Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5D på Ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

Astral

Medlem
Hej!

Sitter och tittar på Ebay. Det är en kille i Kina som bara fått fina vitsord från tidigare köpare, som säljer en EOS 5D för ca 1500:-

Hur är en sådan sak möjlig?? Även om kameran är billigare i Kina, så är det orimligt billigt... och hur fungerar det om jag skulle upptäcka att det inte är något fuffens med kameran och köper den av honom?? Får jag betala jättehöga tull/skatteavgifter när den anländer till Sverige??
 
1500?
Det lär inte hända, troligen får du en låda med en tegelsten i eller ingenting alls.
Verkar det för bra för att vara sant är det oftast det.
 
Hur fungerar det om jag skulle köpa en Eos 5D från USA då? Man verkar ju få huset för under 20000:-... Har dock hört att det tillkommer en massa avgifter! Vet du något om detta?
 
Astral skrev:
Hur fungerar det om jag skulle köpa en Eos 5D från USA då? Man verkar ju få huset för under 20000:-... Har dock hört att det tillkommer en massa avgifter! Vet du något om detta?
Risken finns att du blir skyldig moms/tull vilket kan bli aning dyrt. Sedan vet jag inte hur garantin gäller..
 
25% moms tillkommer på allt (dvs även frakten) vid köp från USA. Jag tror inte det är någon tull på digitalkameror däremot - objektiv är det tull på, runt 6-7%.

Tänk också på att Canon inte har världsgaranti på kamerahusen och se upp för skumma handlare (sådana kan man iofs hitta överallt). Lågt lockpris på kamerahus och dyra "obligatoriska" tillbehör är ett trick som förekommer.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.