Annons

EOS300D filformat CRW THM...

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis köpt mig en EOS300D. Jag har inte riktigt koll på vad det är jag gjort, men laddade upp bilderna från kameran, vissa i jpeg format och andra i nått format som kallas CRW och THM. Installerade programvaran Solution Disk v6.0. Det jag nu undrar är hur jag öppnat dessa format då datorn inte känner igen dem..Är de i RAW format eller? Tacksam för hjälp/Förvirrad o okunnig!

Jag igen..

Jag har nu lyckats öppna filerna i Canon Dig Camera file viewer utility men inte i photoshop..hur gör man det? är det en bra idé att spara dem i raw format eller kan man komprimera dem på något vis på datorn när de bara ligger utan att bearbetas..?Tack o bock

*.THM är tumnagelbilder. Inte så värst viktiga att ha. De brukar vara 1 kbyte stora. De används troligen till att visa bilderna i kamerans förhandstittsläge när kameran visar ett tiotal bilder som det går att välja mellan i bildvisningsläget, genom att trycka på minusförtoringsglaset.

Prova att byta namn på filen till *.JPG istället om du vill kika på den i datorn.

Råformatet har *.CRW som ändelse.

Mitt tips till dig är SÖKA i forumen. Det finns MÅNGA inlägg om samma sak.

Om du undrar över CRW (Canons Råfilformat) så är intrusktionsboken ett bra alternativ.

//JonasL

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar