RogerS
Medlem
Vore intressant att höra era erfarenheter av Epsons servicesystem och Infocare / SWEITW kundcenter.
Bakgrund:
Jag har en några år gammal Epson V750 Pro skanner som fungerar oklanderligt, men det känns som att den - på grund av det jag nämner i min fråga nedan till Epsons support - kanske behöver en rengöringsgenomgång. Vad gör man då man bor i Skellefteå? Jo, man kontaktar deras support per mail och ställer sin fråga.
Epson skriver på sin sida: "Hit ringer du när du behöver hjälp, t ex handhavande, reparationer och frågor om drivrutiner." Men eftersom de även anger en e-postadress skriver jag ett mail.
Jag undrade följande:
"Efter att ha skannat ett antal tusen bilder, och regelbundet rengjort skannerglasets undersida, upplever jag nu, trots rent glas, att bilder med starka kontraster/färger uppvisar halo- och ghostfenomen. Kan det bero på att även skannerns linssystem skulle behöva en ordentlig rengöring? Om det är så, var kan jag få en perfekt service när man bor i Skellefteå?"
Jag ville alltså har reda på: 1/ Behöver den rengöras och 2/ Var får jag service för detta?
Det svar jag fick från Epson var:
"För att skicka skannern på service ber vi dig kontakta vår servicepartner Infocare på telefonnummer 0776 700 303."
Ähh… Det var ju inte riktigt det jag ville veta. Så jag mailar tillbaka och skriver:
" Snälla ni! Var vänlig svara på min första fråga först. Är det så att ni/Epson svarar genom någon form av kollektivt call-center som saknar sakkunskap, vidarebefordra då mailet till kunnig person."
Svarade Epson på detta? Jag väntade några veckor, men nej, inget svar.
Jag mailar då till Infocare och eftersom de har ett kontor där jag bor borde det väl vara enkelt att få svar och hjälp.
Jag skriver samma undran till dem (det blir lite upprepning här …):
"Efter kontakt med Epson hänvisades jag till er som för (eventuell) rengöring/service av min skanner Epson V750.
Frågan jag ställde till dem var:
"Efter att ha skannat ett antal tusen bilder, och regelbundet rengjort skannerglasets undersida, upplever jag nu, trots rent glas, att bilder med starka kontraster/färger uppvisar halo- och ghostfenomen. Kan det bero på att även skannerns linssystem skulle behöva en ordentlig rengöring?"
Hur ligger det alltså till; behöver lins- & spegelpaket en översyn och rengöring, tro?
Och - eftersom jag bor i Skellefteå - går det att lämna in maskinen på ert kontor här, så att man slipper utsätta maskinen för Postens omilda hantering?"
Vad får man för svar då från Infocare? Jo, följande totalt intetsägande i princip kopierade information från deras hemsida:
"Du är välkommen att felanmäla din skanner på vår hemsida www.infocare.se under det som där kallas för serviceportal. Skicka sedan in din skanner med postens företagspaket till vår verkstad i Växjö. Bifoga kopia av inköpskvitto om skannern är inom garanti. Är skannern inom garantitiden och felet täcks av garanti kommer enheten åtgärdas och returneras tillbaka till er. Är skannern utanför garanti kommer vi lämna kostnadsförslag på reparationen. Vid retur utan åtgärd eller skrot debiteras endast undersökningsavgift (500 kr + moms) + ev. returfrakt."
Bara blaha-blä. Inget svar på någon av frågorna. Jag hade dessutom upplyst dem om att det inte var ett garantiärende, så varför den överinformationen?
Jag skrev tillbaka:
"Vad trist det är när man inte får svar på en enkel fråga: Epson fick initialt min undran OM det behövs en rengöring/service på denna skanner. Inte ens efter upprepning av frågan gav de ett svar. Jag ställer samma fråga till InfoCare. Inte heller ni ger ett svar.
Det är ju självklart så att man INTE lämnar in en produkt på någon form av kostnadskrävande åtgärd om den är onödig.
Ert svar från er går att läsa på er hemsida."
Jag skriver därför på samma sätt till Infocare som till Epson:
"Är ert svar givet genom någon form av callcenter, vidarebefordra då min fråga till en kunnig person/servicetekniker så jag kan få ett vettigt svar. De som jobbar med de faktiska reparationerna VET hur det ligger till."
Vad svarar Infocare på detta?
"Då tar vi det igen, och det är inte för att vara tjatig utan det är helt enkelt vad som gäller för InfoCare, om ni inte är tillfreds med InfoCares tjänster så får ni eventuellt hitta någon annan som kan besvara er fråga/fixa er service.
Kundtjänsten har ej tillgång till några reservdelspriser och är ej heller teknisk rådgivning/support. Hos InfoCare gör man felanmälan, skickar in sin produkt och därefter får man ett kostnadsförslag (KF) där det framgår vad som är fel samt hur mycket pengar det kostar.
Innan inskicket av produkten måste den felanmälas. Detta görs på www.infocare.se/verkstad. Läs allt, följ instruktionerna och fyll i formuläret. Så småningom kommer en bekräftelse på er order till er e-post innehållandes ert aktivitetsnummer. Märk upp försändelsen med aktivitetsnumret och skicka in produkten (Företagspaket via Posten rekommenderas).
Om det inte finns någon garanti eller försäkring kommer ni att få ett KF efter att produkten har felsökts/diagnostiserats. Vid avböjande av KF returneras produkten utan åtgärd och undersökningsavgift debiteras för hantering/felsök (500:- ex moms) och returfrakt (100:- ex moms)."
Alltså … man blir mållös. Fyra mail och inget vettigt svar.
Man ser en affärsidé i detta; Tjosan vad rika vi blir på maskiner utan fel! Folk måste skicka in dem så att vi kan låtsas att reparerar det som inte behövs. Den kostar 500:- plus avgift för att ta ut avgifter. Vill ni sedan inte att vi gör något som inte behövs blir det ett ickereparationstillägg. I annat fall skrotas prylen och ni får betala ännu mer.
Jag ville ju bara ha svar på om skannerns lins- och spegelsystem behöver rengöras efter så många skanningar.
Så som sagt - vad har ni haft för erfarenheter av dylika ärenden med Epson / Infocare?
(Och - även om det egentligen borde vara en annan tråd - är det någon av er som vet om linssystemet i en Epson V750 behöver rengöras emellanåt?)
Bakgrund:
Jag har en några år gammal Epson V750 Pro skanner som fungerar oklanderligt, men det känns som att den - på grund av det jag nämner i min fråga nedan till Epsons support - kanske behöver en rengöringsgenomgång. Vad gör man då man bor i Skellefteå? Jo, man kontaktar deras support per mail och ställer sin fråga.
Epson skriver på sin sida: "Hit ringer du när du behöver hjälp, t ex handhavande, reparationer och frågor om drivrutiner." Men eftersom de även anger en e-postadress skriver jag ett mail.
Jag undrade följande:
"Efter att ha skannat ett antal tusen bilder, och regelbundet rengjort skannerglasets undersida, upplever jag nu, trots rent glas, att bilder med starka kontraster/färger uppvisar halo- och ghostfenomen. Kan det bero på att även skannerns linssystem skulle behöva en ordentlig rengöring? Om det är så, var kan jag få en perfekt service när man bor i Skellefteå?"
Jag ville alltså har reda på: 1/ Behöver den rengöras och 2/ Var får jag service för detta?
Det svar jag fick från Epson var:
"För att skicka skannern på service ber vi dig kontakta vår servicepartner Infocare på telefonnummer 0776 700 303."
Ähh… Det var ju inte riktigt det jag ville veta. Så jag mailar tillbaka och skriver:
" Snälla ni! Var vänlig svara på min första fråga först. Är det så att ni/Epson svarar genom någon form av kollektivt call-center som saknar sakkunskap, vidarebefordra då mailet till kunnig person."
Svarade Epson på detta? Jag väntade några veckor, men nej, inget svar.
Jag mailar då till Infocare och eftersom de har ett kontor där jag bor borde det väl vara enkelt att få svar och hjälp.
Jag skriver samma undran till dem (det blir lite upprepning här …):
"Efter kontakt med Epson hänvisades jag till er som för (eventuell) rengöring/service av min skanner Epson V750.
Frågan jag ställde till dem var:
"Efter att ha skannat ett antal tusen bilder, och regelbundet rengjort skannerglasets undersida, upplever jag nu, trots rent glas, att bilder med starka kontraster/färger uppvisar halo- och ghostfenomen. Kan det bero på att även skannerns linssystem skulle behöva en ordentlig rengöring?"
Hur ligger det alltså till; behöver lins- & spegelpaket en översyn och rengöring, tro?
Och - eftersom jag bor i Skellefteå - går det att lämna in maskinen på ert kontor här, så att man slipper utsätta maskinen för Postens omilda hantering?"
Vad får man för svar då från Infocare? Jo, följande totalt intetsägande i princip kopierade information från deras hemsida:
"Du är välkommen att felanmäla din skanner på vår hemsida www.infocare.se under det som där kallas för serviceportal. Skicka sedan in din skanner med postens företagspaket till vår verkstad i Växjö. Bifoga kopia av inköpskvitto om skannern är inom garanti. Är skannern inom garantitiden och felet täcks av garanti kommer enheten åtgärdas och returneras tillbaka till er. Är skannern utanför garanti kommer vi lämna kostnadsförslag på reparationen. Vid retur utan åtgärd eller skrot debiteras endast undersökningsavgift (500 kr + moms) + ev. returfrakt."
Bara blaha-blä. Inget svar på någon av frågorna. Jag hade dessutom upplyst dem om att det inte var ett garantiärende, så varför den överinformationen?
Jag skrev tillbaka:
"Vad trist det är när man inte får svar på en enkel fråga: Epson fick initialt min undran OM det behövs en rengöring/service på denna skanner. Inte ens efter upprepning av frågan gav de ett svar. Jag ställer samma fråga till InfoCare. Inte heller ni ger ett svar.
Det är ju självklart så att man INTE lämnar in en produkt på någon form av kostnadskrävande åtgärd om den är onödig.
Ert svar från er går att läsa på er hemsida."
Jag skriver därför på samma sätt till Infocare som till Epson:
"Är ert svar givet genom någon form av callcenter, vidarebefordra då min fråga till en kunnig person/servicetekniker så jag kan få ett vettigt svar. De som jobbar med de faktiska reparationerna VET hur det ligger till."
Vad svarar Infocare på detta?
"Då tar vi det igen, och det är inte för att vara tjatig utan det är helt enkelt vad som gäller för InfoCare, om ni inte är tillfreds med InfoCares tjänster så får ni eventuellt hitta någon annan som kan besvara er fråga/fixa er service.
Kundtjänsten har ej tillgång till några reservdelspriser och är ej heller teknisk rådgivning/support. Hos InfoCare gör man felanmälan, skickar in sin produkt och därefter får man ett kostnadsförslag (KF) där det framgår vad som är fel samt hur mycket pengar det kostar.
Innan inskicket av produkten måste den felanmälas. Detta görs på www.infocare.se/verkstad. Läs allt, följ instruktionerna och fyll i formuläret. Så småningom kommer en bekräftelse på er order till er e-post innehållandes ert aktivitetsnummer. Märk upp försändelsen med aktivitetsnumret och skicka in produkten (Företagspaket via Posten rekommenderas).
Om det inte finns någon garanti eller försäkring kommer ni att få ett KF efter att produkten har felsökts/diagnostiserats. Vid avböjande av KF returneras produkten utan åtgärd och undersökningsavgift debiteras för hantering/felsök (500:- ex moms) och returfrakt (100:- ex moms)."
Alltså … man blir mållös. Fyra mail och inget vettigt svar.
Man ser en affärsidé i detta; Tjosan vad rika vi blir på maskiner utan fel! Folk måste skicka in dem så att vi kan låtsas att reparerar det som inte behövs. Den kostar 500:- plus avgift för att ta ut avgifter. Vill ni sedan inte att vi gör något som inte behövs blir det ett ickereparationstillägg. I annat fall skrotas prylen och ni får betala ännu mer.
Jag ville ju bara ha svar på om skannerns lins- och spegelsystem behöver rengöras efter så många skanningar.
Så som sagt - vad har ni haft för erfarenheter av dylika ärenden med Epson / Infocare?
(Och - även om det egentligen borde vara en annan tråd - är det någon av er som vet om linssystemet i en Epson V750 behöver rengöras emellanåt?)