Annons

eos 30 & sigma

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nu på väg att skaffa mig en eos 30 tillsammans med ett sigma 24-70/2,8. Tänkte nu höra en sista gång vad ni andra tycker om detta.
Jag har lästa recensionerna och de är ju possitiva.
Jag har idag en eos 300. Är det någon som har tagit steget från eos 300 till eos 30?
Hur är autofocusen på objektivet? Kommer den lätt in i det där jobbiga läget där den zoomar från ände till ände?
Fungerar ögonstyrningen intuitivt? Hur fungerar ögonstyrningen vid AI Servo fikusering?

Kom gärna med lite kommentarer.

Jag har en eos 30 och jag har också glasögon! Den kombinationen kan ibland göra att ögonstyrningen falerar, men i de allra flesta fallen funkar den, och jag inbillar mig att utan glasögon är det ännu bättre. Funktionen är efter en tids användande oumbärlig! Att objektiv zommar "från ände till ände" har förmodligen mer med kamerans fokussensor att göra än objektivet. Däremot kan objektiven vara mer eller mindre snabba och ljudliga.

/Mats

Peter... jag har tagit exakt det steget, från 300 till 30:an alltså.

Återkommer med mer info om hur de funkar i jämförelse när jag är lite piggare :)

Det verkar var en vanlig övergång när man byter upp sig.
Jag är också på väg att skaffa en Eos 30 efter att ha haft en Eos 300.
Skall köpa den i slutet av veckan.

Bytte upp mig från 300 till 30 för ett drygt år sedan och här är mina tankar.

..."Funktionen är efter en tids användande oumbärlig!"

Jaså? Jag använder den inte alls. Fick den inte att funka med glasögon och försökte väl heller inte alltför mycket.

För mig är ligger den största vinsten på det mentala planet. Är helt enkelt en så mycket lättare, roligare och skönare pryl att använda, särskilt i kombination med USM-objektiv. Reglagen sitter där de ska, kan t.ex över/underexponera på en röd sekund och utan att peta ut ögat som med 300:an (är vänstertittare). Alla funktioner har sina egna reglage och är inte inbakade i programen på samma vis som i 300 där man t.ex måste ställa ratten på M för att få centrumvägd ljusmätning. Känns bara som att jag har allt under kontroll med 30, men gärna står och febblar med 300.

Det egentliga anledningen till att jag köpte en 30 var att min 300 hade (och har) en tendens att rista in linjer i filmen, särskilt i början på rullen, vilket gjorde mig förbannad på den lilla klena plastbiten till kamera. Tänkte som så att även om 30 är dubbelt så dyr, så håller den säkert dubbelt så länge. Men också min 30 svek mig vid ett tillfälle. Den lilla plastkroken som håller fast luckan gav sig och upp flög luckan med filmen i. Stod bara där som ett fån och undrade om det skulle vara på detta viset! På 300 spolas filmen in i rullen allteftersom exponeringen sker, på 30 inte. Så filmen blev förstörd. En ruggig besvikelse, men jag tror och hoppas jag bara hade extrem otur.

Har också läst att det skiljer mycket lite mellan 30 och 50 och funderar på om jag egentligen inte skulle varit lika nöjd med en bättre begagnad 50 och sparat några tusenlappar på kuppen? Hjälpljuset till autofokusen är tyvärr också lika värdelös på 30 som på 300. Men jag har hur som helst (trots missödet) inte ångrat en sekund att jag köpte en 30 även om det inte betyder att jag tar bättre bilder för det. Bara fler ;)

EOS 30 och Sigma optik

Hej !

Tänkte bara säga att jag har själv denna kamera och är extremt nöjd. Då jag har glasögon och brytningsfel var jag väl något tveksam till att detta kunde fungera, men se det gör det! Dock fick jag kalibrera en hel del innan det blev bra men nu är jag extremt nöjd med såväl ögonstyrning som kameran som helhet.

När det gäller Sigma linser bör du betänka att om du har några linser från Sigma sedan tidigare bör du defenetivt kontrolera om dessa är kompatibla med EOS 30 !!!!!

Vissa linser går att kostnadsfritt chip-trimma :D något som Expert som är generalagent i Sverige gör snabbt och med gott resultat. Kontrollera Sigmas hemsida som har mera information kring detta problem. (EOS 30 = ELAN 7)

www.sigmaphoto.com

Lycka till med ditt val !

MVH Anders Nilsson

Re: EOS 30 och Sigma optik

j.a.n skrev:
När det gäller Sigma linser bör du betänka att om du har några linser från Sigma sedan tidigare bör du defenetivt kontrolera om dessa är kompatibla med EOS 30 !!!!!

Vissa linser går att kostnadsfritt chip-trimma :D något som Expert som är generalagent i Sverige gör snabbt och med gott resultat. Kontrollera Sigmas hemsida som har mera information kring detta problem. (EOS 30 = ELAN 7)
Här är en mer exakt adress:
http://www.sigma-photo.com/html/news/Elan7.htm

Eos 30 och Sigma

Hej!
Jag har för några veckor sedan köpt en Eos 30 med ett C. USM 28-105, jag köpte dock ett Sigma 24-70 2,8 också. Jag är väldigt nöjd med Eos 30:an, jag gick dock ifrån C. AE-1 Program så det är väl svårt att inte vara det.
Vad det gäller Sigmaobjektivet är jag också väldigt nöjd, man skall dock tänka på ett par saker.
-Det är väldigt stort och ganska tungt.
-Jämfört med USM-objektiv är det ruggit långsamt.
-Eftersom det är stort så skymmer det den inbyggda blixten.
-Det har en 82 mm filtergänga och eftersom det är så pass mycket vidvinkel så måste man ha extra tunna filter. Dessa finns bara som beställningsvara och är väldigt dyra...

Sigmaobjektivet har nog i större grad en tendens att zooma fram och tillbaka när det är mörkt än vad Canonobjektivet har. Tack vare USM blir det ju inte heller lika störande på C.

Det kanske inte lät så positivt men jag tycker inte att det är sämre än mina andra objektiv, jag har nästan alltid det på eftersom jag gillar ljusstarka objektiv.
Jag skrev ett inlägg i form av en fråga på detta forum innan jag köpte mitt och fick väldigt varierade svar. (Januari 2002)
Jag har sedan jag köpte 30:an hunnit ta ca 1500 bilder (December 2001).

Mvh
Daniel Nordenskjöld
:cool:
[email protected]

Katt skrev:
Har också läst att det skiljer mycket lite mellan 30 och 50 och funderar på om jag egentligen inte skulle varit lika nöjd med en bättre begagnad 50 och sparat några tusenlappar på kuppen?

Funktionsmässigt skiljer det mycket riktigt väldigt lite... Men kanske tillräckligt mycket för att du inte skall bli nöjd. Vad jag retar mig mest på är nog EOS 50s elaka och opålitliga mätare som underexponerar en hel del om man inte ser upp, samt att EOS 50 inte har en separat nedbländningsknapp. Man får välja nedbländning eller exponeringslås. 3 fokuspunkter mot 7 för EOS 30 kan också vara en nog så viktig skillnad.

/Ingo

Kanske inte hör hit men...

När jag bytte från 300 gick jag direkt på 5an
jag är mycket nöjd. men innan jag bytte så klämde jag lite på 30'n och kunde konstatera följande.

eos 30
Nackdelar:
-Plastigare.
-Mindre robust.
-Ingen Spotmätning.
-Kass autofokus hjälplampa (vitt blinkande strobb)
-När man har ögonfokus kan man inte välja fokuspunkt själv utan man måste först gå ur ögonläget.
-("bara" 1/4000).
-(något mindre).
Fördelar:
-Mycket snabbare ögonfokus.
-7 autofokus punkter.
-Lättare.
-(Något mindre).

eos 5
Nackdelar:
-Långsam ögonstyrning.
-Lite Tyngre
-Lite Större.
-5 fokus punkter
-Finns förmodligen inte som ny längre (osäker)??.
Fördelar:
-Spottmätning.
-Inte irriterande autofokus hjälpljus.
-Gedigen
-Tyst
-(1/8000) slutar tid.
-(snabbare 5bild/sek)

Då jag själv aldrig använder ögonfokusen. den funkar sisådär med mina glasögon. tycker jag att den funktionen kan kvitta.
Jag brukar ha centrumpunkten aktiverad och sen rikta om.
Tillsammans med vertikalgreppet VG-10 är den suverän.

/Stefan -

um... varför hålla på babbla om att köpa gamla produkter... känns extremt oproduktivt.

EOS 5:ans ögonfunktion var den första som kom ut och klarar bara horisontellt läge och funkar den överhuvudtaget har du tur.

Hjälplampan tycker du är ett plus. Faktum är att kameran inte slår på externa blixtars fokusbelysning (som är mil bättre) utan fortsätter med sin egen. Lägg till ett stort objektiv i bilden så förstår du att man sitter där med i princip obefintlig autofokus i taskiga ljusförhållanden. Lägg till att det inte alls måste vara särskilt svåra ljudförhållanden alls eftersom kamerans autofokus är seg och kräver ljus.

Vad jag har för mej så har den inte E-TTL alls.

Det enda jag tycker är ett litet minus när jag läser din lista är att spotmätning saknas. Allt annat kvittar egentligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar