Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eos 30 vs f80

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående husen ser jag bara två skillnader:

1. F80 har spotmätning men det har inte EOS30
2. Å andra sidan har EOS30 uppfällbar spegel vilket inte Nikonhuset har.

Bara att väga för och mot!

Det avgörande kriteriet måste nästan bli vilket hus som är skönast att hålla i och arbeta med...
 
Angående utsnittsmätningen på EOS 30/33 så är det t.o.m. så illa att det inte är någon cirkel. Det är ett kors som täcker de fem mittersta fokuspunkterna. Så mycket är 10% av en sökaryta... :-/
 
Om jag nu inte kommer ihåg, vilket jag inte verkar göra, kan du i vart fall få utsnittsmätningen att styras av den aktiva fokuspunkten.

"Partial metering and FE lock can be linked to the active focusing point. (See
page 89 for C.Fn-8-1.)" http://eosdoc.com/manuals.asp?q=33

LeadHead skrev:
Angående utsnittsmätningen på EOS 30/33 så är det t.o.m. så illa att det inte är någon cirkel. Det är ett kors som täcker de fem mittersta fokuspunkterna. Så mycket är 10% av en sökaryta... :-/
 
Jojo, det må vara så att eländet kan flyttas runt beroende på aktiv fokuspunkt men mätytan blir i vilket fall som helst lika bautastor.
Och ja, jag är bitter mot Canon för att de har en sån begränsning inbyggd trots att det de individuella mätsegmenten som den evaluerande mätningen tar data från är en bråkdel av den storleken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.