Annons

Epson R300 - inte bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Provat allt nu

hur jag än gör blir utskrifterna mörka och murriga i färgen. Något som inte stämmer mellan PS och Epsons utskriftshanterare.
Skrivit ut direkt från en Epson bild CD, alltså inte över PS med ett suveränt bra resultat.
Hur får man en bra utskriftskvalitet genom PS. Jag lyckas inte i alla fall.
 
niklasl skrev:
Jo, jag har sett QTR. Men tänkte prova snikvarianten med C86 och MIS-bläck enligt http://www.inksupply.com/c86_comments.cfm. Det är utan profil och utan färghantering i Photoshop. Bläcken ligger här och väntar. Har tyvärr ännu inte fått tag i vettigt papper. Har fått intrycket att Sverige är lite av ett u-land när det gäller företag som har bra sortiment av kvalitetspapper (jfrt med USA).

Vad vill du ha för papper? Jag hittar då de flesta som jag vill arbeta med. Somerset, Hahnemühle, Permajet är märken som gör bra papper och som finns i Sverige. Epsons UltraSmooth är också ett fantastiskt bra papper som äntligen finns i Sverige. Ilford och Tetenal gör ju RC-papper av bra kvalitet och Epsons egna är ju inte så dåliga heller.

MVH/Stefan
 
Re: Provat allt nu

frostahill skrev:
hur jag än gör blir utskrifterna mörka och murriga i färgen. Något som inte stämmer mellan PS och Epsons utskriftshanterare.
Skrivit ut direkt från en Epson bild CD, alltså inte över PS med ett suveränt bra resultat.
Hur får man en bra utskriftskvalitet genom PS. Jag lyckas inte i alla fall.

Steg 1. Skriv ut med »Skriv ut med förhandsvisning«. Välj där Dokument under Källfärgrymd och din skrivarprofil för din skrivar- och papperstyp. Klicka på »Skriv ut«.

Steg 2. I Epsons skrivardrivrutin väljer du Media Type Settings som motsvarar ditt papper och sedan väljer du No Color Adjustment.

Sedan skriver du ut. Om du ändå inte får ett bra resultat, då är det en dålig profil. Det finns ju flera företag som kan hjälpa dig med att bygga en profil som fungerar perfekt för din skrivare.

MVH/Stefan
 
Re: Re: Provat allt nu

stefohl skrev:
Om du ändå inte får ett bra resultat, då är det en dålig profil.
Skulle gissa att jag får samma problem som Lars-Erik om jag kryssar i "Ingen färgjustering". Det skulle då betyda att profilen är dålig. Men hur kan Epson skicka med en profil av så usel kvalitet? Utskriftsresultatet är ju tämligen långt från vad jag ser på skärmen?

(Är det förresten nödvändigt att platta till bilden och konvertera till 8 bitar innan utskrift?)
 
stefohl skrev:
Vad vill du ha för papper? Jag hittar då de flesta som jag vill arbeta med. Somerset, Hahnemühle, Permajet är märken som gör bra papper och som finns i Sverige. Epsons UltraSmooth är också ett fantastiskt bra papper som äntligen finns i Sverige. Ilford och Tetenal gör ju RC-papper av bra kvalitet och Epsons egna är ju inte så dåliga heller.
Till att börja med vore jag glad om jag hittade en internetbutik (i Sverige, för fraktkostnadens skull) som hade ett bra sortiment av Epsons papper och därtill Hahnemühle, gärna till rimligt pris. Några tips?
 
niklasl skrev:
Till att börja med vore jag glad om jag hittade en internetbutik (i Sverige, för fraktkostnadens skull) som hade ett bra sortiment av Epsons papper och därtill Hahnemühle, gärna till rimligt pris. Några tips?

Det är Phototrade som distribuerar Hahnemühle i Sverige. Tjatat på dem att sätta upp en webbaffär, så gå in på www.phototrade.se och tjata du också :)

Stefan
 
Hur funkar detta i Element?

Om ja förstått rätt går det att rätta till i stora ps, men finns den möjligheten också i PS Elements?
Nästa fråga: var kan man få tag på färgprofiler som kan stämma?
 
Bygga profil

Något tips på företag som är bra på detta. jag verkar inte få det att fungera med ordinarie skrivarprofil.
Om någon som är nöjd med ny profil vill jag gärna ha tips.
 
stefohl skrev:
Det är Phototrade som distribuerar Hahnemühle i Sverige. Tjatat på dem att sätta upp en webbaffär, så gå in på www.phototrade.se och tjata du också :)
Men köper du av Phototrade eller var handlar du någonstans? Säljer ni papper i ditt företag? Jag letar inte efter en generalagent utan efter en svensk detaljist med bra sortiment.
 
Fattar nog inte riktigt...

Några skriver att PS ska vara inställt på Printer Color Management och några att det ska vara inställt på PS ska styra färghanteringen.
Kan man välja???
Hur ska inställningarna göras i printerinställningen för de olika alternativen?
Och vilket är bäst?
Skickar snart filer till ett lab istället för att försöka printa.
Om någon är bra på detta - förklara för mig
 
Pratat med Epsons support idag och förutom att man behöver de senaste drivrutinerna (5.5 eller högre - fast det är samma färgprofil som innan från 2003 som kommer med) om man kör winxp så hade de ingen lösning så jag gav upp samtalet med dem. Jag har lagt in drivrutinerna idag (finns tydligen ej på svenska, bara engelska) men resultatet blev likadant. Med "fel" inställningar så kan jag få ut en bild som överensstämmer hyggligt med det jag ser på skärmen:

Print with Preview i Photoshop CS2:
Color Handling: Let Photoshop Determine Colors
Printer Profile: Adobe RGB (samma som dokumentets färgprofil, alltså men här borde man alltså ange skrivarens profil)
Rendering Intent: Relative Colorimetric

Skrivarinställning:
ICM men utan markering i rutan för No Color Adjustment (vilket det egentligen borde vara)

Kontrast och ljushet blev bra med dessa inställningar men färgbalansen blev åt det kyliga hållet. Detta känns som ett "fulhack" och blir dessutom inte helt bra.

Ska maila Epson istället och be dem titta närmare på detta - känns ju ganska sunkigt när man inte kan få det att stämma.
 
Suck, Epsons chat-support på epson.se kan jag inte få att fungera och när man mailar via deras formulär (där givetvis min skrivarmodell inte finns listad i drop-down-menyn) kommer:
Niklas Lönnbro
The name you entered may contain invalid characters or has been left blank.
The telephone number entered is invalid.
 
Stefan, tror du att inställningen på bilden nedan kan ha något med saken att göra? Skriver man ut från andra program än Photoshop så blir ju resultatet hyggligt (om än med ett färgstick som kanske förklaras av oexakt profil). Om både Photoshop och winxp klämmer på skrivarprofilen borde det ju bli lite tokigt (men helt rätt för profil-agnostiska program)?
 

Bilagor

  • c86-properties.gif
    c86-properties.gif
    38.8 KB · Visningar: 195
Re: Fattar nog inte riktigt...

frostahill skrev:
Några skriver att PS ska vara inställt på Printer Color Management och några att det ska vara inställt på PS ska styra färghanteringen.
Kan man välja???
Hur ska inställningarna göras i printerinställningen för de olika alternativen?
Och vilket är bäst?
Skickar snart filer till ett lab istället för att försöka printa.
Om någon är bra på detta - förklara för mig

Har inte någon större positiv erfarenhet av Printer Color Management. Jag föredrar absolut att använda Photoshop för att styra färghanteringen. Då ska du välja den profil som gäller för ditt papper och din skrivare under Printer Profile.

Sedan väljer då återgivningsmodell (rendering intent). Jag utnyttjar perceptuell konvertering för bilder med klara, intensiva färg och relativ kolorimetrisk återgivning för bilder med mer matta färger.

Sedan väljer jag läget No color adjustment i skrivardrivrutinen.

Stefan
 
niklasl skrev:


Print with Preview i Photoshop CS2:
Color Handling: Let Photoshop Determine Colors
Printer Profile: Adobe RGB (samma som dokumentets färgprofil, alltså men här borde man alltså ange skrivarens profil)
Rendering Intent: Relative Colorimetric

en lösning är ju att använda ett tredjepartspapper som det finns en profil till. en annan är ju att du låter någon bygga en profil till din skrivare.

Stefan
 
niklasl skrev:
Stefan, tror du att inställningen på bilden nedan kan ha något med saken att göra?

Det har det så klart. En av dessa irriterande »hjälpfunktioner« som så ofta ställer till mycket problem när man vill skriva ut med hög kvalitet.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.