Annons

Epson R300 - inte bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

frostahill

Aktiv medlem
Jag får inga bra utskrifter på min Epson Stylus Photo 300R. Har en Eizo skärm som är kallibrerad, men utskrifterna blir inte bra. Mörka och murriga, trots att jag provat "alla" inställningar för skrivaren.
Några tips?
 
Det räcker inte med att kalibrera skäremn, du måste kaliberar skrivaren för papperet och bläcket du använder.
 
ohls skrev:
Det räcker inte med att kalibrera skäremn, du måste kaliberar skrivaren för papperet och bläcket du använder.

Om pappret man använder är inlagt i Epsons drivrutiner - och man använder originalbläck - skall resultatet bli bra. I praktiken använder man då en generisk profil för bläck och papper som är inlagd i mjukvaran av Epson. Det ger kanske inte alltid topputskrifter men det skall defintivt inte ge de resultat som Tobias beskriver.

Om man vill ha riktigt bra och förutsägbara utskrifter kan man kalibrera skrivare/bläck/papper med en individuell profil.
F

Edit: "som Lars-Erik skriver" menar jag
 
Senast ändrad:
OK

Inte så bra på detta. Hur kallibrerar jag skrivaren. Försökt hitta det i trådar, men fattar inte hur det går till?
 
Är du säker på att skärmen är rätt kalibrerad? Jag förmodar att du fick med några testbilder på CD-romen som kom med skrivaren.

Öppna någon av de bilderna och skriv ut dem utan att ändra dem (även om bilden ser dålig ut på skrämen). Dubbelkolla så att du har gjort rätt inställningar i skrivarprogrammet (valt rätt papper). Lägg i ett papper (med rätt sida uppåt) och skriv ut.

Om den utskriften blir bra bör du kolla så att skärmen är rätt kalibrerad. Hur kalibrerade du skärmen, förresten?



Mvh

F
 
Jaha....

....då utgår vi från att skärmen är kalibrerad.


Använder du PS som fotoredigeringsprogram, kolla utskriftsinställningarna. PS skall inte lägga på någon utskriftsprofil.


F
 
Nu har jag inte PS framför mig men om du går in i Print with preview och väljer avancerade alternativ skall inställningen vara Printer Color Management.

Jag vill reservera mig lite här eftersom jag som sagt inte ar programmet framför mig. Jag får återkomma ikväll med bättre svar.

F
 
Tillägg: PS Elements kan jag ännu sämre. Men jag har det hemma och skall se om jag kan hitta något som kan hjälpa dig när jag kommit hem.

F
 
Printer Color Management

Inställningen står så.
Sedan i dialog rutan för print har jag valt foto eller bästa foto och i advanced color improved, tror jag, har inte heller det hela framför mig.
Men får mörka igengrodda bilder.
 
Jag har gjort tvärtom mot Fredrik. Fast jag kan inget om detta (hade hoppats att Stefan Ohlsson skulle berätta hur man gör ;-)). Har köpt en Epson C86 som ska bli en dedicerad sv/v skrivare men tänkte skriva slut på färgbläcket som följde med.

Mina utskrifter direkt ur lådan blev också mörka. Försökte justera detta på färghanteringsfliken i skrivarinställningarna men det blir alldeles för svårt att göra manuellt - ljushet och kontrast gick väl an men det fanns ett färgstick också. Det blir bättre om jag använder den skrivarprofil som följde med och som installerades vid installation av programvaran. Vid utskrift klickar jag på "Print with Preview" och ställer in enligt nedan och låter Photoshop sköta färghanteringen.
 

Bilagor

  • print_preview.gif
    print_preview.gif
    18.2 KB · Visningar: 678
I inställningarna för skrivaren har jag klickat för ICM, d v s färghantering enligt profil (och inte med skjutreglagen ("Färgkontroller")). Egentligen ska man kunna kryssa i att skrivaren inte gör något ("Ingen färgjustering") men det blir konstigt då.

Bäst resultat har jag fått med inställningar enligt ovan. Allra bäst vore dock att beställa en särskild profil för skrivare/papper.
 

Bilagor

  • c86_inst.gif
    c86_inst.gif
    37.9 KB · Visningar: 674
Jag stödjer Niklas förslag. Mina gamla Epson 1200 har inga medföljande profiler och jag tänkte inte på Niklas lösning.

Hoppas att vi (Niklas) har löst problemet åt dig.

Niklas; Om du vill prova att använda färgpatronerna i din skrivare för sv/v utskrifter kan du ladda ner en gratis RIP som heter Quad Tone RIP. Kräver lite arbete men det kan vara väl värt mödan att noga läsa medföljande guide och göra lite inställningsarbete. Provade själv QTR och tyckte dels att det var roligt att arbeta med den och att den gav fina resultat.

Finns på http://www.sbillard.org/Shareware/QTRgui.htm

F
 
niklasl skrev:
I inställningarna för skrivaren har jag klickat för ICM, d v s färghantering enligt profil (och inte med skjutreglagen ("Färgkontroller")). Egentligen ska man kunna kryssa i att skrivaren inte gör något ("Ingen färgjustering") men det blir konstigt då.

Bäst resultat har jag fått med inställningar enligt ovan. Allra bäst vore dock att beställa en särskild profil för skrivare/papper.

Inställningarna i Photoshop är helt rätt. Det är i skrivardrivrutinerna ddet blir fel. Du använder Photoshop för att konvertera bildens färger till din skrivarprofil. Då måste du välja att avaktivera all form av färghantering i skrivardrivrutinen. Det finns ett alternativ som heter No Color Adjustment. Välj denna, så blir det rätt.

Om du inte då får bra resultat, då är det fel på skrivarprofilen. Detta går att kontrollera genom att skriva ut ett antal färger och se efter om de får de färger som man förväntar sig.

MVH/Stefan
 
Fredrikpersson skrev:
Mina gamla Epson 1200 har inga medföljande profiler och jag tänkte inte på Niklas lösning.


Profiler till Epsons skrivare finns alltid med i skrivardrivrutinen. Men ibland kan de i PC-versionen vara lite svåra att hitta. Om du har en Mac är det enklare att hitta dem. Om du använder PC kanske du kan be en Macförsedd vän att ladda ner drivrutinen och plocka fram profilerna och skicka över dem till dig. Samma profil går nämligen att använda både på Mac och PC.

Annars kan du ju ofta ladda ner profiler till din skrivare från andra papperstillverkare som Ilford, Tetenal och Hahnemühle.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Inställningarna i Photoshop är helt rätt. Det är i skrivardrivrutinerna det blir fel. Du använder Photoshop för att konvertera bildens färger till din skrivarprofil. Då måste du välja att avaktivera all form av färghantering i skrivardrivrutinen. Det finns ett alternativ som heter No Color Adjustment. Välj denna, så blir det rätt.

Om du inte då får bra resultat, då är det fel på skrivarprofilen. Detta går att kontrollera genom att skriva ut ett antal färger och se efter om de får de färger som man förväntar sig.
Jag antar att du menar kryssrutan "Ingen färgjustering" under raden med ICM i andra skärmdumpen (kan inte hitta någon annanstans att inaktivera skrivarens färghantering)? Antog också att den borde vara ikryssad men det blir faktiskt sämre. Ärligt talat blir det inte helt bra hur jag än gör men jag tänkte inte engagera mig så mycket i det då jag inte tänkt använda den för färgutskrifter (om du inte råkar ge mig bra rabatt på en profil ;-)). Fast lite kul vore det ju om återstående utskrifter i färg blev någorlunda hyggliga så tips som inte involverar större utgifter vore välkomna...
 
Fredrikpersson skrev:
Niklas; Om du vill prova att använda färgpatronerna i din skrivare för sv/v utskrifter kan du ladda ner en gratis RIP som heter Quad Tone RIP. Kräver lite arbete men det kan vara väl värt mödan att noga läsa medföljande guide och göra lite inställningsarbete. Provade själv QTR och tyckte dels att det var roligt att arbeta med den och att den gav fina resultat.

Finns på http://www.sbillard.org/Shareware/QTRgui.htm

F
Jo, jag har sett QTR. Men tänkte prova snikvarianten med C86 och MIS-bläck enligt http://www.inksupply.com/c86_comments.cfm. Det är utan profil och utan färghantering i Photoshop. Bläcken ligger här och väntar. Har tyvärr ännu inte fått tag i vettigt papper. Har fått intrycket att Sverige är lite av ett u-land när det gäller företag som har bra sortiment av kvalitetspapper (jfrt med USA).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.