Annons

Epson 1290 och felaktiga färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Epson 1290 och galna färger...

Hej!

Jag vet att jag pratat om det här förut men jag fattar fortfarande inte vad som blir fel.

Om jag fattat saken rätt så ska en bild konverteras till en skrivarprofil för att få rätt färger? och inte assignas utan det görs bara när det saknas profil?

I CS3 kan man ju i utskriftsdialogen ange vilken målfärgrymd som ska användas vilket ska vara samma sak som att konvertera?

Men jag får helt galna färger då. Så här ser det ut för en svartvit bild:
 

Bilagor

  • fs_fj18777.jpg
    fs_fj18777.jpg
    80.2 KB · Visningar: 389
Vilket är betydligt mer likt svartvitt än det första allternativet om än inte perfekt.

Vill så gärna förstå det här så man slipper slösa bläck och papper i onödan.

Mvh
Maverick
 
Jag är också nyfiken på detta, just för att få den teoretiskt klarlagt eftersom det verkar gå emot den konventionella visdomen. Tror dock att rubriken i sig tyvärr inte lockar folk att svara då åtminstone jag tidigare trodde det rörde sig om något specifikt Epson-fel. Fredrik kanske kan be admin byta namn?
 
Re: Epson 1290 och galna färger...

Bilden ser dubbelkonverterad ut. Det finns en jättebra artikel av Stefan Ohlsson här på fotosidan som förklarar hur hur du ska göra. Som av en lycklig slump beskriver den epson-skrivare. (Medlemsskapskostnaden sparar du in på sparat papper och bläck...). Hur som helst tycks grundfelet vara att du inte slagit av färghanteringen i skrivardrivrutinen så att photoshop konverterar, och sedan skrivaren därefter.

Maverick skrev:
Hej!

Jag vet att jag pratat om det här förut men jag fattar fortfarande inte vad som blir fel.

Om jag fattat saken rätt så ska en bild konverteras till en skrivarprofil för att få rätt färger? och inte assignas utan det görs bara när det saknas profil?

I CS3 kan man ju i utskriftsdialogen ange vilken målfärgrymd som ska användas vilket ska vara samma sak som att konvertera?

Men jag får helt galna färger då. Så här ser det ut för en svartvit bild:
 
Fast det har jag gjort, jag har i stora drag prövat alla varianter och den enda som blir "rätt" är att göra fel. Alternativ att först konvertera den till skrivarprofilen för att sen konvertera tillbaka den aRGB.

Jag inser ju naturligtvis att något är galet men jag vill ju gärna veta vad det är så att det blir nån ordning på det.

Mvh
Maverick
 
Re: Epson 1290 och galna färger...

Maverick skrev:
Om jag fattat saken rätt så ska en bild konverteras till en skrivarprofil för att få rätt färger? och inte assignas utan det görs bara när det saknas profil?

Tilldela (assign) en profil gör du bara om det inte finns en profil eller om profilen som finns i bilden är felaktig. Konverterar gör du när du ska flytta den från enhet till en annan. Du vill gå från din arbetsfärgrymd till din skrivare, alltså måste du konvertera färgerna från arbetsfärgrymden till skrivarprofilen.

Som Mikael säger är den vanligast orsaken till att det blir fel att man gör konverteringen två gånger, en gång i Photoshop och en gång i skrivardrivrutinen. Men om du gör rätt återstår slutsatsen att din skrivarprofil är felaktig. Om du använder standardprofilerna till Epson 1290 är risken för detta rätt stor. Det är en bra skrivare, men de profiler som Epson gjorde då (och andra tillverkare) var inte något vidare.

Stefan
 
Maverick skrev:
Fast det har jag gjort, jag har i stora drag prövat alla varianter och den enda som blir "rätt" är att göra fel. Alternativ att först konvertera den till skrivarprofilen för att sen konvertera tillbaka den aRGB.

Jag inser ju naturligtvis att något är galet men jag vill ju gärna veta vad det är så att det blir nån ordning på det.
Vet inte om du redan uppdaterat CS3 till 10.0.1 eller ens om det gäller 1290 skrivaren (Adobe säger "Epson Stylus printer such as..."), men det finns tydligen kända problem med CS2/CS3 och vissa Epsonskrivare, där det blir dubbelkonvertering trots rätt inställning. Se Adobe TechNote:

http://www.adobe.com/go/kb400878
 
alfin skrev:
Vet inte om du redan uppdaterat CS3 till 10.0.1 eller ens om det gäller 1290 skrivaren (Adobe säger "Epson Stylus printer such as..."), men det finns tydligen kända problem med CS2/CS3 och vissa Epsonskrivare, där det blir dubbelkonvertering trots rätt inställning. Se Adobe TechNote:

http://www.adobe.com/go/kb400878

Tack för den, låter ju som väldigt rätt faktiskt.

Tyvärr tror jag inte det finns uppdaterade drivrutiner till en sådan gammal skrivare.

Men jag funderar på ifall att tilldela blir en "work-around" eller om det blir nått helt annat. Det blir rätt bra trots allt.

Skulle det vara det felet så är det ju rätt skönt att iaf veta vad som felar. Började misströsta här på förståelse för de här sakerna.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Tack för den, låter ju som väldigt rätt faktiskt.

Tyvärr tror jag inte det finns uppdaterade drivrutiner till en sådan gammal skrivare.

Men jag funderar på ifall att tilldela blir en "work-around" eller om det blir nått helt annat. Det blir rätt bra trots allt.


Tvivlar mycket på att det som är felet. Jag hade den skrivaren själv under lång tid och innan jag började bygga profiler fick jag aldrig ut något vettigt ur den.

Skicka mig profilen, med rätt program är det rätt enkelt att se om den kommer att göra en bra utskrift.

Stefan
 
stefohl skrev:
Tvivlar mycket på att det som är felet. Jag hade den skrivaren själv under lång tid och innan jag började bygga profiler fick jag aldrig ut något vettigt ur den.

Skicka mig profilen, med rätt program är det rätt enkelt att se om den kommer att göra en bra utskrift.

Stefan

Edit:

När jag började leta efter den så visade det sig att den ligger nån form av package som heter Stylus Photo 1290.profiles. Sen kommer jag inte längre, men jag skickar väl över den så får vi se.

Mvh
Maverick
 
Senast ändrad:
Jag använder min 1290s väldigt ofta och jag har inga som helst som problem med att skriva ut via PsCs3. Fungerar perfekt med Epsons orginalpapper.
 
Maverick skrev:
När jag började leta efter den så visade det sig att den ligger nån form av package som heter Stylus Photo 1290.profiles. Sen kommer jag inte längre, men jag skickar väl över den så får vi se.
Nu börjar man undra om du verkligen gjort rätt när du inte hittar profilerna ;-)

Vet inte vad du har för OS, men du bör hitta dem här någonstans:

Windows XP/Vista: Windows/System32/Spool/Drivers/Color
MAC OS 8/9: System Folder/ColorSync Profiles
MAC OS 10.2 och senare: Library/ColorSync/Profiles

De borde heta typ: SP1290_RC.icm, SP1290_PP.icm etc.

Nya skrivardrivrutiner finns, för Mac från 2007 och för Windows från 2004.

Profilerna ligger under Win XP OS, men det är nog samma till både Win och Mac:

http://esupport.epson-europe.com/ProductHome.aspx?lng=en-GB&data=FGQ8MBMpKluOq2H7z1PYF0QaolibwWGp

Du kan också kolla Epsons USA site, de brukar vara mer alerta med profiler od., men jag undrar om inte 1290 heter 1280 i USA, men jag är inte säker.

http://www.epson.com/cgi-bin/Store/...doid=28907797&infoType=Downloads&platform=All
 
Maverick skrev:
Edit:

När jag började leta efter den så visade det sig att den ligger nån form av package som heter Stylus Photo 1290.profiles. Sen kommer jag inte längre, men jag skickar väl över den så får vi se.

Mvh
Maverick

Jag har nu mätt din profil och den har ett markant färgstick i högdagrarna. I de allra mörkaste skuggorna kan man acceptera ett chroma-värde på 2-3, eftersom vi har svårt att se färgstick i skuggor. Men i högdagrarna bör du ligga på ett chroma-värde på under 1. Du ligger på 4,3, vilket syns tydligt.

Stefan
 
alfin skrev:
Nu börjar man undra om du verkligen gjort rätt när du inte hittar profilerna ;-)

Vet inte vad du har för OS, men du bör hitta dem här någonstans:

Windows XP/Vista: Windows/System32/Spool/Drivers/Color
MAC OS 8/9: System Folder/ColorSync Profiles
MAC OS 10.2 och senare: Library/ColorSync/Profiles
[/url]

Om livet vore så enkelt. De ställen som du anger är de där operativsystemet anvisar för profiler, men våra kära skrivartillverkare vill inte lägga dem där, så det finns många andra ställen som de kan finnas på.

Stefan
 
stefohl skrev:
Om livet vore så enkelt. De ställen som du anger är de där operativsystemet anvisar för profiler, men våra kära skrivartillverkare vill inte lägga dem där, så det finns många andra ställen som de kan finnas på.

Stefan
Så enkelt är livet med Windows XP. Antingen lägger man in profilerna i systemfoldern eller så installeras de där automatiskt. Har aldrig varit med om att de försvunnit till något kryptiskt ställe, även om de ibland återfinns på mer än ett ställe. Vad som händer på en Mac vet jag dock inte, men jag litar naturligtvis på att det är så komplicerat som du säger. ;-)
 
stefohl skrev:
Det tror du bara, de finns på andra ställen också. Profiler som installeras i samband med skrivardrivrutinen göms undan med andra delar av skrivardrivrutinen.
Epson 3800 installerar 12 st profiler på rätt ställe, R800 installerar 3 st värdelösa profiler och laddar man ner profiler från Epsons websidor körs vanligen ett installationsprogram igång som lägger dem i rätt folder.

Om man bara laddar ner en .icc-profil tex till skrivbordet, så kan man högerklicka på den, välja Install Profile och den installeras i rätt folder. Epsons senaste profiler för Traditional Photo Paper får man göra så med, liksom med profiler för tredjepartspapper. Jag utgår ifrån att det fungerar på motsvarande sätt med en Mac.

Till de äldre drivrutinerna följde nog inte några separata profiler med vid installationen, jag minns inte. Eftersom det gick att printa via drivrutinen fanns naturligtvis en profil någonstans som styrde det hela och den var säkert installerad tillsammans med själva drivrutinen. Om det är den "inbyggda" profilen du talar om att gräva fram, så förstår jag vad du menar.

Har den .icc eller .icm ändelse så går den väl att söka fram och har den det inte, så vet iallafall inte jag hur den kan användas i Photoshop. I vilket fall som helst är den alldeles säkert av tveksam kvalitet och helt ointressant om det finns nya att ladda ner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.