Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EPP 100plus?????

Produkter
(logga in för att koppla)

shanghai

Aktiv medlem
Hejsan alla fotografer!

Har precis inhadlat lite ny film och köpte bland annat en Ektachrome 100 plus, professional. Är det nån som testat den? INgen recension finns hrä på FS. På kodaks hemsida står det följand:

KODAK EKTACHROME 100 Plus Professional Film (EPP)

Color balance: Daylight or electronic flash
Primary features:
Pleasing skin tones
Moderate color saturation
Suggested applications:
Fashion/glamour
Advertising
Catalog/furniture
Process: Process E-6, by user or independent processing lab
Available in 135, 120, 220 rolls, long roll, and sheet sizes
Also available in KODAK PROFESSIONAL READYLOAD Single-Sheet Packets

Men det är ju säljtugg och jag vill veta vad jag skall ha den till. E100vs passar ju inte så bra på hudtoner, finns det liknande brister med denna film.

Vore kul med lite feedback innan jag bränner av den första som test.

Å go' jul på er!

EPP är en film som kom 1989 och var då "topp-of-the-line" med lite mer sting i än i den vanliga Ektachrome 100 (EPN?)

Jag vet inte varför filmen finns kvar, men den har väl sina anhängare och kan vara bra i stora filmformat då man vill ha naturlig konterast och färgåtergivning, som vid studiofotografering.

Jämförst med VS och G-filmerna är EPP kornigare och har lägre kontrast, men också mer naturlig återgivning. Klart mer lämplig till porträtt.

Tack Magnus för ditt svar.

Då jag bor i Kina har jag grova problem att hitta ordentlig film. Det är i princip Kodaks Gold som gäller och det är så trist. Fuji existerar knappt.

Är egentligen ute efter en film som har rejält mustiga färger eftersom det alltsom oftast är smog och rejält med grå betong i omgivningen. Det är så jädra trist att allt får en färglös ton över sig. Kanske begår jag nåt generalfel?!

Har ännu ej testat (men inhandlat) E100VS som skall ge bra färger men återge hudtoner för rött. Jag undrar hur det gäller på asiater som ju faktiskt inte är lika rosa i hyn som vi västerlänningar. Vi får väl se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar