Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS R med EF-konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Agailo

Medlem
Hej.

Är det nån som vet om det funkar med EF-konverter till EF-objektiv på en EOS R med EF-EOS R-adaptern? Funderar på att skaffa en Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 med 1,4x-konverter. Canons nya RF 100-500 och konvertrar är inte aktuella.
 
Det gör ingen skillnad om du kör spegelfritt eller spegelreflex eftersom konvertern monteras på objektivet.

Med en RF-konverter skulle man teoretiskt kunna montera konvertern bakpå adaptern, men RF-konvertern passar inte adaptern (har själv provat).
 
Vad är erfarenheterna av tredjepartsobjektiv (Sigma/Tamron/mfl) med EF-konverter på R?
 
Jag använder ofta EF 100-400 + 1,4x konverter på min EOS R.

Det går inte att använda telekonverter med alla objektiv eftersom linserna i telekonvertern sticker in i objektivet.

Om Tamron 150-600 kan användas med EF-konverter på spegelreflex så kan den även användas på spegelfri.
 
Tack för era svar. Fick i eftermiddag även detta från Tamron via Hegethorns kundtjänst:

“Our lens Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 (model – No.: A022E) with our Tamron teleconverter 1,4 (Modell TC-X14E) can be used together with the Canon EOS R and ER-RF adapter.

There are no restrictions known.“
 
Tack för era svar. Fick i eftermiddag även detta från Tamron via Hegethorns kundtjänst:

“Our lens Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2 (model – No.: A022E) with our Tamron teleconverter 1,4 (Modell TC-X14E) can be used together with the Canon EOS R and ER-RF adapter.

There are no restrictions known.“
Jag trodde att du menade Canons EF -konverter. Tamrons egen ska naturligtvis fungera lika bra som objektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.