Annons

Epson R1800 skrivarinställning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Perni

Aktiv medlem
Hejsan!

Har precis inskaffat en Epson R1800 skrivare. När jag skriver ut med inställningen "Epson Intensiv" (som är standardiställning) blir färgerna alldeles för bleka. Men om jag ändrar till Adobe RGB stämmer färgerna mycket bättre överens med skärmen (som är kalibrerad). Är det fel att använda den inställningen? Tappar man i tonomfång? Tacksam för att höra någon annans erfarenhet!

Hej

Skaffade mig en R2400 nyligen, så jag kan inte detta fullt ut än.
Jag fotar i adobe RGB, skärmen, program och skrivaren är hela kedjan i adobe RGB, Sällsynt att jag behöver förändra något, är överlag väldigt nöjd med utskrifterna.

Calle

Perni skrev:
Hejsan!

Har precis inskaffat en Epson R1800 skrivare. När jag skriver ut med inställningen "Epson Intensiv" (som är standardiställning) blir färgerna alldeles för bleka. Men om jag ändrar till Adobe RGB stämmer färgerna mycket bättre överens med skärmen (som är kalibrerad). Är det fel att använda den inställningen? Tappar man i tonomfång? Tacksam för att höra någon annans erfarenhet!

Har du en skrivarprofil för det papper du valt?
Om inte så blir det pannkaka...

Hej

Jo, det är adobe RGB, så jag provade ett par småbilder med epson standard som antagligen motsvarar din inställning.
Det blev skillnad men det var inte mycket.

Calle

Calle Camp skrev:
Hej

Skaffade mig en R2400 nyligen, så jag kan inte detta fullt ut än.
Jag fotar i adobe RGB, skärmen, program och skrivaren är hela kedjan i adobe RGB, Sällsynt att jag behöver förändra något, är överlag väldigt nöjd med utskrifterna.

Calle

Jag kan bara säga att det går inte att ställa in allt på Adobe RGB. Meningen med profiler är ju att du ska beskriva hur varje enskild enhet fungerar. Jag har aldrig sett en skrivare som har färgrymden Adobe RGB.

Du kan ställa in din kamera på att konvertera bilderna till Adobe RGB om du fotograferar i JPEG. Du kan ställa in ditt program på att arbeta i Adobe RGB. Men för skärmen ska du ha en skärmprofil och för din skrivare en skrivarprofil. I annat fall utnyttjar du inte din utrustning optimalt.

Stefan

Epson R1800

Jag har också en R1800. Skrivaren ger verkligen fantastiska resultat.
Kolla först om du de senaste pappersprofilerna. Åtminstone följde de gamla med min skrivare. De nya är mer exakta än de gamla.
Jag använder också Adobe RGB i Photoshop men det påverkar inte utskriften.
Jag kan också rekommendera ett utskriftsprogram som heter Qimage och är mycket populärt i framförallt USA. Både att interpolera storleken på bilderna och utskriftskärpan blir mycket bättre än i Photoshop. Qimage kan dessutom en hel del annat.
Oavsett om du använder Photoshop eller Qimage skall du sätta Color management till ICM och OFF.
Sedan ser du till att ha rätt pappersprofil vald i programmet.
Qimage kostar 50 dollar och ger en livslång licens. Det finns också ett mycket aktivit forum där man kan få många tips. Du kan ladda ner en fullt fungerande 30 dagars demo här: http://www.ddisoftware.com/qimage/
Lycka till med din nya skrivare

stefohl skrev:
Jag kan bara säga att det går inte att ställa in allt på Adobe RGB. Meningen med profiler är ju att du ska beskriva hur varje enskild enhet fungerar. Jag har aldrig sett en skrivare som har färgrymden Adobe RGB.

Du kan ställa in din kamera på att konvertera bilderna till Adobe RGB om du fotograferar i JPEG. Du kan ställa in ditt program på att arbeta i Adobe RGB. Men för skärmen ska du ha en skärmprofil och för din skrivare en skrivarprofil. I annat fall utnyttjar du inte din utrustning optimalt.

Stefan

Hej Stefan
Jag förstår inte vad du menar.
Ska vi köra med ett lägre färgomfång och få ett bättre resultat?

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/Landing/UltraChromeK3.jsp?BV_UseBVCookie=yes

Obs. adobes RGB är ett plagiat av Kodaks färgomfång, skillnaden är mikroskopisk.

Calle

Calle Camp skrev:
Hej Stefan
Jag förstår inte vad du menar.
Ska vi köra med ett lägre färgomfång och få ett bättre resultat?
Nej du ska arbeta med en skrivarprofil som beskriver de färgegenskaper som din skrivare har. Jag lovar dig, det finns ingen existerande skrivare som har färgegenskaper som motsvarar de färger som Adobe RGB beskriver. Det är dessutom en väldigt förenklad profil som inte alls kan beskriva det ganska komplexa samspel mellan olika färger som skrivare har. Det är därför en skrivarprofil ofta är upp mot 1 MB stor, medan Adobe RGB väger in på 4kB.

Obs. adobes RGB är ett plagiat av Kodaks färgomfång, skillnaden är mikroskopisk.

Nu undrar jag vilket färgomfång du menar att Kodak har. Den enda profil som Kodak tagit fram som används i någon större utsträckning idag är ProPhoto RGB och skillnaden mellan den och Adobe RGB är inte mikroskopisk.

Stefan

Hej Stefan

Då får jag säga att adobe RGB är himmla bra för att bara vara på 4kb när bilden inte ens blir bättre med övriga profiler som tydligen skall vara på 1mb.

Betr, Kodak så får du titta lite till.
Jag skrev mikroskopisk skillnad, det är egentligen identiskt schema.

Calle

Calle Camp skrev:

Betr, Kodak så får du titta lite till.
Jag skrev mikroskopisk skillnad, det är egentligen identiskt schema.

Calle

Men jag undrar bara vad du menar med Kodak? Är det CMM:n du tar upp? Adobe Color Engine och Kodak CMM är bara programmen som gör omräkningen mellan de två profiler som man använda vid en profilkonvertering. De påverkar resultatet väldigt lite.

Stefan

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto