Annons

Eos 7d, oskarp efter intervision

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandros

Aktiv medlem
Hejsan,

har läst i Canon eos 7d trådarna om detta problem och googlat som en dåre osv men jag blir tvungen att skapa en tråd om den för jag kräver svar och någon som kan hjälpa mig.

Det är så att jag köpte en eos 7d i Januari nån gång. Efter 6 dagars användande beslutade jag mig för att besöka butiken igen för att lämna in kameran för att justera af. Fick tillbaka kamera 2 veckor efter där de sa att den nu ska fungera då jag sa att de inte ska skicka tillbaka kameran förens problemet är löst.

Tog med kameran igår för att pröva den i både inomhusmiljö och utomhusmiljö. Upplever var tredje bild som skarp ungefär. Alla bilder inomhus blir hyfsat skarpa med stativ så att rörelseoskärpa inte skapas. Utomhus var det dock svårare att ta bilder på avstånd... Kör handhållet utomhus med slutaren på 1/500 men ändå ser det ut som rörelseoskärpa enligt mig. Tycker inte det ser ut som fokusfel utan med som rörelseoskärpa. Vissa bilder på krångliga motiv ser det dock ut som rörelseoskärpa.

Så min fråga är till er hur ska jag testa kameran så att jag verkligen ser att af jobbar som den ska. Vad för motiv kan jag testa på som kanske är lite "kända" att bli dåliga när af är dålig på en kamera? Väldigt tråkigt med en så pass dyr kamera och upptäcka detta. Nedan följer en bild som är i 100% fotad med 17mm f7 och 250/1 har jag för mig. Den är beskärd för att den inte ska bli alls för stor och det är där fokusen ska ligga som är beskärt.

4318818379_cec5a87df6_o.jpg


Får göra ett mer utförligt test men vet dock inte hur. Gärna lite tips? Lägger upp fler testbilder imorn!
 
Lägg kameran på ett bord och fota något om du inte har stativ.
Så du eliminerar ev. skakoskärpa.
 
Vad har du för inställningar på kameran?
En obeskuren bild med exif kvar berättar mycket så om du har möjlighet att lägga en nånstans så vore det bra.
 
Det är omöjligt att se om det är felfokus om man inte får se en bild med saker på olika avstånd.

För övrigt ser det faktiskt ut som skakningsoskärpa, men det verkar ju konstigt om det är 1/250 @ 17mm. Testa med utomhus med kort slutartid, stativ, spegeluppfällning och fjärrutlösare för att utesluta detta.
Jag tycker nästan det ser ut som om det är mer "skakningsoskärpa" uppe än nere. Kanske har något hänt med optiken under justeringen.

Har du testat med fler objektiv?
 
Om du har ett objektiv med IS så kan det vara orsaken . Jag har heft trasig IS och då blev det så.
 
Mina objektiv har inte is. Två sprillans nya sigma 17-70 2.8-4.5 och ett canon ef 50mm f1.8. Ska ta bilder med självutlösaren och stativ då på massvis av motiv imorn och så återkommer jag med bilder från dagsljus. Bilderna som jag tar inomhus blir klart godkända alltså närbilder.

Dock inte porträtt... Fokuserar på ögonen med alla möjliga olika bländaröppningar men ändå är det alltid någonting annat i ansiktet som blir skarpt eller så blir det helt oskarpt. Kanske är det dock mina nybörjarkunskaper som inte är tillräckliga ännu... Men jag lyckades ändå få alla mina bilder superskarpa med d90n...
 
Det enklaste (?) sättet att kontrollera autofokusen är att jämföra resultatet med AF mot Live View och manuell fokusering med skärmen i 10x förstoring. Använd stativ och helst fjärrutlösare.

Om du får påtagligt bättre resultat med Live View än med autofokus är det en bekräftelse på att det är något fel på autofokusen.

Ett problem är att avgöra om det är gluggen eller huset som är boven, speciellt eftersom du använder Sigma objektiv.
 
Det enklaste (?) sättet att kontrollera autofokusen är att jämföra resultatet med AF mot Live View och manuell fokusering med skärmen i 10x förstoring. Använd stativ och helst fjärrutlösare.

Om du får påtagligt bättre resultat med Live View än med autofokus är det en bekräftelse på att det är något fel på autofokusen.

Ett problem är att avgöra om det är gluggen eller huset som är boven, speciellt eftersom du använder Sigma objektiv.

Får pröva med både canon och sigma objektivet då. I skolan har vi flertal canon, tokina, tamron och sigma objektiv. I värsta fall kan jag pröva med något mer.
 
Får pröva med både canon och sigma objektivet då. I skolan har vi flertal canon, tokina, tamron och sigma objektiv. I värsta fall kan jag pröva med något mer.

Bered dig på många timmars testande. Jag blev halvt galen själv, tror jag har fått ordning på grejorna nu men det är väldigt tidsödande att testa. Det är så många parametrar.

Rekommenderat tycks vara att testa på ett avstånd till motivet som är ca 50 gånger brännvidden. Dvs ca 2,5 meter för ditt 50/1.8 tex.

PS. Din testbild såg bedrövlig ut, men som sagt, utan att veta hur hela bilden såg ut och hur du har beskurit och var du lagt fokus är det svårt att säga säkert. Min erfarenhet av 50/1.8 är att den gluggen är väldigt soft vid full öppning.
 
Det enklaste (?) sättet att kontrollera autofokusen är att jämföra resultatet med AF mot Live View och manuell fokusering med skärmen i 10x förstoring. Använd stativ och helst fjärrutlösare.

Det går också att använda autofokus i "Live läge" (den där bildsensorn används istället för den vanliga autofokusen) istället att fokusera manuellt. Det är snabbare och enklare att bara behöva växla mellan "Live läge" och "Snabb läge", att sätta fokus perfekt med 50/1.8 kan vara svårt även med live view (fokusringen är ganska känslig).
 
Men då är det ju för att fokusera.
Det som det pratades om här ovan var att testa om den vanliga autofokusen fungerar eller ej.
 
Jag menar att du skall använda "Live läge" för referensbilden (den du jämför med), fokuseringen i "Live läge" är väldigt exakt och påverkas inte av eventuella fel på den normala autofokusen eller fel på objektivet. Det blir alltså lättare/snabbare att få en referens med optimal skärpa än att försöka skruva in objektivet manuellt.
 
Sigma </3

Min erfarenhet av sigma optik är inte den bästa(på canon gluggarna iallafall). Af-problem är på tok för vanliga. Är det samma problem med alla? Bilden du bifogade, är den beskuren från kanten av bilden eller nära mitten? Har inte upplevt några som helst af-problem med min 7a, jag köra med både 50mm 1:8 och 17-85mm canon båda. Vilken FW har du?

Ta med dig kamera med objektiv till skolan och så kan vi sätta dom på min 7a och kolla om det blir samma problem :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.