Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 2D den 27 sept?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet att Canon ska släppa fler nyheter på Photokina.

En 2D måste bli en fullformatare.

22 MP är mycket mer än jag efterfrågar, jag är mer ute efter en lättare mark II.

Men den kanske inte kommer ut på ett bra tag
 
Allvarligt talat så tror jag inte det är så synd om killarna på Nikon. Jag tror att D2x kommer leva gott på att den har upplösning och snabbhet i samma kamera. Jag tror många fotografer gillar att ha den kombinationen i samma hus.
 
inte helt omöligt..

..att dom frångår 2-3 formatet. 36x36 eller kanske något rektangulär. Optiken tillåter ju trots allt att helt lämna filmens dogmatism..

Canon har nog osså för avsikt att "krossa" melanformatet. Synd bara att Nikon inte fattat samma beslut....

Nån som e sugen på en drös med nikon-prylar?
 
Jag är också nyfiken på om det kommer både en 2D och en uppföljare till 1Ds. Någon som har en aning på vad som kan komma att skilja dem åt?
Jag är mest intresserad av en kamera som kan jämföras med mellanformat gällande bildkvalitet, osv. Full sensor är inte heller fel.
 
En reflextion man kan göra är att om man oroar sig för att det inte går att hantera brus med den "extrema" pixeltäthet som Nikon valt på D2X, så är pixeltätheten ännu större på en 22MP FF (Om jag räknar rätt)
 
Arleklint skrev:
En reflextion man kan göra är att om man oroar sig för att det inte går att hantera brus med den "extrema" pixeltäthet som Nikon valt på D2X, så är pixeltätheten ännu större på en 22MP FF (Om jag räknar rätt)

Hum, D2X har 5.5micrometers pixlar (4288px på 23,7mm)

Om antagandet över är korrekt, att en ny sensor är kvadratisk så blir det ca 4690px på 36mm, vilket blir ca 7.7 mircometers pixlar, rätt mycket större alltså.

men allt är ju antagaden :)

/Mikael
 
Arleklint skrev:
En reflextion man kan göra är att om man oroar sig för att det inte går att hantera brus med den "extrema" pixeltäthet som Nikon valt på D2X, så är pixeltätheten ännu större på en 22MP FF (Om jag räknar rätt)

Nikon klämmer in 12,4 mpix på 23,7x15,7 mm. Om Canon gör en FF så blir det 22 mpix på ca 24x36 mm...inte lika tätt som Nikon! Ytan på CMOS i 1Ds
är 23,8x35,8 om jag inte mins fel.

/Janne
 
då blir det ca 5745*3829px ( vet inte hur dom avrundar till 22Mpix så några pixlar hit eller dit ändras säkert, dom vill ju oftast ha grupper om 8px ) men isf blir det 6.2micrometers pixlar, fortfarande större..
 
jag räknar väl nte helt fel om jag säjer att
6.2 micrometer ger ~12% större, och
7,7 micrometer ger ~40% större yta, jämfört med 5.5 då?

Jag hoppas isf att dom sprider ut dessa pixlar i en kvadrat, borde ge lågt brus och möjlighet till bättre exponeringsomfång. Men troligtvis av akademisk betydelse för mig då priset antagligen inte kommer ner till mina nivåer :)

tillägg:
lekte lite till med siffrorna
5736*3824 px ger exakt 3:2 och 21934464 px.
bägge talen är delbara med 8, samt 6.276 micrometers pixlar

jaja, jag vet, jobba mer, inte leka. :)
 
Senast ändrad:
Jo, du räknar fel. De måtten är pixlarnas sidomått, som bekant är arean=sidan^2.
Areorna blir då 25% respektive 100% större (på en höft).
 
ah, tackar.. man glömmer lätt att man leker med ytor och inte bara sträckor när man räknar på detta :)
 
Roligt att räkna pixlar förstår jag, men om jag får avbrytar er lite. Jag funderar att om eller ska vi säga NÄR Canon kommer ut med sin 22 Mpix kamera, sätter det inte oerhörda krav på linserna? Skulle vara intressant om någon känner till fakta som han/hon vill dela med sig med...
 
Om våra antaganden och beräkningar stämmer så ställs det högre krav på nikons objektiv till D2X än objektiv till den eventuellt kommande 2D eftersom pixlarna är större i den.

för D2X behövs ca 121 lines/mm ( räknar med att man måste sprida ut information på ca 1,5pixlar för att det inte ska bli moiremönster.

för en 2D skulle det hamna mellan 85 till 106 l/mm beroende på om sensorn blir kvadratisk eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.