Annons

EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
...och jag funderar på att slakta nåt gammalt FD 24, 35 eller 50mm för att bygga en egen version av lensbaby... bara för att jag inte gillar alltför billiga grejor ;-) *asgarv*
Ehhh vänta nu .... vem var det som tyckte vad? :)
 
En annan sak...fotar man som "nybörjare" mycket katter och andra blixtsnabba motiv så är det väl inte konstigt om fokus hamnar fel oftare än rätt.
 
SixBySix skrev:
Jo Janne, jag håller med. Anledningen till att jag resonerade om zoomar var att diskussionen utgick från ett 18-55 och frågan dök upp om det var läge att byta. Det var kanske fel av mig att direkt utestänga fasta brännvidder men mig veterligen är det mindre än 1% av fotoamatörerna som väljer att ha 1 eller 2 fasta brännvidder istället för en zoom. Rätta mig om jag har fel.

aaahhh... 1%... shit... då är man liksom i minoritet =)
Måste bara säga att jaaa... det tog ett tag innan man insåg att fasta gluggar rockar fetare än någon zoomoptik imo... (i samma prisklass alltså, vi pratar inte 17-40L här ok :))...

TIPS: Alla canoniter som inte redan äger canons billiga prime borde satsa en tusing och köpa den. Ni kommer aldrig ångra det köpet så mycket kan jag säga.
 
hailstorm skrev:
TIPS: Alla canoniter som inte redan äger canons billiga prime borde satsa en tusing och köpa den. Ni kommer aldrig ångra det köpet så mycket kan jag säga. [/B]

Gissar det är den skarpa 50/1,8 du syftar på.
Klart skarpare än 24-70/2,8 L är den :)

Jag tror inte man riktigt vet vilken skärpa /upplösning/ kontrast moderna DSLR kan leverera, förän man provat någon fast glugg. Zoomar behöver inte vara ¨oskarpa¨ men fasta gluggar ger bättre teknisk kvalitet på bildfilerna.
OBS, detta är inte samma sak som bättre bilder!
 
Janne H skrev:
Gissar det är den skarpa 50/1,8 du syftar på.
Klart skarpare än 24-70/2,8 L är den :)

Jag tror inte man riktigt vet vilken skärpa /upplösning/ kontrast moderna DSLR kan leverera, förän man provat någon fast glugg. Zoomar behöver inte vara ¨oskarpa¨ men fasta gluggar ger bättre teknisk kvalitet på bildfilerna.
OBS, detta är inte samma sak som bättre bilder!

kan bara hålla med.
mjooo det är den normalen jag menar :)
 
Jag vet inte om jag tolkar er rätt. Men med min 350d blir det bättre bilder jämnfört med min konica kompakt digitalkamera. Kompositionen blir såklart inte bättre. (jo lite kanske!) Men färger, kvalité. Älskar min 350d! Har bara min konica och referera till, och det är som natt och dag. Min syn på det hela :)
 
johan_w skrev:
Jag vet inte om jag tolkar er rätt. Men med min 350d blir det bättre bilder jämnfört med min konica kompakt digitalkamera. Kompositionen blir såklart inte bättre. (jo lite kanske!) Men färger, kvalité. Älskar min 350d! Har bara min konica och referera till, och det är som natt och dag. Min syn på det hela :)

Visst borde du få bättre bilder med din 350D, om du gillar att göra bilder och inte bara knäppa av kort. 350 d är ju ett betydligt bättre och kreativt sett mer kontrolerbart verktyg. Dessutom så blir ju den tekniska kvaliteten på bilderna bättre :))
 
Re: Re: Re: Re: Re: EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

alf109 skrev:
Självklart får man högre optisk kvalitet om man investerar mycket pengar. Min poäng var dock att det sällan är prislappen på objektivet som avgör om det blir bra bilder. Och det är lite synd att kit-objektivet är så nedsnackat i olika fora, för det stämmer inte vare sig med min erfarenhet eller de tester som är gjorda.

Jag håller absolut med dig. Kitzoomarna har sitt berättigande. På analogtiden kunde man rekommendera ett billigare hus och istället ett bättre objektiv, men idag är utbudet på kamerahus mer begränsat vilket gör att pengarna ofta bara räcker till det billigaste objektivet.

Däremot kan man börja undra när folk prioriterar vertikalgrepp och filter framför bättre optik.

Kitobjektivet har mer begränsat användningsområde än en 2,8L-zoom, men L-gluggen är ju inte realistisk ekonomiskt. Det saknas vettiga alternativ för den som vill satsa lite mer.

Hos Canon är steget mellan kitzoomen och nästa steg löjligt stor, från 500 till 6000. De borde ta fram objektiv för 2500 som Nikons 18-70.

Om folk har säg 15000 att lägga på sin utrustning så råder jag många att skaffa Sigmas 18-50/2,8 och välja en billig telezoom om de är vanliga svenssonfotografer. Normalzoomen används ju till 85 procent. Rådet bllir givetvis det motsatta för den som brinner för sport eller fågelfoto men i övrigt bara tar enkla familjebilder.

Problemet är att folk på forumet tror att det är möjligt med enkla sanningar och universallösningar. Man måste ta hänsyn till ekonomi och fotointriktning.

Så Canon, kom med en EF-S 17-70/3,5-4,5 USM för 2500...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

froderberg skrev:
Kitobjektivet har mer begränsat användningsområde än en 2,8L-zoom, men L-gluggen är ju inte realistisk ekonomiskt.
Det går om man går över till planekonomi.
 
Foto-Rickard skrev:
Det här har jag tänkt fråga en gång, hur gör man det i Photoshop?

Svart- och vitpunkt justerar du med levels/nivåer genom att dra reglagen dit det mörkaste och ljusaste börjar.

Konstrasten justerar du genom att göra en svag s-form på kurvan under kurvor/curves.

Om du justerar kontrasten med kontrastreglaget så riskerar du att få utfrätta ljusa partier, så kör med kurvor.
 
froderberg skrev:
Svart- och vitpunkt justerar du med levels/nivåer genom att dra reglagen dit det mörkaste och ljusaste börjar.

Konstrasten justerar du genom att göra en svag s-form på kurvan under kurvor/curves.

Om du justerar kontrasten med kontrastreglaget så riskerar du att få utfrätta ljusa partier, så kör med kurvor.

Aha, då var det nästan som jag anade. Det är ju bäst att fråga iaf ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.