Annons

EOS 450D eller EOS 1000D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronna

Avslutat medlemskap
Ska omgående köpa mig en nybörjarsystemkamera.
Priset och pixlarna skiljer de här åt om man tittar på specen. Även lite med display etc.
Jag är fortfarande nybörjare och har svårt att jämföra.

Ni som är proffs, vad är det jag väljer bort om jag köper mig en 1000D istället för 450D.

Större display (3" mot 2,5"), högre bps (3,5 mot 3), högre upplösning (12 Mp mot 10Mp), 9 af-punkter mot 7, lite större sökare.

Känns som att 1000D är strypt på många områden. Sen tycker jag att den känns plastigare, men det kanske bara är en känsla jag fått.

Ska omgående köpa mig en nybörjarsystemkamera.
Priset och pixlarna skiljer de här åt om man tittar på specen. Även lite med display etc.
Jag är fortfarande nybörjare och har svårt att jämföra.

Ni som är proffs, vad är det jag väljer bort om jag köper mig en 1000D istället för 450D.

"Ni som är proffs" har säkert lika mycket tid över som du själv att surfa in på canon.se och jämnföra dom två olika modellerna.

Det finns också redan en massa trådar som tagit upp ämnet, duger inte dom? Det går faktikst att fortsätta skriva i "gamla" trådar om man inte får svar på alla frågor. Det underlättar när nästa person skall söka.

http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=815910

"Ni som är proffs" har säkert lika mycket tid över som du själv att surfa in på canon.se och jämnföra dom två olika modellerna.

Jag HAR jämfört! Ursäkta att jag frågar, men jag trodde det var därför forumet fanns? Jag kan inte avgöra utifrån en massa siffror i tabeller om den egentliga skillnaden för en nybörjaranvändare.

Letade efter gamla trådar men hittade ingen som passade, jag är väl för dålig på att leta med då förmodligen.

Varför Canon förresten? Inget fel på Canon, men kolla de andra märkena också.
Nikon, Sony och Pentax gör också väldigt bra instegsmodeller. Även Olympus och Panasonic kan vara värt att titta på (är själv ingen älskare av 4/3).

Jag förestår att du tar en titt på Canon 450D, Nikon D60, Sony a300 och Pentax K-m. Det viktigste är hur kameran känns i handen. Fina bilder får du oavsett modell. Sen kan det ju vara vissa funktioner man är ute efter, som man inte kan undvara, då får man leta upp den funktionen isf.

Jag valde själv mellan dessa två kameror och för en månad sedan bestämde jag mig för - och köpte 1000D. Prisskillnaden låg då på 1500-2000 kr och jag tyckte helt enkelt inte att det var värt de pengarna för det man får extra på en 450D.Bättre då att lägga pengarna på bra objektiv. Jag är helnöjd med kameran och jag tycker fortfarande inte att jag behöver de där extra mp, autofokuspunkterna mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar