

Finns det någon genväg eller skall jag kast aut skrivaren redan ikväll?
 
Aha! Och så finns axlarna a och b som representerar magenta-cyan resp blått gult och vinkelrätt mot dessa L som är ljusheten? Och hela 3D-grunkan har spetsen där a och b skär varandra och det är då L=0 vilket alltså inte är möjligt i praktiken? Men, går det att sätta dit en svartpunkt så här i efterhand eller måste man profilera om skrivaren? Har Epson gjort så här för att profilen inte är gjord för ett papper - det är ju den enda som följer med just denna modell iaf?
 
Sedan kan du också kolla den färg som finns vid Maximum Black. Där ser du att färgen är L=0, dvs helt svart.

Stefan
 

Bilagor

  • maxblack.jpg
    maxblack.jpg
    17.5 KB · Visningar: 86
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.