ANNONS
Annons

EOS 400D och val av objektiv?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Malin86

Avslutat medlemskap
Jag kikar lite på en Canon eos 400D, men har hört mycket att det medföljande objektivet inte är så jättebra.. Funderar därför på om man skulle kunna köpa enbart kamerahuset och sedan satsa på ett begagnat objektiv.

Är det dumt om det är något som är nytt för mig? Man kanske ska nöja sig med 18-55 som följer med? Det kanske bara är de med riktigt slipade ögon som märker någon skillnad? Eller?
Brukar begagnade objektiv vara ok att köpa?

ok är det bättre enbart pga IS eller bättre i övrigt också?
har läst/hört att skärpan inte ska va så bra i kanterna, men det kanske är sånt dom har bättrat på då..

vet du när det ska komma?

Kör på kitgluggen först den är inte så dåliga som folk säger bara lite plastig.
Om man bländar ner e den helt okej.

nej.

Köp inte de nya 18-55...

köp: Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro

du får duglig macro på köpet

Om du har råd så är 17-70 ett väldigt bra val. Dock ingen höjdare byggkvalité där heller men det presterar väldigt bra bilder.

Kitoptiken är inte alls så dålig som det sägs och den är ju mycket prisvärd när man köper den i paket.
Ett ex, hela bilden tagen i bästa jpg. Visserligen med Canon 350:an men med 400:an lär det bli ännu bättre.

Bilagor

• hborg1.jpg
    hborg1.jpg
    65.8 KB · Visningar: 365
Malin86 skrev:
Jag kikar lite på en Canon eos 400D, men har hört mycket att det medföljande objektivet inte är så jättebra.. Funderar därför på om man skulle kunna köpa enbart kamerahuset och sedan satsa på ett begagnat objektiv.

Är det dumt om det är något som är nytt för mig? Man kanske ska nöja sig med 18-55 som följer med? Det kanske bara är de med riktigt slipade ögon som märker någon skillnad? Eller?
Brukar begagnade objektiv vara ok att köpa?

För att svara dig helt krasst. Objektivet är den största skillnad du kan göra med dina bilder. Förutom optimerade kamera inställningar. Skillnaden är oftast i skärpa och renhet i färger. Det märks faktiskt rätt så tydligt när man betraktar bilden. Tyvärr kostar alla bra objektiv en rejäl slant, men faktum är att det är värt det. Börja med kit gluggen så länge och bygg vidare. Din kamera är klart värd bättre objektiv på sig. Jag tror inte att 18-55 IS är någon revolution direkt, så spara lite mera pengar och satsa på ett något dyrare längre fram. Så resonerar jag.

tack för alla svar! :)

tyvärr räcker nog inte min budget till ett 17-70..de begagnade kostar också lite för mycket :/
får fundera lite till, men som det känns nu (och innan) blir det det objektivet som följer med, sen får jag utöka när ekonomin tillåter ;)

Alltså 18-55's bildkvalitet duger i krig. De är bara byggkvalitén som är otrevlig.

lika med 50/1.8 (men bra ;D)

Malin86 skrev:
tack för alla svar! :)

tyvärr räcker nog inte min budget till ett 17-70..de begagnade kostar också lite för mycket :/
får fundera lite till, men som det känns nu (och innan) blir det det objektivet som följer med, sen får jag utöka när ekonomin tillåter ;)

Medan du funderar, håll utkik efter den nya 18-55 med IS, den har dessutom USM (Snabbare och tystare autofokus).
Kan tänka mig att Canon har gjort den lite skarpare än den utan IS..

Mvh
/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar