Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 5 eller EOS 30 eller rent av Nikon F80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel M

Medlem
Tänkte skaffa min första systemkamera (nybörjare m a o) och har efter en del funderingar bestämmt mig för att hellre köpa en begagnad lite bättre kamera än att lägga pengarna på en EOS 300V eller Nikon F75.

Jag väljer just nu mellan EOS 5 och EOS 30 och vore tacksam för lite tips/råd om vad jag ska välja, rimlig prisnivå och vad jag bör tänka på att kolla upp.

Eller kan det rent av vara så att det är Nikon F80 jag ska ha? ;)

Tacksam för tips och råd...
 
Hej!
Jag var i exakt samma sits som dig får ett år sedan. Jag valde bort de lägre specade. modellerna ganska fort- sedan stod det faktiskt mellan F80 och EOS30. Vinnare blev EOS30. Du kommer inte bli besviken på EOS30- jag har egentligen bara två anmärkningar: ingen spotmätare och en sökare som bara visar 90% av bilden. Rekommenderat objektiv till EOS:en är ett 50mm/F1.4 eller ett 28-135/3.5-5.6 IS USM.
Lycka till.
.Gumby
 
Daniel M skrev:
Eller kan det rent av vara så att det är Nikon F80 jag ska ha? ;)


Egentligen är det du som ska komma fram till det! Dumt om andra ska tala om vad du ska ha..*ler*

Jag tycker att du ska med på engång sattsa på det lite högre segmentet d.v.s Eos 30:an eller F:80:in, då har man nått o växa i och när du blir varm ikläderna o vill exprimentera så är det frusterande om kameran saknar inställningsmöjligheter och man får byta hus.

Jag rekomenderar att du tar dig till en fotohandlare o klämmer o leker lite med bägge kamerorna i affären och tänker mer på vilken som är skönast och mest ergonomiskt för dig o dina händer. rent teknikskt är det ju två toppen kameror bägge så tekniken e det dumt o hänga upp sig på. Man bör även kolla va man tycker om tillbehören som objektiv o sånt för man köper inte bara ett hus....man köper in sig i ett system med.

Som sagt gå mer på din känsla än vad andra säger för hur som helst så kommer många att sälja in dig i system de har för de själv gillar det...jag själv kunde ha svarat emot inlägget till Canones favör då jag själv e F-80 ägare. Men som sagt i det fallet finns det inget rätt o fel det är bra kamror o blir bra bilder med bägge välj den du trivs bäst med..

Pierre
 
[Borttaget av forumvärd]
Annonser hänvisas till radannonserna.

Mvh

Jeppe - forumvärd
 
Jag själv gick på en beggad eos33, suverän, även om vissa delar känns lite plastiga, men det står man ut med. Saknar iofs spotmätning, men utsnittet tror jag funkar hjälpligt iaf.

Om du inte vill lägga mycket pengar på ett 50mm, finns även 50mm/1.8... den kostar avsevärt mycket mindre än 1.4an och är väl ung lika bra(foörutom 1.4 vs 1.8 då), svårt att slå det för den kostnaden.

Detta gäller ju då för canon, nikon har jag inga erfarenheter av.
 
Tror att både Eos 30 och F80:n är kanon båda två. Jag valde F80:n när jag var i din sits. Mest för att den passade mina händer och att den hade spotmätning som jag just då saknade. Jag har haft kameran i 2 år nu och den har lärt mig mycket, och jag känner att den inte går att växa ifrån. Ljusmätningen är suverän och den gör som man säger till den, automatiken går alltid att lita på om man inte hinner mäta själv. Blixtsystemets exakthet förvånar mig fortfarande.

Nackdelar F80:

Den är lite slö i filmframmatningen (2,5b/s) om man vill fota actionbilder, jag tror att eos 30:n är lite snabbare, detta har dock aldrig bekymmrat mig, har inte det behovet.

Batteripacket saknar tryck och inmatningsratt, lite tråkigt att nikon snålat in på detta.

Lite högljudd autofokus med billiga objektiv, förmodligen pga den mekaniska kopplingen mellan husets motor och objektivet. Skall man smyga på skygga djur i skogen skall man nog satsa på lite finare optik med inbyggd "silent wave"-motor.

Låt dina händer bestämma, lycka till!

/Andreas
 
Jo, 30/33orna tar väl 4 bilder / sekund har jag för mig, samt har avtryck och exponeringslås på batterigreppet, men det är som sagt inte allt här i världen, den saknar ju spotmätning, etc.

Iaf, gå till en butik och fråga om du kan få klämma lite på sakerna. Det brukar hjälpa en hel del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.