Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 1290s - hur är den?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Är lite sugen på att skaffa mig en bra fotoskrivare och har kollat runt lite vad som finns. Har hittat Epson 1290s som verkar hålla en bra kvalité och som dessutom har en någorlunda rimlig prislapp.

Är det någon här som har erfarenheter och åsikter om nämnda mojäng?

Hälsn. Joakim
 
Jag har en 1290 sedan ett och ett halvt år och är nöjd. Det är bara svartvita utskrifter som är kluriga, men det är ett generellt problem.

1290 är en mycket vanlig skrivare och av den anledningen ett bra val.
 
Min erfarenhet är att hållbarheten hos bilderna är helt under isen om de utsätts för ljus och inte är bakom glas. Efter en månad blir svarta partier mörkröda.
Jag har bytt ut min gamla 1290 mot 2100.
 
Konstigt att hållbarheten är så usel, enligt Epson ska den ju hålla i åtskilliga år. Nu ska man visserligen inte gå på all företagsinformation man ser, men den måste ju ändå vara någorlunda rimlig. Annars försvinner alla trovärdighet och så dumma kan de väl ändå inte vara!?
 
Jag förvarar mina bilder mörkt och har inga som helst problem. De bilder jag vill ha på väggen vill jag ändå ha större än A3 och får dem utkörda på riktigt fotopapper.
 
1290:an är enligt mig ett bra val. Har en själv som har hängt med bra länge nu.

Den levererar bra utskrifter som definitivt räcker till som påsikts- och referensbilder.

Men i likhet med Fröderberg menar jag att bilder som ändå skall upp på väggen tas ut på riktigt fotopapper.

2100 är väl nästa steg upp, men prislappen skiljer. Dess fördel är väl separata färgpatroner om detta skulle vara viktigt.
 
Okej, jag förstår...

Synd att det ännu inte verkar finnas någon skrivare med rimlig prislapp som kan prestera hållbara bilder. Min största anledning till att köpa skrivare är nämligen att jag skulle skriva ut bilder som tål att hängas på väggen, ge bort och så vidare. Men om skrivaren inte kan prestera detta blir hela projektet lönlöst!
 
Har haft min 1290 i ett par år och printat ut A3 / A3+ på Epson Premium Glossy papper som har hängt på väggen(innramade m. glas) i över ett år - inga tecken på falming e.l.
Anbefaller på det starkaste!
 
Misströsta inte Joakim...

Om det som du säger handlar om gåvo- resp personliga dekorationsbilder, är det kanske värt investeringen att låta ta ut bilderna på fotopapper. Beständigheten borde vara större.
I din profil anger du att du har en diascanner så du har ju möjligheten att göra "labbandet" hemma och sedan hämta hem resultatet via något bra digitallabb.

Däremot är ju fördelen i att ha en bra fotoskrivare att du snabbt kan slänga ihop referensbilder, testa olika skärningar och storlekar på ett helt annat sätt än om du skulle bara leka på skärmen.

Ang hållbarhet på 1290utskrifter.
De jag lagrar mörkt mattas inte på samma sätt som de jag har framme. Jag använder originalbläck och originalpatroner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.