Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 2D den 27 sept?

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp.

Eftersom varje pixelelement är mindre så blir det tätare packat och därför behöver objektivet bättre upplösning. Dock så är det väl så att det är lättare att göra bra objektiv ju mindre linser man behöver ( storleksmässigt), och med en cropfaktor på 1.5 så kan man göra mindre objektiv ( DX heter väl nikons serie) så det kanske jämnar ut sig.
 
Kommer inte bli en 2d, fejk info

Blir ingen sån kamera i slutet av december, bara massa massa rykten. Rätt kul å se alla spekulationer.
 
Re: inte helt omöligt..

uge skrev:
36x36 eller kanske något rektangulär.

Då behöver de en helt ny objektivserie också eftersom småbildsoptiken inte tecknar ut så stort som 36x36 mm. Just nu har jag inte tid att räkna, men den största kvadraten man kan få ut från småbildsoptik torde ligga runt 30x30 millimeter eller så.
 
Re: Kommer inte bli en 2d, fejk info

geronimo13 skrev:
Blir ingen sån kamera i slutet av december, bara massa massa rykten. Rätt kul å se alla spekulationer.
Vad den nu må heta, men min f.d. chef på Trigger Photo har iaf lagt en order på den. Den har alltså ett artikelnummer hos Canon.

/Micke
 
Re: Re: inte helt omöligt..

gors skrev:
Då behöver de en helt ny objektivserie också eftersom småbildsoptiken inte tecknar ut så stort som 36x36 mm. Just nu har jag inte tid att räkna, men den största kvadraten man kan få ut från småbildsoptik torde ligga runt 30x30 millimeter eller så.
Interpolerar man de sista 3 millimetrarna då på var sida i en småbildskamera? ;)
/Micke
 
Re: Re: Re: inte helt omöligt..

AlfaGTV skrev:
Interpolerar man de sista 3 millimetrarna då på var sida i en småbildskamera? ;)
/Micke

Jag visar det grafiskt också så att alla i klassen har en chans att hänga med: ;-)

edit: ooops, försent. Men eftersom jag lagt ner fem minuter på grafen så får den vara kvar.
 

Bilagor

  • bildformat.jpg
    bildformat.jpg
    18.9 KB · Visningar: 688
Re: Re: inte helt omöligt..

gors skrev:
Då behöver de en helt ny objektivserie också eftersom småbildsoptiken inte tecknar ut så stort som 36x36 mm. Just nu har jag inte tid att räkna, men den största kvadraten man kan få ut från småbildsoptik torde ligga runt 30x30 millimeter eller så.

Tackar för korrigeringen, i upphetsning skrev jag lite fel, tror att själv nämde 30x30 i ett lite senare inlägg:)
 
En kvadratisksensor hade även tagit bort behovet av ett höjdavtryck vilket gör det möjligt att göra huset något mindre och lättare, inte helt fel.
 
Re: Re: Re: Re: Kommer inte bli en 2d, fejk info

AlfaGTV skrev:
Pojkarna på Canon vet nog vad den heter "but they are not telling"


Som sagt tror det är fejk. När infon finns så tror jag på "ryktet" inte innan.

Kul att vissa lägger så grymt mkt energi på att spekulera i nya kameror. Varför inte nöja sig med det man har istället? :)
 
Re: Re: Re: Re: inte helt omöligt..

gors skrev:
Jag visar det grafiskt också så att alla i klassen har en chans att hänga med: ;-)

Hahhaha! Tack för tillrättavisningen! :D
MVH /Micke

PS Jag tvivlar dock på att bildformatet kommer att bli annat än 3:2. Jag menar, vill de knäcka mellanformat så finns det ju faktiskt ett antal olika format som går under den benämningen, inte bara 6*6.
DS
 
Senast ändrad:
Kameradoktorn har satt upp en kö på nya 1Ds och säger sig ha fått uppgifter om att en sådan ska komma visas den 27/9.

Att Canon har fler nyheter inför Photokina är ingen hemlighet.
 
Re: hmm


Äsch. Det där ser ju ut som en gammal Canon D2000 sån nån kladdat lite på bara så att det blir 2D.
Speciellt med tanke på att katalogen till denna ser ut såhär:

1998_eos-d2000_cl.jpg



/Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.