Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS7d el D300s Sigma 70-200 el tamron ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Edit HT

Medlem
Dags att köpa ny utrustning, och frågorna är mer än många...hoppas på kloka råd!
Jag fotar mest djur, framförallt hundar i full fart, så snabba bilder är det som gäller.

Först ut, jo jag har förstått att det är lite "religon" i frågan, men EOS7d eller D300s?
Jag lutar starkt mot 7d efter att ha läst tester, men när jag kolla runt här på forumet låter det ju som det är en del problem med fokuseringen..

När jag kollat på obektiv så funderar jag mellan Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro och Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Canon AF
Men det verkar som sigma har ojämn kvallitet och inte alltid fungerar bra ihop med canon? Och någonstans läste jag att tamron inte fucuserar lika snabbt som sigman?
Vad finns det för andra alternativ, i samma prisklass ?

..kom gärna med tips!

Canon eller Nikon, välj den du tycker är skönast att hålla i och dom har ett meny system som funkar för dig. Skillnaden i bild kvalité är nog nästan helt försumbar.

Tamron vs Sigma så kan man väl samman fatta saken som är bildkvalité/optiskkvalité som du jagar är det Tamron som gäller. Är snabb AF viktig så är det Sigma med HSM som gäller. Kort och översatt sammanfattning av http://dpreview.com test av 70-200/2,8 objektiv.

I den prisklassen och 70-200/2,8 finns inga alternativ. Vill man lägga mer pengar finns Canon/Nikon original nöjer man sig med f/4 finns ju Canon 70-200/4L som bara har sämre ljusstyrka än piraterna men annars är bättre på allt förutom att den inte finns till Nikon ;-)

Canon versus Nikon

Jag satte tassarna på en EOS 7d efter att ha varit Nikon mupp hela mitt vuxna liv - efter 5 minuter hade jag hyfsat bra koll på menyer och liknande - en otroligt lätt kamera att använda. Den enda orsaken till att jag defacto aldrig köpte den var det att jag har en hel del Nikon optik och det hade varit för dyrt att byta ut allt. Kameran är snabb, lätt hanterad, ergonomisk och fotar underbart i riktigt usla förhållanden i from av sunkigt ljus.

Hastighetsmässigt - den är snabb - jag vet inte hur snabb du vill ha med jag fotade både fåglar och stilleben och folk under den helgen jag fick låna den och det funkade utmärkt.

Optikmässigt - där kan jag inte komma m goda råd dessvärre.

Lycka till

mvh
Charlotte

Själv har jag köpt ett Sigma 120-400 apo dg os med bildstabilisator och en 7D och är jättenöjd.
En ny värld har öppnats för mig när det gäller fotandet.
Har tagit lite på fåglar i flykt och jag tycker de blivit bra.
Hoppas du blir nöjd var du än köper.

Ska du fota hundar i rörelse så hade jag nog satsat på sigmat pga HSM motorn. Canon 70-200 F4 USM är annars ett bra alternativ för ungefär samma pengar.

En snabb AF-motor och hyfsat ljusstarkt är nog modellen.

Tack för tipsen!!

Har varit i butik och kännt o klämt på kamerahus....det blir nog en 7d, den låg så gott i handen.

När det gäller optiken så får jag nog fundera lite till =)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.