Annons

EOS10D Af-home knapp kass?

Produkter
(logga in för att koppla)

maerklund

Aktiv medlem
AF-home knappen har lagt av på min 10D. Dvs den vänstraste av knapparna under höger hands tumme. Jag använder den för att snabbt komma tillbaka till mittersta Af-punkten. Nu funkar den inte längre!
Kan jag ha kommit åt nån custom-inställning eller är det nån som haft likande problem?
/Peter
 
Custom Function 13 styr "hoppknappens" funktion, kolla det först.

Om det inte skulle vara där felet ligger kan det vara värt att pröva att installera om senaste firmware. Efter ett "Error 99" på min 10D lade hjälpbelysningen för autofokus av (på såväl extern 550EX som den inbyggda blixten). Ändring av inställningarna i Custom Functions hjälpte inte, men en ominstallering av firmware grejade biffen. (Se upp bara så du inte tappar den kontinuerliga filnumreringen om du använder dig av den.)

Om inte annat ska ju en firmwareinstallering återställa alla värden till fabriksinställningen, kanske var det bara det... (Ja, för usch och fy om det börjar likna Windows: fel => ominstallering ;-)
 
Yeehaa, tack Niklas!
CF13 var det ja, misstänkte att det kunde vara nåt sånt, var inne och röjde utan egentlig koll för ett tag sen.
Var dock lite rädd att den tagit fysisk skada ute i regnet och med lite omild hantering.
Men nu funkar det igen!
 
OT

Spot skrev:
Se upp bara så du inte tappar den kontinuerliga filnumreringen om du använder dig av den.

För att undvika detta så tar man heltenkelt en bild... och efter firmwareuppgraderingen så tar man en till bild med samma minneskort... kameran fortsätter ju på högsta siffran... dvs den från minneskortet :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.