Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 7D - helt ny men fokuserar helt fel!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange69

Aktiv medlem
Slog till med en 7D i helgen, och är synnerligen besviken just nu. Primärt användningsområde var tänkt att vara fotbollsbilder, men efter att ha tagit några bilder idag känns det mer som att en reklamation är nästa steg.

Kolla in länken http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2723667.htm?set=mp . Fokus sattes på killen till höger - men hamnade på gräset till vänster, någon/några meter närmare kameran.

Har ingen lust att vara utan kameran några veckor. Så här dåligt kan det inte vara meningen att det ska vara, eller vad tycker ni?

Gluggen är en 24-105 4L som är knivskarp på min 40D (som för övrigt är bättre på alla punkter som gäller bildkvalitet...).

Fler (dåliga) exempel finnes - tyvärr. Jag har svårt att tro att det handlar om skit bakom spakarna.

Fler som råkat ut för samma sak?

/Magnus

Slog till med en 7D i helgen, och är synnerligen besviken just nu. Primärt användningsområde var tänkt att vara fotbollsbilder, men efter att ha tagit några bilder idag känns det mer som att en reklamation är nästa steg.

Kolla in länken http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2723667.htm?set=mp . Fokus sattes på killen till höger - men hamnade på gräset till vänster, någon/några meter närmare kameran.

Har ingen lust att vara utan kameran några veckor. Så här dåligt kan det inte vara meningen att det ska vara, eller vad tycker ni?

Gluggen är en 24-105 4L som är knivskarp på min 40D (som för övrigt är bättre på alla punkter som gäller bildkvalitet...).

Fler (dåliga) exempel finnes - tyvärr. Jag har svårt att tro att det handlar om skit bakom spakarna.

Fler som råkat ut för samma sak?

/Magnus

Hur har du satt fokus? En/flera AF-punkter? One-shot eller följande?

Flera AF: Då kan det ju mycket väl vara så att kameran valt att fokusera på gräset som är närmare än spelaren.

Test med en AF så du vet säkert var du fokuserar och prova gärna även med AI Servo.

Tack för svar!

Har provat med en AF och det gör ingen skillnad. Har även gjort ett antal parallella tester med den gamla kameran (40D) med samma resultat - 7D är inte bra...

Kolla dessa två bilder för att se skillnaden:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2723798.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2723799.htm?set=mp

Något måste ju vara galet!?

EDIT: Samma glugg användes på bilderna (70-200 4L).

/Magnus

Gör 7D så på alla dina objektiv? Isåfall så behöver ditt Kamerahus kalibreras eller så mikrojusterar du den själv.

/Stefan R. Nilsson

Gör 7D så på alla dina objektiv? Isåfall så behöver ditt Kamerahus kalibreras eller så mikrojusterar du den själv.

/Stefan R. Nilsson

Hej, Stefan!

Ett ligger framför och ett ligger bakom, men de är klockrena på min 40D (som inte har justerats med någon av gluggarna.

Håller du med om att det ser tokigt ut, eller är jag helt nojig?

/Magnus

Jag tycker du bör få kameran kollad för det där ser inte rätt ut. Gör fler tester och dokumentera felet noga när du lämnar in den så går det lättare att få gehör. 7D har utmärkt AF när den funkar som den ska, dock är det många parametrar att hålla reda på och som kan ställa till det.
Att använda mikrojustering för att komma tillrätta med det där problemet rekommenderar jag inte, den framfokuserar ju kraftigt på din exempelbild.

Ser inte bra ut. Uppdatera din kamera till senaste firmware och se om det hjälper först.

EDIT: Ser nu att du fotat med helt olika inställningar. Blir missivsande att kolla då. Kan vara så att du är ostadig i händerna ;).... skojar..... Men nästa gång så se till att fota med identisk inställda kameror.

/Stefan R. Nilsson

Jag tycker du bör få kameran kollad för det där ser inte rätt ut. Gör fler tester och dokumentera felet noga när du lämnar in den så går det lättare att få gehör. 7D har utmärkt AF när den funkar som den ska, dock är det många parametrar att hålla reda på och som kan ställa till det.
Att använda mikrojustering för att komma tillrätta med det där problemet rekommenderar jag inte, den framfokuserar ju kraftigt på din exempelbild.

Hej, Björn!

Precis den uppfattning jag fått om 7D tidigare.

Jag är på väg till butiken nu och önskar få byta ut kameran (3 dagar gammal, åker på utlandssemester på lördag osv) till ett bättre exemplar.

/Magnus

Skrev EDIT: innan du hann läsa, men att du får mkt skarpare på 40D på bollbilden beror till största delen att du fotograferat med snabbare slutartid och F:8 medan du gjort 7D bilden kort skärpedjup och överexponerad.

/Stefan

Skrev EDIT: innan du hann läsa, men att du får mkt skarpare på 40D på bollbilden beror till största delen att du fotograferat med snabbare slutartid och F:8 medan du gjort 7D bilden kort skärpedjup och överexponerad.

/Stefan

OK!

Men jag tycker fortfarande att fokus ligger helt uppåt väggarna. Jag har fler exempelbílder med samma inställnignar, men det tröttar jag inte ut er med nu =)

Tack för svaren, Stefan!

/M

Jag köpte min 7D i vintras och har precis samma problem… fokuseringen hamnar helt åt helvete galet! Jag lämnade då in kameran och objektiv till Intervision för kalibrering. Fick tillbaks utrustningen och trodde att allt var tipp topp, men icke sa Nicke… Fokuseringen hamnar fortfarande helt åt helsicke fel! Har nu återigen lämnat in den för kalibrering, och hoppas nu innerligt att problemet blir åtgärdat en gång för alla. Kan även nämna det, att innan denna 7D hade jag en 20D, och där var det aldrig några problem med fokusering/skärpa. Överväger faktiskt att hitta mig en begagnad 20D igen :)

Lycka till med kameran!

/Jens

Jag köpte min 7D i vintras och har precis samma problem… fokuseringen hamnar helt åt helvete galet! Jag lämnade då in kameran och objektiv till Intervision för kalibrering. Fick tillbaks utrustningen och trodde att allt var tipp topp, men icke sa Nicke… Fokuseringen hamnar fortfarande helt åt helsicke fel! Har nu återigen lämnat in den för kalibrering, och hoppas nu innerligt att problemet blir åtgärdat en gång för alla. Kan även nämna det, att innan denna 7D hade jag en 20D, och där var det aldrig några problem med fokusering/skärpa. Överväger faktiskt att hitta mig en begagnad 20D igen :)

Lycka till med kameran!

/Jens

Jag har en 7D och har ingen erfarenhet av att den inte sätter fokus, bortsett från när det är "mitt" fel. Det är lätt att göra fokuseringen för svår för kameran. Vanligast är att fokusera på en dåligt belyst/kontrastlös punkt.

Sådärja!

Nytt exemplar - håller tummarna att det blir bättre nu.

Inga problem i butiken, helt enkelt strålande service och inställning.

Återkommer =)

/M

Sådärja!

Nytt exemplar - håller tummarna att det blir bättre nu.

Inga problem i butiken, helt enkelt strålande service och inställning.

Återkommer =)

/M

Man får hoippas att det löser sig.
Min 7D ska däremot in tillsammans med lite objektiv för att justeras.
Men jag köpte en beg. och får slanta det för mina egna pengar....

Ja då har du en 7D som fungerar (fokuserar) som den ska… det är bara att gratulera! :)

/Jens

Ja, och jag tror att det är försvinnande få som inte har det. Däremot är det väldigt många som tror att de inte har det. Jag menar på inget sätt att det gäller trådskaparen, men det är inga problem för mig att få oskarpa bilder om jag slarvar lite med hur jag fokuserar. Ger jag kameran rätt förutsättningar sätter den fokus.

Ja, och jag tror att det är försvinnande få som inte har det. Däremot är det väldigt många som tror att de inte har det. Jag menar på inget sätt att det gäller trådskaparen, men det är inga problem för mig att få oskarpa bilder om jag slarvar lite med hur jag fokuserar. Ger jag kameran rätt förutsättningar sätter den fokus.

Hahaha!!!
Ja så är det. Har hört många som klagar, men senare upptäckt att det var dom som inte kunde hantera sin utrustning rätt.
Personer som köpt systemkamera efter att ha haft kompakt
Personer som köpt en nyare systemkamera med ännu fler pixlar
Personer som köpt ljusstarkare objektiv
Personer som börjat köra RAW
Personer som börjat köra halv/manuell inställningar
Etc etc

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar