Annons

Eos 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

MylinG

Aktiv medlem
Någon vänlig människa som vill ge mig tips på vad man kan köpa för utrustning till min nya kamera? Inte alltför dyrt, men prisvärt. Jag kommer mestadels att fota konserter, promobilder för band, barn och macro. Har bara huset än så länge och en väska.

Funderar på ett 50mm/1,8 objektiv

Vad för blixt kan man köpa för de tillfällen man nu måste använda det. (Undviker helst)

mvh

Instämmer med Damoor ang 85/1.8, men vill slå ett slag för Tamron 28-75/2.8 XR Di som kostar c:a 3.500 ny, men kan fås begagnad för c:a 2500.

Dessutom är ett vertikalgrepp ingen dum investering då ju 400D är ganska liten och en 85:a med motljusskydd resp en utstickande Tamronzoom var för sig väger lika mycket eller mer än själva kameran. Ger bättre stabilitet. 50/1.8 är ju lätt däremot, men ett BG är alltid bra att ha. Dessutom kan du köra med 2 batterier i det eller vanliga AA-batterier.

Mvh/Lennart

Tamron...jag läste någonstans i forumet att någons kamera kajkat ur när de använde Tamron? Jag kan ha missuppfattat det...

Men hur stor blir skillnaden i bild (i de situationer som jag fotar) om man jämför mellan 50mm/1,8 och Tamron tex.?

Annars gillar jag kamerans litenhet hehe den är "brudig" på nåt vis.

Alla objektiv kan "kajka" ur en kamera. Läs alla recensioner på FS ang just 28-75/2.8. Du hittar knappt någon som är missnöjd. 90% av mina konsertbilder de senaste åren är plåtat med ett sådant.

50/1.8 är jättebra för sitt pris och har fin ljusstyrka. Begränsningen vid konsertfoto är just att det är en fast brännvid. Det är därför jag personligen anser att men bör ha en ljusstark zoom eftersom konsertfotomotiv flyttar sig "in och ut" ur ett fast objektivs område.
Men det är en fin liten optik att ha med när ljuset är svagt och man känner att man måste ha en bild. För ibland råder det blixtförbud på konserter.

jag tycker också om kamerans litenhet, men med vissa större optiker känns den som "objektiv med medföljande kamera" utan vertikalfrepp. Men det är en smaksak.

Ang 85:an: Utmärkt optik som har enorma fördelar i skärpa vid dåligt ljus och det blir bra bilder vid iso 1600 utan blixt. Men även här anser jag att dn behöver kompletteras med en zoom som kan ge lite vidvinkligare bilder när motiven flyttar sig närmre dig.

Mvh/Lennart

Lennart:
Ah, då förstår jag bättre!! Tack för all info!!Det är nog absolut något att satsa på om det ska bli riktiga kanonfoton. Jag kommer dock ha en plats närmast scenen innanför staketet på min sambos konserter men för andra tillfällen är det säkert ett absolut måste i samlingen!

Har fått ett tips att försöka undvika zoomobjektiv eftersom de inte skulle ha en lika bra bildkvalitet som objektiv med fast brännvidd..

MylinG skrev:
Tamron...jag läste någonstans i forumet att någons kamera kajkat ur när de använde Tamron? Jag kan ha missuppfattat det...

Men hur stor blir skillnaden i bild (i de situationer som jag fotar) om man jämför mellan 50mm/1,8 och Tamron tex.?

Annars gillar jag kamerans litenhet hehe den är "brudig" på nåt vis.

Det var mitt objektiv som kajkat ur. Det var en kontakt i bländar-fpc som skulle spännas. Om någon vet vad en bländar-fpc är skulle jag vilja ha det förklarat. Jag är annars nöjd med egenskaperna på detta objektiv. Billigt och ljusstark.

Vilket objektiv som helst?

Min pappa har några äldre objektiv liggandes hemma. Någon macro 18-200, ett tele och "en vanlig" säger han. :) och så en blixt TVIN.

Vad tror ni? Går det att använda oavsett vad det är för märke? Jag har ingen koll...

Re: Vilket objektiv som helst?

MylinG skrev:
Min pappa har några äldre objektiv liggandes hemma. Någon macro 18-200, ett tele och "en vanlig" säger han. :) och så en blixt TVIN.

Vad tror ni? Går det att använda oavsett vad det är för märke? Jag har ingen koll...

ALLA objektiv går att använda med mer eller mindre bra resultat under förutsättning att de har samma bajonettfattning som kameran. På en del äldre optiker kan en del funktioner försvinna om de inte har kontakter som kommunicerar med kameran. Men är bajonettfattningen en annan så är det ju kört.

Ang blixten: Känner inte till den, men vad gäller Canonblixtar så gick det inte bra att använda de äldre blixtarna som passade EOS-seriens analoga kameror. Det är inte att rekommendera att testa blixtar som man inte med säkerhet vet att de ska fungera med digitala kameror. Risk finns för att de skickar ström "baklänges" och sabbar kamerans elektronik.

Står i kamerans bruksanvisning STORT varningstecken för det. MVH/Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar