Annons

EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
SixBySix skrev:
...vilket är lite konstigt eftersom Canon tydligen hävdar (har läst i någon fototidning) att ändringarna till modell II bara är kosmetiska och inte har med den optiska konstruktionen att göra. Möjligtvis kanske förändrad coating???

Jag har läst och upplevt annorlunda.
 
Hmmm....Kanske skulle kunna bero på att kvaliteten från exemplar till annat varierar lite väl mycket. Testresultaten blir lite varierade då också. Tänker främst på de som hävdar att modell ett har dålig vidvinkel och bra tele (vilket jag själv också kom fram till i mitt test), och att modell 2 har bra vidvinkel men sämre tele.
 
Klart att du kan har rätt Magnus, angående ändringar till modell 2. Själv läste jag bara en kort notis i en Fototidning .... och man ska ju inte alltid tro på vad som skrivs i tidningar ;-) hehe
 
Nog kan det variera lite på så här pass billiga objektiv. I de dyrare brukar det vara rena fel om det skiljer.

Men även om II:an är lite bättre eller inte så är skillnaderna mot andra objektiv väldigt stora. 18-55:an är dugligt som nybörjarobjektiv eller för semesterfotografen men inget man ska satsa långsiktigt på som ambitiös hobbyfotograf.
 
Jag håller med dig Magnus. I den mån man är "seriös hobbyfotograf" ligger det nära till hands att man investerar lite mer än 900kr i optik. Då finns det ju bättre optik att hitta. Bristen med kit-gluggen är väl framför allt att man bör blända ner ett redan ljussvagt objektiv. Det innebär ju stora begränsningar, speciellt för oss som är fetishister på kort skärpedjup eller kvällsfotografering i blandljus.

Jag har dock lite problem med att bestämma vad man ska skaffa istället. Ska man komma åt ljusstyrka och skärpa samtidigt är det ju i princip bara fasta brännvidder som gäller. Enda övriga alternativ är väl Sigma 18-50/2,8. Hur mycket bättre är det egentligen? Canons 17-85 har inte heller fått lysande omdömen. Tyvärr har jag ännu inte sett ett seriöst test med MTF kurvor för något av dessa objektiv ännu. Tamron 28-75/2,8 och Canon (ev Sigma) 24-70/2,8. Dessa ger dock inte vansinnigt kort skärpedjup p g a cropfaktorn, och vidvinkel på 38mm imponerar inte.
Vad göra, skaffa 12-24/4 samt 50/1,4 och 85/1,8?
 
Re: Re: EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

Janne H skrev:
Min erfarenhet av Canon Kitobjektiv är att de lämnar mycket övrigt att önska.
Jag skulle faktist vara så hård att säja,- sämre objektiv får man leta efter!!
Ljussvaga ofta med fruktansvärt dålig skärpa!!

Prova en vanlig 50/1,8 eller något annat fast objektiv, du kommer att se en stor skillnad på skärpa / upplösning/ kontrast.

Jag sticker ut hakan och påstår att varken du eller någon annan kan avgöra om ett motiv är plåtat med kit-objektivet eller något annat här på FS där bild storleken är maximerad till 1024, under förutsättning att objektiven är nedbländade ett par steg.

Min erfarenhet av kit-objektivet är att det funkar alldeles utmärkt om man bländar ned det ett par steg.
 
Sigmas 18-50/2,8 blev snabbt en superfavorit för mig. Skarpt, lätt och smidigt. Visst finns det vinjettering med största bländaren och autofokusen är tyst, men det är ändå ett superobjektiv mycket tack var storlek och ljusstyrka.
 
Re: Re: Re: EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

alf109 skrev:
Min erfarenhet av kit-objektivet är att det funkar alldeles utmärkt om man bländar ned det ett par steg.

Problemet är just att det ger begränsat användningsområde. Det är ju inte bländare 11 och handhållet alla dar på året och i alla miljöer.

Ett Sigma 18-50/2,8 gör fotografering möjlig i fler situationer, och det kan vara värt lite extra. Men till en början duger kit-objektivet.

Sen finns det ju faktorer som vinjettering,distorsion, skärpedjup med mera. men då är vi ändå uppe i många tusenlappar.
 
SixBySix skrev:
Äsh, Jag jämförde själv skärpan mellan 50/1,8 och 18-55/3,5-5,6. Vid 5,6 var den fasta optiken lite skarpare, men redan vid bl8,0 var skillnaden mycket liten.

Vem är intresserad av f 8?? Då blir ju bara bakgrunden så orolig.
Så mycket bländar jag sällan ner, f 2.0- 4.0 :), eller ännu större :)))
 
Re: Re: Re: Re: EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

froderberg skrev:
Problemet är just att det ger begränsat användningsområde. Det är ju inte bländare 11 och handhållet alla dar på året och i alla miljöer.

Ett Sigma 18-50/2,8 gör fotografering möjlig i fler situationer, och det kan vara värt lite extra. Men till en början duger kit-objektivet.

Sen finns det ju faktorer som vinjettering,distorsion, skärpedjup med mera. men då är vi ändå uppe i många tusenlappar.

Självklart får man högre optisk kvalitet om man investerar mycket pengar. Min poäng var dock att det sällan är prislappen på objektivet som avgör om det blir bra bilder. Och det är lite synd att kit-objektivet är så nedsnackat i olika fora, för det stämmer inte vare sig med min erfarenhet eller de tester som är gjorda. Anledningen till att jag ibland går in och svarar på dessa trådar är att det finns en del (detta gäller inte dig) som absolut verkar ha ett behov att framhålla sina egna "värsting" prylar. Forumen blir liksom inte relevanta om någon som funderar över sitt 18-55 kit-objektiv får till svar att han/hon skall köpa t.ex ett 16-35/2,8L och ett 24-70/2,8L i stället, då blir det bara löjligt.
 
Re: Re: Re: EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

alf109 skrev:
Jag sticker ut hakan och påstår att varken du eller någon annan kan avgöra om ett motiv är plåtat med kit-objektivet eller något annat här på FS där bild storleken är maximerad till 1024, under förutsättning att objektiven är nedbländade ett par steg.

Min erfarenhet av kit-objektivet är att det funkar alldeles utmärkt om man bländar ned det ett par steg.

Då hamnar du på f 8-11, usch tycker janne!! Men det är klart att gillar man röriga bakgrunder så...
Bara min personliga åsikt.
 

Bilagor

  • gräsand6426.jpg
    gräsand6426.jpg
    36.2 KB · Visningar: 370
Re: Re: Re: Re: EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

Janne H skrev:
Då hamnar du på f 8-11, usch tycker janne!! Men det är klart att gillar man röriga bakgrunder så...
Bara min personliga åsikt.

delar den tyvärr inte...
f8 undviker jag personligen gärna för att man får väldigt långa slutartider (räkna själv) i jämförelse mot tex 5.6... någon stor skillnad i skärpedjup tycker iaf inte jag att det blir.
 
Jaha du Janne, och vad finns det för zoomoptik (om vi jämför med kitzoomen) med bländare 2,0??????
(Jag vet att Olympus har släppt till sitt 4thirds system, men skärpedjupet blir samma som 2,8 på D-slr eller 4,0 på fullformat).
Och vilken zoomoptik presterar suveränt på 2,8???? Alltså måste man upp på ca bl3,5-4,5 med så gott som all zoomoptik (även proffsoptik för 12.000kr) så att. Då tycker jag fortfarande att 900kr för kitzoomen är löljigt prisvärt. Stora bländaröppningar får man BARA med fasta brännvidder, men det är ju inte det vi talar om här !!!!!!
MVH, Niclas Vestman
 
SixBySix skrev:
Jaha du Janne, och vad finns det för zoomoptik (om vi jämför med kitzoomen) med bländare 2,0??????
(Jag vet att Olympus har släppt till sitt 4thirds system, men skärpedjupet blir samma som 2,8 på D-slr eller 4,0 på fullformat).
Och vilken zoomoptik presterar suveränt på 2,8???? Alltså måste man upp på ca bl3,5-4,5 med så gott som all zoomoptik (även proffsoptik för 12.000kr) så att. Då tycker jag fortfarande att 900kr för kitzoomen är löljigt prisvärt. Stora bländaröppningar får man BARA med fasta brännvidder, men det är ju inte det vi talar om här !!!!!!
MVH, Niclas Vestman

mmmm...
jag får inte enns vettigt skarpa bilder med min prime onedbländad... måste då gå upp till 2.8 för att få knivskarpa bilder...
 
Janne H skrev:
Jag måste ha misset avsnittet där fasta gluggar uteslöts från ämnet :-(

imo är dom inte alls uteslutna...
det är bra att någon tar upp fördelarna med fasta gluggar...

jag föredrar ofta fasta gluggar framför zoomar just pga skärpeproblemet...
 
Annelie, Lyssna först och främst på tipsen från Magnus. Han är en klippa med distans och kunskap.

Tittade på dina bilder och blev glatt överraskad.
Du verkar ha det drivet och den fantasin som gör en intressant fotograf.

Jag kan bara inte låta bli att säga:
Ignorera Janne Höglunds inlägg här! Han verkar ju tro att en bra bild och en tekniskt bra bild är samma sak.

Herregud, hur kan ni bara rekommendera någon att byta objektiv??!!!
Man blir lite trött.

99.57% av det som gör en bra bild har absolut inte med objektivets prislapp att göra.
 
hailstorm skrev:
jag föredrar ofta fasta gluggar framför zoomar just pga skärpeproblemet...

Ja absolut, vill man ha högsta kvalitet på bildfilerna är det fasta gluggar som gäller...men zoomar är ju behändiga att jobba med ...
 
Jo Janne, jag håller med. Anledningen till att jag resonerade om zoomar var att diskussionen utgick från ett 18-55 och frågan dök upp om det var läge att byta. Det var kanske fel av mig att direkt utestänga fasta brännvidder men mig veterligen är det mindre än 1% av fotoamatörerna som väljer att ha 1 eller 2 fasta brännvidder istället för en zoom. Rätta mig om jag har fel.

Själv kommer jag nog göra så att jag har ett par billigare zoomar och några fasta brännvidder. Då går det att få endera skärpa och små skärpedjup eller lite vikt och stor smidighet med en zoom för "vardagsfotografering". Men jag står kvar vid att 18-55 är ytterst prisvärd... på den punkten ger jag mig aldrig !!!!!! hahaha ;-)
 
SixBySix skrev:
Men jag står kvar vid att 18-55 är ytterst prisvärd... på den punkten ger jag mig aldrig !!!!!! hahaha ;-)

Det har du givetvis din fulla rätt att tycka!!
Om alla tyckte sammalika så blev det ju aldrig någon debatt överhuvudtaget. Satan så tråkigt!!

Jag gillar min Lensbabie, och den är inte heller skarp ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.