Annons

EOS 300: får inga bra bilder alls!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fnisseli

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag köpte en EOS 300 för inte så länge sedan och har alltså fotat cirka 800 bilder!
Av dessa bilder så har kanske 5 blivit riktigt bra och 20 användbara och det tycker inte jag är en bra statistik!
Jag har standardkit-objektivet.
Bilderna blir suddiga och konstiga och det är supersvårt att zooma med den för den fattar sällan att det som är mitt fram och jag har prickarna på ska vara skarpt utan lägger skärpan på bakgrunden istället!

Jag är nybörjare och ni tänker säkert att det är mitt fel för att det blir så dåliga bilder men det kan jag säga att med andra kameror har jag lyckats mycket bättre! Både med kompaktkamera och systemkamera.

Tror ni att mina problem kan lösas genom att köpa ett nytt objektiv och i så fall vilket?
Kan det bero på att kameran är utsliten eller i dåligt skick (köpte den begagnad men väldigt välvårdad!!!)?

Jag är faktiskt jättemissnöjd med denna kamera och hoppas ni kan hjälpa mig med en lösning! Det är ju trots allt ganska mycket pengar!

Tack på förhand för alla tips och idéer!!
///Anneli
 
Ingen kul känsla alls... jag vet hur det känns.

Om det är så illa som du säger att det är ca. 25 av 800 bilder som är bra, så bör du kolla upp var felet ligger. Du bör låna ett objektiv av någon som den personen vet fungerar bra och jämföra resultaten från det.
jag dömde ut min 10D i drygt ett år p.g.a. ett dåligt justerat objektiv, så jag har lärt mig ett och annat av det.
Man kan säga vad man vill om kit-objektivet, men så dåligt är inte ens det. Skärpan bör landa där man vill de flesta av gångerna.

Lycka till!
 
Lägg upp lite bilder på nätet så att vi kan se. Det är svårt att ge råd utifrån bara ord.
 
froderberg skrev:
Lägg upp lite bilder på nätet så att vi kan se. Det är svårt att ge råd utifrån bara ord.