Annons

EOS 550D För 4995:- Bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaren! Efter att snabbt läst på om kameran är den nu beställd! Svider lite i plånboken, men längtar efter att få börja fota med den! Vet ni några bra objektiv man kan köpa till? Gärna som kan ta snabba bilder (djur m.m i språng) och ett billigt men bra makro.objektiv?

Mvh Sofie
 
Tack för svaren! Efter att snabbt läst på om kameran är den nu beställd! Svider lite i plånboken, men längtar efter att få börja fota med den! Vet ni några bra objektiv man kan köpa till? Gärna som kan ta snabba bilder (djur m.m i språng) och ett billigt men bra makro.objektiv?

Mvh Sofie

Ville bara gratulera till en mycket bra kamera;)
Hade en likadan förut och var väldigt nöjd med den, men bytte till en 7d pga att jag helt enkelt ville ha en större kamera, större grepp.
Du kommer bli nöjd, jag lovar;)

Mvh Reino
 
Tack för svaren! Efter att snabbt läst på om kameran är den nu beställd! Svider lite i plånboken, men längtar efter att få börja fota med den! Vet ni några bra objektiv man kan köpa till? Gärna som kan ta snabba bilder (djur m.m i språng) och ett billigt men bra makro.objektiv?

Mvh Sofie

Hej, grattis till ett bra köp! När det gäller objektiv så skulle mitt bästa tips vara att inte köpa något än. Utforska istället det du får med och när du kan det utan och innan så kommer du själv att ha svaren på vad det är du vill ha. Längre brännvidd, vidare vinklar eller större bländare? Bättre makrokapacitet eller kanske bättre autofokus? Eller så kanske du kommer fram till att en blixt ger större bildlyft per krona? Det är massor av grejer som kan spela in på vad du kommer att vilja komplettera med.

Om jag ändå skulle ge ett direkt svar på dina frågor så skulle jag kunna svara EF 100 f/2.8 Macro. Det är ett riktigt bra makro som kostar i storleksordningen 5000 kr nytt (versionen utan L och IS). Det kan såklart också användas för mycket annan fotografering, bl.a. "djur i språng" om brännvidden passar. (Kitobjektivet är ändå inte så dåligt på "makro", det har ganska bra närgräns även om man inte kan få skala 1:1. Prova som sagt först om inte det är tillräckligt för dina behov.)
 
Tack för svaren! Efter att snabbt läst på om kameran är den nu beställd! Svider lite i plånboken, men längtar efter att få börja fota med den! Vet ni några bra objektiv man kan köpa till? Gärna som kan ta snabba bilder (djur m.m i språng) och ett billigt men bra makro.objektiv?
Mvh Sofie

Om det redan svider i plånboken, så köp ett 50mm f/1,8. Det kan du kombinera med billiga mellanringar för att börja prova macro. Då får du tveklöst mest valuta för pengarna.
 
Det är ett väldigt bra köp. Exakt samma kvalité på bilderna som med en 7D med samma objektiv.

Nu vet jag inte hur det är med 550D men jag satt och jämförde min 600D med kompisens 7D för ett par veckor sedan. 7D tog faktiskt något kallare/verklighetstrogna färger i jpeg format. Vi testade med både 18-135mm objektiv samt 70-200 2.8L
 
Nu vet jag inte hur det är med 550D men jag satt och jämförde min 600D med kompisens 7D för ett par veckor sedan. 7D tog faktiskt något kallare/verklighetstrogna färger i jpeg format. Vi testade med både 18-135mm objektiv samt 70-200 2.8L

Några nyfikna frågor:
Användes samma bildstil? Är bildstilarna i de båda kamerorna likadana? Och även om siffrorna i bildstilarna är lika så kanske det skiljer på hur de båda kamerorna processar bilderna till JPG.

Hur ter sig skillnaderna om man justerar bilderna i RAW-format istället?

/P
 
Nu vet jag inte hur det är med 550D men jag satt och jämförde min 600D med kompisens 7D för ett par veckor sedan. 7D tog faktiskt något kallare/verklighetstrogna färger i jpeg format. Vi testade med både 18-135mm objektiv samt 70-200 2.8L

Hej, jag tycker att det låter som skillnad i vitbalansautomatiken. Gjordes det här med AWB eller någon manuell inställning?

(Själv upplever jag att min 7D är snäppet bättre på både exponerings- och vitbalansautomatik än min tidigare 500D.)
 
Då är det sannolikt så att kamerorna gör lite olika bedömningar av hur vitbalansen ska ställas. Jag upplever som sagt 7Ds AWB som snäppet bättre än på min tidigare 500D och den kan mycket väl vara snäppet bättre än 550D/600D också.

Fotar man i RAW så spelar det ju mindre roll om man inte skulle vara helt nöjd med kamerans automatval och just vitbalansen är nog den enskilt största anledningen (även om det finns många) till att jag föredrar RAW.
 
Vad skapar du för bildformat efter att ha redigerat raw filen för att den ska bli likadan?

Jag är inte säker på att jag förstår frågan men jag gör ett försök. Först kommer det en del bakgrundsinfo, själva svaret står i den sista meningen:

Fotar man i JPEG så tillämpar kameran per automatik ett "recept" för att framställa en JPEG från RAW-filen direkt i kameran. När JPEG-filen är klar så är det den som sparas på minneskortet medan RAW-data kastas. När det gäller det här receptet så kan användaren styra parametrarna mer eller mindre, men många gånger väljer man ju att fota i AWB och då bestämmer kameran själv vilken vitbalansinställning som ska användas för JPEG-generering.

Fotar man i RAW så får man enkelt uttryckt en chans att tycka till om kamerans beslut innan JPEG genereras. Om man använder Canons eget DPP för RAW-konvertering så öppnas RAW-filen med precis de val som kamerans skulle ha använt vid JPEG-generering (om man skulle valt att fota i JPEG). Är man nöjd så är det bara att köra vidare, men man kan också vilja justera vitbalans, kontrast eller någon annan av alla parametrar som finns att välja på.

För bilder från en serie (där ljusförhållanden etc varit konstant) vill jag gärna att det ska se enhetligt ut. Därför tar jag fram ett "recept" som jag gillar för en av bilderna, och sen kopierar man enkelt exakt samma recept till alla bilder i serien. Då kommer det att se helt enhetligt ut och man kommer exempelvis ifrån problemet med vitbalansvariationer som kan uppstå om man fotat samma serie i JPEG.

När jag är nöjd med recpetet för RAW-konvertering så exporterar jag ut bildfiler, vanligtvis JPEG.
 
När jag är nöjd med recpetet för RAW-konvertering så exporterar jag ut bildfiler, vanligtvis JPEG.

Är bilden då lika färgglad som innan du sparade den i jpeg? Jag fotade inte alls mycket raw utan bara lite för att testa men fick intrycket att det jag labbat fram i raw bilden försvann när jag sen sparade den med photoshop.
 
Är bilden då lika färgglad som innan du sparade den i jpeg? Jag fotade inte alls mycket raw utan bara lite för att testa men fick intrycket att det jag labbat fram i raw bilden försvann när jag sen sparade den med photoshop.

Den exporterade JPEG-filen ska se exakt likadan ut som den färdigredigerade RAW-bilden. Jag är långt från expert på färghantering men det kan vara så att du har nån mismatch mellan sRGB och Adobe RGB i ditt arbetsflöde. Det enklaste att börja kontrollera är att alla sådana alternativ är ställda på sRGB. (Vill man sen jobba i Adobe RGB så får man lära sig att kontrollera färghanteringen.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.