Annons

Eos 40d, men Canon eller Tamron objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

marqs^

Ny medlem
Jag är i valet och kvalet, jag har bestämt mej för att köpa en Canon Eos 40D nu när man får cashback och annors mycket kamera för pengarna. Mitt problem är att jag inte vet vilket objektiv jag skall köpa till. Jag har från förut en eos 350d med kit gluggen och ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di, tamronet är jag nöjd med men skulle vilja uppgradera i den vidare ändan. Jag funderar nu vad jag skall välja, det står mellan:
Eos 40D + Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
eller följande paket:
Eos 40D + Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD + Speedlight 580EX

Priset blir ungefär på samma nivå, undrar bara hur viktigt det är med IS och hur mycket bättre Canon gluggen egentligen är? Klarar man sig bra utan IS? Vilket "paket" lönar det sig att skaffa? Måste tillägga att jag från förut endast har en helt manuell otroligt gammal extern blixt.
Har även funderat på batterigreppet, har man mycket nytta av det och lönar det sig att köpa det?
 
Hej Marcus.

Jag har själv Tamron 17-50/2,8 som komplement till mitt Canon 17-40/4L när jag behöver lite större bländare (när jag plåtar metal-konserter) och jag kan bara säga att jag är absolut nöjd med det objektivet. Jag valde Tamron-objektivet efter att ha testat Sigma 18-50/2,8.

Om du behöver IS vet jag inte då jag inte har någon aning om vad du ska plåta. Men ska du plåta stillastående objekt med längre slutartid så visst, annars nej.

Och om man behöver batterigreppet är ju också väldigt individuellt. Kan vara bra med det extra batteriet, samtidigt kan man ha extra batteri med sej. Tar man mycket vertikala bilder så har man absolut nytta av batterigreppet med avtryckaren. Jag har själv batterigrepp på min EOS 20D och tycker att det är ovärderligt (hade jag haft pengar så hade jag köpt en kamera i 1-serien bara för att ha ett ordentligt kamerahus med inbyggt vertikalt grepp).
 
Canons 17-55 IS är ett "canonobjektiv". IS är en ren fröjd så snart ljuset börjar sina. Det gör att du slipper blixt i många lägen där detta annara kan bli nödvändigt. Och du kommer absolut inte att bli besviken på skärpan. Det är ett mycket bra allroundobjektiv och jag har svårt att tro att du kan hitta ett bättre objektiv i det zoomomfånget till den kameran. Jag har själv 40D. Bytte proffsgluggen 17-40/4 till 17-55/2,8 IS och har inte ångrat mig en sekund.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.