Annons

EOS 350D testad på dpreview

Produkter
(logga in för att koppla)
nyfiken

hur känns en 70-200 is på en 350d ?

jag tycker mitt (1,4kg) 70-200 vr känns klart mycke bättre på min D2x än på min D70.

kan föreställa mig hur det skulle kännas på en liten 350d, eller ?


MVH
Paul L.
 
Med en 420EX blixt på känns 350D nästan lite för liten om man har den hängande i rem runt halsen. Den tippar lätt frammåt. Men har i o f s inte provat om den kanske även gör det på en 20D.

Nä, jag är då supernöjd m min 350D för den är så liten o gullig liksom... ;-)

Plus att den är så användarvänlig o tar bra bilder (bara jag lär mig uttnyttja potentialen så).
 
Uttryck skrev:
Med en 420EX blixt på känns 350D nästan lite för liten om man har den hängande i rem runt halsen. Den tippar lätt frammåt.

he he.. hade en hemma en kväll för att titta på och om du hänger på ett EF 70-200/2,8L så blir den framtung på riktigt...

men som dom flest här sagt så är den en höjdar kamera...
 
Tjejkamera forts.

Jag skulle snarare uttrycka det som så att man kopplar på kameran på objektivet än tvärtom! ;o)))

... och förutom att den är liten och nätt och tar mycket bra bilder, så är den dessutom snygg i designen! ;o)

:: Susanne ::
 
Det är nästan som detta kommer att bli en trend, med små och kompakta systemkameror. Så förhoppningsvis får vi se små och kompakta (och superljusstarka) objektiv också, som gör att man kan typ zooma från 16 mm till 400 i bländare 2.8 eller mindre och objektivet väger mindre än kameran.

*sen vaknade jag* :-D

Greppet är absolut en vanesak och har man pillat på större kameror så känns greppet "fel". Har man däremot kommit direkt från digitala kompaktkameror, som jag, så känns kameran perfekt. Jag har inte små händer, men inte stora heller.
 
Om man häktar på ett 70-200 f/2.8 på en 350D så är det bara att hålla i objektivet vet jag. :D Det finns lättare och säkert bättre anpassade objektiv för 350D (vikt och storleksmässigt) Sigma 18-125 som väger 385 gram och är 78 mm lång.
eller Tamron 18-200 som väger 423 gram och 84 mm lång.
Att sätta monsteroptik på 350D kanke inte var avsikten när man designade huset. Jag tror personligen att målgruppen för kameran är de som har andra krav. Kraven är kanske liten, nätt väger lite, lätt att ta med sig etc. Det behöver nödvändigtvis inte vara tjejer, utan de som vill ha en D-SLR som är näst intill kompaktkamera. Att den bredvid en Mark II och Dynax 7D ser ut som den krymt i tvätten saknar säkert betydelse för bildkvaliten. Jag personligen hade svårt att hålla kameran. (smaksak) Trots sin litenhet så har den bra grepp. (Jag har 7D med VC ska tilläggas). Jag passar inte in i målgruppen men det gör säkert många som hatar stora D-SLR kameror som är som pansarvagnar. Nu har alla fått någonting att välja på. Bra tycker jag.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
För egen del så är jag van vid små systemkameror (Pentax), så äntligen kom det en i mitt tycke normalstor kamera med många bra egenskaper så då var det bara att passa på. Men förövrigt har jag inget minne av att halvprofessinella modeller av Nikon och Canon var så klumsiga som de digitala idag, men jag kan ha fel…
 
Tjejkamera, del 3

Innan 350D utannonserades så kollade jag bland annat på 300D och då blev jag faktiskt rekommenderad Sigmas 18-125mm som tydligen skulle vara ett väldigt bra objektiv.

Själv är jag mest inställd på att hitta ett passande och lämpligt macro-objektiv till min 350 så småningom. Undrar om ett Sigma-macro på 150mm kan vara lämpligt i så fall? Har hört att en del Sigma-objektiv kräver väldigt mycket ljus, men det kanske är olika för olika objektiv?

:: Susanne ::
 
(Jag har 7D med VC ska tilläggas).
Det är då den kameran som jag tycker faktiskt har bäst grepp av alla de prosumer/consumer-modeller som finns på marknaden idag. Den rår inte på proffsmodellerna såsom D2h/D2x eller 1D/1Ds, men den är aningen bättre än resten av de kameror som inte har integrerat vertikalgrepp. Dessutom är designen på greppet grymt frän.

Ja, jag skulle gärna ha innanmätet och snabbheten av min 20D i huset av en D7D. Gärna tillsammans med Minoltas AS och Olympus ultraljudsteknik för att ta bort damm från sensorn. Där börjar det likna något.
 
Tamron 18-200

Vevo skrev:
...
eller Tamron 18-200 som väger 423 gram och 84 mm lång. ...

mvh/Ove

Har du någon erfarenhet från detta objektiv? Är nyfiken att höra vad folk tycker, hittills har jag inte fått så många synpunkter. Givetvis i kombination med en 350D isf. Även om jag ser att du kör på Minolta...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.