Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Eos 5d....
- Trådstartare Per_S
- Start datum
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Vad skulle du vilja ha då?
FF, 16Mp, 8,5bilder/sek, mobiltelefon...?
Personligen så har jag haft tankarna på en 5D.
FF, 16Mp, 8,5bilder/sek, mobiltelefon...?
Personligen så har jag haft tankarna på en 5D.
Photocon
Aktiv medlem
Jodå, Leif har rätt! men det gäller ALLA modeller. Det är ALLTID en efterföljare på väg.
Blir de bättre? Ja och Nej! Därtill kommer "väntans tider".
Exemplet 5D är intressant. Den aviserades strax efter årsskiftet till 2005. Fanns i produktion i maj 2005 och det dröjde fram till december 2005 innan gemene man kunde köpa den i Sverige utan väntetider. M a o ett helt år! Visst gick den att komma åt utomlands tidigare. Men den har sjunkit i pris också på resans gång. Från styva 30.000 SEK till mellan 23000-25000. I realiteten pratar vi om en kamera som för oss i Sverige är 1 år gammal (ung). Antag nu att det presenteras en ny modell (prototyp) på PMA-mässan i feb/mars.
Vill du då vänta på den kanske året ut 2007?
Eller vill du ha en bra kamera NU? Sedan projekteras redan efter PMA efterfökjaren till efterföljaren.
Vansinnigt? Ja, anser jag. men sån´t är livet så länge vi konsumenter inte tar den makt vi har. En 5D är en formidabel kamera och kommer att ta massor av bra bilder många år framöver, oavsett efterföljarna.
Likadant var det med 1DsMkII. Aviserades redan i slutet 2004. De som ställde sig på kölista fick vänta i många fall till mitt i sommaren 2005 och längre. Den har i stort sett hållit sitt pris.
Och liknande hände med 1DMkII.
Så frågan handlar väl om att leva i nuet och ha en bra kamera som räcker många år. En 5D:s bruksvärde kommer att vara i många år. Men dess marknadsvärde sjunker när efterföljaren kommer. Sedan sjunker värdet på efterföljaren, när ytterligare en modell aviseras. Ibland räcker bara ryktet.
När det gäller kameror i prosumerskiktet typ 300d/350D/400D går det fortare och de finns/fanns snabbare ut på marknaden till konsument.
Så frågan du kanske borde ställa dig nu är: "Räcker en 5 D för behoven jag har idag och framöver, eller saknar jag något som kanske/eventuellt/om jag har tur kommer på nästa modell som jag får vänta länge på?"
Överdrivet? Nej, jag har varit i den här situationen ett par gånger. Gäller inte bara Canon. Nikons D200 försenades o försenades också.
Men när det gäller canons kameror i proffsklass har det alltid varit så här.
Och runtom i landet fungerar "gamla" 1Ds/1DMkII utmärkt på fältet/pressen i studior mm perfekt i detta nu. Liksom t o m gamla 10D,D60 etc. Köp lugnt en 5D och lägg pengarna på optik och bra plug-ins istället är mitt råd istället för att vänta på nästa uppdatering hela tiden.
Mvh/Lennart
Blir de bättre? Ja och Nej! Därtill kommer "väntans tider".
Exemplet 5D är intressant. Den aviserades strax efter årsskiftet till 2005. Fanns i produktion i maj 2005 och det dröjde fram till december 2005 innan gemene man kunde köpa den i Sverige utan väntetider. M a o ett helt år! Visst gick den att komma åt utomlands tidigare. Men den har sjunkit i pris också på resans gång. Från styva 30.000 SEK till mellan 23000-25000. I realiteten pratar vi om en kamera som för oss i Sverige är 1 år gammal (ung). Antag nu att det presenteras en ny modell (prototyp) på PMA-mässan i feb/mars.
Vill du då vänta på den kanske året ut 2007?
Eller vill du ha en bra kamera NU? Sedan projekteras redan efter PMA efterfökjaren till efterföljaren.
Vansinnigt? Ja, anser jag. men sån´t är livet så länge vi konsumenter inte tar den makt vi har. En 5D är en formidabel kamera och kommer att ta massor av bra bilder många år framöver, oavsett efterföljarna.
Likadant var det med 1DsMkII. Aviserades redan i slutet 2004. De som ställde sig på kölista fick vänta i många fall till mitt i sommaren 2005 och längre. Den har i stort sett hållit sitt pris.
Och liknande hände med 1DMkII.
Så frågan handlar väl om att leva i nuet och ha en bra kamera som räcker många år. En 5D:s bruksvärde kommer att vara i många år. Men dess marknadsvärde sjunker när efterföljaren kommer. Sedan sjunker värdet på efterföljaren, när ytterligare en modell aviseras. Ibland räcker bara ryktet.
När det gäller kameror i prosumerskiktet typ 300d/350D/400D går det fortare och de finns/fanns snabbare ut på marknaden till konsument.
Så frågan du kanske borde ställa dig nu är: "Räcker en 5 D för behoven jag har idag och framöver, eller saknar jag något som kanske/eventuellt/om jag har tur kommer på nästa modell som jag får vänta länge på?"
Överdrivet? Nej, jag har varit i den här situationen ett par gånger. Gäller inte bara Canon. Nikons D200 försenades o försenades också.
Men när det gäller canons kameror i proffsklass har det alltid varit så här.
Och runtom i landet fungerar "gamla" 1Ds/1DMkII utmärkt på fältet/pressen i studior mm perfekt i detta nu. Liksom t o m gamla 10D,D60 etc. Köp lugnt en 5D och lägg pengarna på optik och bra plug-ins istället är mitt råd istället för att vänta på nästa uppdatering hela tiden.
Mvh/Lennart
Per_S
Aktiv medlem
ok.
Jo, e medveten om problematiken med "en ny på g". Tänkte mest att om det är någon som ligger å väntar på realise i början på feb-mars någonting...
Men då kör vi på den. Funderar på att beställa från Hegetornsfoto, där ligger den på 32.480,00 kr med objektivet...som jag tycker verkar super. Vet ni någon som är bra och billigare?
Jo, e medveten om problematiken med "en ny på g". Tänkte mest att om det är någon som ligger å väntar på realise i början på feb-mars någonting...
Men då kör vi på den. Funderar på att beställa från Hegetornsfoto, där ligger den på 32.480,00 kr med objektivet...som jag tycker verkar super. Vet ni någon som är bra och billigare?
Palletheking
Aktiv medlem
Och det var precis så jag tänkte också fast jag inte skrev något tidigare, vilket kanske var otydligt. Köp nu.Leifer skrev:
Det är lätt att vara otydlig i forum, men jag hoppas att det gick fram att det jag menade var precis vad Lennart och Jonas säger...
Så, köp, nu!
Palletheking
Aktiv medlem
Kolla med Zebramedia, han brukar vara billigast på det mesta.Per_S skrev:
ok.
unol
Medlem
Don Ricardo
Aktiv medlem
Zebramedia har en 5D + 24-105 för 30 895:-
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5693
Edit:Too slow...
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5693
Edit:Too slow...
binkel
Aktiv medlem
När jag köpte min 30D så var det en massa tal om att det skulle komma en 40D, pga av att 400D hade lanzerats precis.
den har fortfarande inte dykt upp? och jag är fortfarande jäte nöjd med kameran så köp.
Är det någon som har hört något om att det skulle komma en en efter följare?
den har fortfarande inte dykt upp? och jag är fortfarande jäte nöjd med kameran så köp.
Dykbjörnen
Aktiv medlem
Klart det kommer en uppföljare, frågan är bara när. PMA (http://www.pmai.org/pma07/) är väl en bra gissning.
Photocon
Aktiv medlem
binkel skrev:
När jag köpte min 30D så var det en massa tal om att det skulle komma en 40D, pga av att 400D hade lanzerats precis.
Cirkulerar en massa rykten. På PMA i feb/mars blir det nog mest fokus kring 1D-serien (lättare batteri o delvis omdesignad kamerakropp samt naturligtvis några mp yttrligare om man får tro vad som diksuterats på forumen i USA).
Säkert "fördärvar" man 30D framöver genom att spränga in 10 mp på APS-sensorn istället för att satsa på mer dynamiskt omfång på redan befintligt pixelantal.
Och jag menar faktiskt fördärva i onödan för skillnaden mellan 8 o 10 mp är så liten i realiteten. Men så länge vi mäter kameror i mp istället för dynamiskt omfång, bättre firmware och tätare uppgraderingar av firmware, får vi dras med pixelracet. Snabbare AF vore att föredra också.
Ang 5D lär väl den få några mp till, men det skadar inte så mycket på den stora sensorytan. Frågan är väl närmast om det tillför något, när objektiven inte klarar att återge vad den kamerans sensor redan nu presterar.
Jag rekommenderar också Zebra Media om det är riktigt bra priser det gäller. Trevlig personal att hha att göra med och serviceinriktade.
Mvh/LA
starnut
Aktiv medlem
Håller inte riktigt med alla som säger köp nu, använder själv en 5D och i en ny modell finns det ett par grejer som jag gärna hade sett på uppdateringslistan.
Det jag stör mig mest på är funktionsratten som inte går att låsa. Händer nästan varje gång när jag är ute och plåtar att man kommer åt ratten av misstag och slår över den på bulb eller liknande, sen kanske det är min kamerateknik som är klumpig vad vet jag men det är inte så roligt om man får en exponeringstid på 5 sekunder helt plötsligt när man har den perfekta bilden i sikte. Mycket möjligt att detta är en funktion som endast finns på proffsmodellerna, men ge mig isåfall en proffskamera i 5d storlek och låt mig slippa klumpiga inbyggda vertikalgrepp.
Sen vill jag gärna ha fler och mer spridda fokuspunkter, varför ligger alla centrerade i mitten?
Till sist hade det vart gött med 5bilder i sekunden, men det andra är viktigare.
Vet inte hur troligt det är att nåt av detta förbättras i en kommande modell?
Förutom dessa smågrejer är jag supernöjd med kameran, fantastiska filer! Men canon behöver nog fokusera mer på kamerahusergonomi än att trycka in fler megapixlar.
Det jag stör mig mest på är funktionsratten som inte går att låsa. Händer nästan varje gång när jag är ute och plåtar att man kommer åt ratten av misstag och slår över den på bulb eller liknande, sen kanske det är min kamerateknik som är klumpig vad vet jag men det är inte så roligt om man får en exponeringstid på 5 sekunder helt plötsligt när man har den perfekta bilden i sikte. Mycket möjligt att detta är en funktion som endast finns på proffsmodellerna, men ge mig isåfall en proffskamera i 5d storlek och låt mig slippa klumpiga inbyggda vertikalgrepp.
Sen vill jag gärna ha fler och mer spridda fokuspunkter, varför ligger alla centrerade i mitten?
Till sist hade det vart gött med 5bilder i sekunden, men det andra är viktigare.
Vet inte hur troligt det är att nåt av detta förbättras i en kommande modell?
Förutom dessa smågrejer är jag supernöjd med kameran, fantastiska filer! Men canon behöver nog fokusera mer på kamerahusergonomi än att trycka in fler megapixlar.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Det finns alltid en efterföjare på gång. Utvecklingen av produkter startar inte när en modell lanseras. Den är ständigt pågående.Leifer skrev:
Japp, det är en efterföljare på väg! Det är inte helt klart när den kommer eller vilka förändringarna är men helt klart är att den kommer att vara bättre!
;-)
Som gammal marknadsförare vet jag att bevaka marknadsandelar och marginaler är en viktig del i arbetet. Ofta har man produkter att lansera men väntar till marknadsläget är rätt eller kräver en ny produkt.
Canon vet naturligtvis ganska väl vad Nikon & co har på gång i sina utvecklignsavdelningar och omvänt. Utvecklare flyttar mellan bolagen, leverantörer skvallrar åtskilligt och man träffas på mässor och konferenser och byter hemligheter över lite Saké.
Inom proffssegmentet har Canon en enorm dominans och Nikon måste göra något. De är säkert på väg med något motdrag. Då har redan Canon nästa generation 1D kameror att göra livet svårt för dem. 1D serien börjar ju också ha en ganska lång tid på marknaden.
Inom segmentet APS-C är striden allt tuffare. Nikon har nu sin D200 och nya konkurrenter blir allt bättrre. Därför tror jag att 30D kommer se en efterträdare snart.
Canon 5D är däremot i en särställning Det är den enda fullformatskameran som en dödlig amatör har råd med och ohotad på marknaden. Den föredras också av många proffs för sin storlek.
Den tar i flera jämförelser lika bra bilder som 1DsMKII och har mindre brus.
Saknar visseligen vädertätning (synd) och proffskamerornas blytyngd men det är vi många som tycker är bra.
När konkurrenter kommer med fullformat är det knappast i advanced prosumer segmentet som de lanserar.
Nikon borde väl sannolikt bli de första men då sannolikt med en D3 och priset blir nog inte särskilt attraktivt för amatörer. De har dock en stor nackdel mot Canon eftersom de inte producerar sina egna sensorer. Slår nog hårt mot marginalen.
Nästa steg är nog en 5Dn, när Canon känner att det är dags. Den finns säkert redan nästan klar för produktion och medan man bidar sin tid så filar teknikerna på konstruktionen.
Köp du din kamera njut av den.
Jag köpte en 5D själv för några månader sedan och tyckte det var ett ordenligt lyft från 20D.
Mer än vad jag drömt om. Skillnaden på Sökare känner alla till, men också autofokus och ljusmätaren verkar mycket bättre.
Sedan har raw filerna en kvalitet som är svår att beskriva. De är baras så mycket bättre att jobba med. Bättre dynamiskt omfång, mindre brus mer exakt exponerade och en storlek som gör man kan beskära mer kreativt.
Jag har behållit min 20D för att använda som reservhus och när jag behöver mer brännvidd. (Nu kommer någon mommentera att brännvid inte är rätt uttryck)
Jag kan bara konstatera att den sällan får komma ut och känna på friska luften eftersom skillnaden till 5D är för stor. Den får stå och skämmas i skåpet.
Photocon
Aktiv medlem
fredrikru skrev:
Hur mycket skiljer sig det dynamiska omfånget mellan Eos 20D och Eos 5D.
Annars så verkar alla tillverkare vara fixerade med Mpixel förutom Fujifilm och själv har jag fundering på Fuji Finepix S5.
Ganska rejält! Har erfarenhet från båda kamerorna och 5D har större pixlar som inte behövts pressas in med skohorn eftersom sensorytan är mycket större. Det skapar förutsättningar för att få bilder med mer dynamik. 20D fräter ut högdagrarna mycket mer än 5D och även om det inte syns på skärmen lika tydligt så märks vid utskrift att närliggande svarta områden får teckning i fler nivåer med 5D. Något mjukare övergångar i högre och lägre mellantonsregistret syns också vid utskrift.
Därmed inte sagt att 20D har dåligt dynamiskt omfång. Bara att 5D har bättre. Men en hög/lågdageråtergivning som finns hos Fuji S3 dslr blir det inte på någon av kamerorna. Och nya S5 lär få högre dynamiskt omfång än S3 enligt Fuji.
Fuji har sin lösning på problemet och den är elegant. Att de 12 mp som anges inte är verklig upplösning utan en interpolering i kameran som har en ccd-sensor på 6.13 mp är en annan sak. Personligen tycker jag att de bilderna ser väldigt tilltalande ut.
Jag TROR (obs tro är ju inte detsamma som att veta) att tillverkarna skulle kunna förse oss med andra lösningar som skapade bättre DR, men så länge de tror att vi konsumenter blir lyckligare av mer megapixel så blir dynamic range lägre prioriterad. Men vi som köper kamerorna har ju faktiskt den yttersta makten.
Aqt
Avslutat medlemskap
5d är säkert med råge en tillräckligt bra kamera för de flesta rent bildkvalitémässigt.
Men den är inte fulländad om man vill skriva ut redigerade och beskurna bilder i A2 i 300dpi.
Den är heller inte vädertätad.
Mycket vill ha mer och uppföljaren lär knäcka konkurrenterna som inte ens har någon kamera med fullformatssensor.
När "nya 5d" kommer får vi se.
Själv kommer jag att köpa 5d eller uppföljaren då jag kämpar på med min gamla 300d fortfarande!
Visserligen helt ok bilder i mindre format, men känns ändå hopplöst begränsad.
Men den är inte fulländad om man vill skriva ut redigerade och beskurna bilder i A2 i 300dpi.
Mycket vill ha mer och uppföljaren lär knäcka konkurrenterna som inte ens har någon kamera med fullformatssensor.
Själv kommer jag att köpa 5d eller uppföljaren då jag kämpar på med min gamla 300d fortfarande!
Photocon
Aktiv medlem
Aqt skrev:
5d är säkert med råge en tillräckligt bra kamera för de flesta rent bildkvalitémässigt.
Finns nog ingen kamera i dslr (=35mm-segmentet) som fixar att återge en bild fullt ut i A2 med 300 dpi. Inte ens 1Ds MkII med sina 16,7 mp eller Kodaks PRO Slr/c med 14 mp om man inte accepterar den kvalitetsförlust en interpolering utgör. Dessutom sätter optiken stopp också. Även L-optikerna
300 dpi är förresten att ta i på så stora bilder. Betraktningsavståndet gör att man t o m kan gå under 200 dpi. Men i övrigt är det bara att konstatera att 5D är en magnifik bildmaskin. Ang vädertätningen har den testats på www.steves-digicams.com och där konstaterade man att fotografen oftast gav upp innan kameran i regnigt o kallt väder. Ska kameran var vädersäkrad måste optiken vara det också.
Nej för de pengarna är 5D ff ohotad vad gäller bildkvalitet, lågt brus och sökarbild. Men visst, jag håller med: Den är inte fulländad, men bäst i sitt segment/prisklass.